پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سرنوشت مهاجرت‌های اقلیمی ایران به کجا می‌انجامد؟

0

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور، تغییرات اقلیمی را مخرب‌تر از تصور دانست و گفت: تغییرات اقلیمی یک مسئله کلان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی است و مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد.

مسعود مولانا در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تغییر اقلیم فقط یک مساله محیط زیستی نیست، اظهار کرد: تغییرات اقلیمی یک مسئله کلان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سپس زیست محیطی است، بدین معنی که اگر نظام اقتصاد نوین متکی بر نظام جدید انرژی نشود، اتفاقی در حوزه تغییر اقلیم صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تولید کربن و چرخه این تولیدات، دلیل اصلی تغییر اقلیم در جهان است، تصریح کرد: تغییر اقلیم یکی از مهم‌ترین معضلات زیست محیطی در جهان است. تغییرات اقلیمی به دو دسته طبیعی و انسان ساخت تقسیم می‌شوند، در 200 سال اخیر تغییرات اقلیمی انسان ساخت بوده است به طوریکه به دلیل وجود سیستم سرمایه‌داری، این امر نظارت‌زدایی شده و نوع تفکر، تولید و استثمار آن از طبیعت، جهان را به لبه پرتگاه کشاند.

افزایش گازهای گلخانه‌ای با استفاده از انرژی‌های فسیلی

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور با تاکید بر اینکه تغییرات اقلیمی انسان‌ساز موجب گرمایش زمین شده و دلیل اصلی این مشکل انتشار گازهای گلخانه‌ای و تجمع آن در جو است، گفت: در برخی مواقع، وجود گازهای گلخانه‌ای به طور طبیعی مفید است به طوریکه مانع عبور گرما از زمین می‌شوند اما زمانی که حجم آنها زیاد می شود، تجمع گرما را به دنبال داشته و مانع عبور هوای گرم از جو و در نهایت گرمای بیش از اندازه می‌شود.

مولانا یادآور شد: مهم‌ترین مسائل و مشکلاتی که در موضوع تغییر اقلیم از آن نام می‌بریم محصول تجمع گازهای گلخانه‌ای، گرمایش جو زمین و استفاده از انرژی های فسیلی است، در واقع بخش وسیعی از گازهای گلخانه‌ای، دی اکسید کربن و گاز متان از مصرف انرژی فسیلی به وجود می‌آید و بخشی نیز نتیجه فعالیت دامداری صنعتی و مصرف گوشت قرمز است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین آثار به جا مانده از تغییرات اقلیمی که امروزه شاهد آن هستیم، تغییر الگوی بارش بوده که منجر به سیل و طوفان می شود، افزود: به طور مثال در گذشته بارانی که طی ۶ ماه می بارید امروزه در یک ماه می‌بارد و آسیب جدی به کشاورزی، باغداری و در نهایت فرسایش خاک وارد می کند.

این فعال زیست محیطی کشور با اشاره به اینکه میزان زیاد بارش، فرسایش خاک را به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: این امر منجر به آسیب منابع طبیعی و زیستگاه‌ها شده و در نهایت گرمای زمین، فقر و خشکسالی را به دنبال دارد، این امر در روستاهای حاشیه نشین جنگل موجب فقر و تهاجم می‌شود به طوری که چوب جنگل‌ها را آتش می‌زنند تا به ذغال تبدیل کنند.

تغییرات اقلیمی زمینه‌ای برای جنگ آب

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور، تصریح کرد: خشکسالی، سیاست و جانمایی اشتباه سدسازی‌های گسترده، جنگ آب را به دنبال داشته و به طور معمول انتقال آب توسط سد فقط در شرایط نیاز به آب شرب توسط متخصصان پیشنهاد می‌شود اما خود این سدسازی به مهاجرت‌های اقلیمی، خشکسالی و جنگ آب دامن زده است.

مولانا با اشاره به اینکه گرمایش زمین موجب ذوب یخ های قطبی می شود که این امر افزایش آب اقیانوس‌ها را در پی دارد، گفت: یخ‌های ذوب شده به دلیل دارا بودن گاز متان و دی اکسید کربن، اسیدی می شود و زندگی آن منطقه زیستی را با مشکل رو به رو می‌کند.

این فعال زیست محیطی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی موجب آلودگی شدید هوا و رشد بیماری‌های مختلف شده است، خاطرنشان کرد: به طور مثال سالانه میلیارد ها تومان هزینه وارد کردن داروهای ضد سرطان می شود، از طرفی دولت به جای اینکه به سمت سامانه های انرژی تجدیدپذیر رفته و از آن حمایت کند به کارخانه های تولید ماشین پورسانت می‌دهد تا خودرو تولید کنند. با حمایت از فرهنگ استفاده از دوچرخه، فراهم کردن خرید دوچرخه برای افراد و ایجاد مسیر سبز مختص دوچرخه سواری می توان قدمی در راستای حفظ محیط زیست برداشت.

