پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سریال تکراری مزرعه‌های سوخته در مازندران!

0

 

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، فصل برداشت گندم و برنج که فرا می‌رسد شاهد آتش زدن کاه و کلش مزارع توسط برخی کشاورزان هستیم که علاوه بر آلودگی هوا و مسائل زیست‌محیطی پیامدهایی برای خود مزرعه به همراه خواهد داشت.

آتش زدن کاه و کلش در برخی مزارع به‌ویژه مزارع اطراف جاده‌های استان بیشتر اتفاق می‌افتد که منطقه غرق دود شده و حتی حوادث جاده‌ای را رقم می‌زند.

این روزها هنگام گذر از جاده‌های مازندران دود غلیظ ناشی از سوزاندن کاه و کلش گندم در شالیزارهای اطراف قابل دیدن بوده که موجب نگرانی برخی شهروندان شده است.

آتش زدن کاه و کلش مزارع در مازندران سابقه طولانی دارد، طی سال‌های اخیر باوجود فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در ارتباط با تبعات آن هم باز هم این ماجرا تکرار شد، به‌طوری‌که شاهد سریال تکراری مزرعه‌های سوخته در استان هستیم.

بسیاری از کشاورزان پس‌ از برداشت محصول گندم، برنج و جو، ساقه‌های باقی‌مانده را آتش می‌زنند با این تصور که مزرعه را با هزینه‌ای ناچیز و زمانی کوتاه برای کشت بعدی آماده می‌کنند ولی درواقع یک فاجعه زیست‌محیطی است که عوارض جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.

حامد عباس‌نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره، اظهار کرد: به لحاظ قانونی آتش زدن کاه و کلش جرم است و کشاورزان از این کار باید به شدت پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه آتش زدن کاه و کلش عارضه مزمن است، افزود: این امر روی جمعیت عناصر مفید خاک تاثیر منفی می‌گذارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: موضوع مهم اینکه موجوداتی که باید خاک را حاصلخیز نگهدارند، خاصیت حاصل‌خیزی خود را از دست می‌دهند.

عباس‌نژاد ادامه داد: موضوع دیگر بحث عوارض دود و آلودگی هوا است که موجب سرایت آتش به مزارع، جنگل‌ها و باغ‌های دیگر می‌شود.

وی بیان کرد: برای مزارع گندم و جو لازم است نسبت به بسته‌بندی کاه اقدام شده تا برای مصارف دامی مورد استفاده قرار گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: بر اثر سوزاندن بخش زیادی از ماده آلی که در خاک وجود دارد، از بین می‌رود که باید از این امر به شدت پرهیز شود.

عباس‌نژاد یادآور شد: درواقع وجود کاه و کلش در مزارع مزایای فراوانی دارد.

وی با تاکید بر اینکه مردم درصورت مواجهه با آتش زدن کاه و کلش به مراکز جهاد کشاورزی اعلام کنند، گفت:  آتش زدن در مزارع بیشتر در مزارع برنج اتفاق می‌افتد که ضرورت دارد کشاورزان هشدارها را جدی بگیرند.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.