ایران پیشتاز در تولید گازهای گلخانه‌ای

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور خاطرنشان کرد: طی ۳۰ سال گذشته با وجود همه توافقات بین المللی مانند پیمان کی یو تو و پاریس برای کاهش حجم تولید این گازها، موفقیتی به دست نیامد، طی این سال ها حجم این گازها افزایش یافته و متاسفانه ایران یکی از پیشتازان تولید این نوع گازهای گلخانه‌ای در جهان است.

مولانا بااشاره به اینکه اقتصاد ایران یک صدم اقتصاد جهانی و جمعیت آن نیز یک صدم جمعیت جهان است اما رتبه هشتم دنیا را در تولید گازهای گلخانه ای داریم، افزود: نگاه بهره‌بردار محور ما باید به دیدگاه تجدید حیات گرا و احیای چرخه باروری طبیعت گذار کند، بدین معنی باید با اطلاع از مسیر اشتباه، آن را تغییر دهیم.

این فعال زیست محیطی ادامه داد: توسعه پایدار محل تلاقی و هماهنگی اقتصاد، اجتماع و محیط زیست است و در کنار هم قرار دادن این سه آیتم می‌تواند باعث حفظ زیست محیط شود، نمی‌توان به نام اقتصاد، اجتماع و محیط زیست را از بین برد بلکه باید نوعی از اقتصاد اجرا شود که به محیط زیست آسیب نرسد. در حال حاضر سه اقتصاد با نام های اقتصاد سیاه که متکی به انرژی فسیلی، اقتصاد قهوه‌ای متکی به کشاورزی، فشار به زمین و گسترش کشاورزی و اقتصاد سبز که متکی به انرژی های نو و سیستم جدید اقتصاد نرم افزاری است وجود دارد.

لزوم کنار گذاشتن انرژی فسیلی تا ۱۰ سال آینده

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه باید از اقتصاد سیاه به طور کلی جدا شد و بهره‌گیری از انرژی ها فسیلی را طی مدت زمان ۵ تا ۱۰ سال آینده کنار گذاشت، تصریح کرد: باید به گونه ای فعالیت کرد تا فشار به سرزمین و گسترش کشاورزی به ویژه در حوزه دامپروری و تولید گوشت قرمز که بخش وسیعی از تولید کشاورزی و غلات برای تامین غذای دام ها است، کاهش یابد. با کاهش مصرف گوشت قرمز و روی آوردن به سیستم گیاه‌خواری مناسب، می‌توان تولید دی اکسیدکربن در این بخش را کاهش داده، به سوی اقتصاد سبز حرکت کرد و متکی بر انرژی‌های تجدیدپذیر، خورشیدی، بادی و زمین گرمایی شویم.

گوشت قرمز دلیل ۲۰ درصد از گازهای گلخانه ای است 

مولانا با بیان اینکه ۲۰ درصد از تولید گازهای گلخانه ای به دلیل مصرف گوشت قرمز است، اظهار کرد: گاز متان که از معده دام خارج می شود، ۱۳ برابر خطرناک تر از گاز دی اکسید کربن است، طی پروسه پرورش دام و تولید گوشت قرمز شاهد انتشار گازهای گلخانه ای مانند متان هستیم.

این فعال زیست محیطی اظهار کرد: در حال حاضر تجارت، سود، بهره وری و استثمار در حال نابود کردن اراضی است، دانشمندان تغییر اقلیم معتقد هستند وارد دهه صفر زیست جهان شدیم یعنی ۱۰ سال فرصت داشته تا سیاست های خود را تغییر دهیم و پس از ۱۰ سال وارد وضعیت برگشت ناپذیری شده و دیگر فایده ای ندارد.

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور بیان کرد: شهری مانند کالیفرنیا آمریکا با ریاست جمهوری ترامپ که مخالف تغییرات اقلیم بوده و آن را انکار و دروغ می خواند، بیشترین ضربه را از تغییرات اقلیمی خورده است، به طورمثال بزرگترین سیل های مهیب طی یک تا ۲ سال اخیر در آمریکا و آتش سوزی جنگل های کالیفرنیا نتیجه گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی است.

مولانا یادآور شد: بدون حضورمردم اتفاقی در بهبود وضعیت محیط زیستی و تغییرات اقلیمی رخ نداده و قطعا دولت ها داوطلبانه به این مسیر نخواهند آمد چون سوخت فسیلی در زمینه کسب کار سودآوری بالایی دارد.

وی تاکید کرد: وظیفه سازمان های مردم نهاد آگاهی بخشی به دولت ها از خطرات پیش رو و مردم از وضعیت حال حاضر بوده تا حضور مردم و فشار مدنی از طریق شبکه های مجازی به دولت، روشنفکران، فرهنگیان و احزاب سیاسی آن ها را درگیر مسئله و معظل جدی تغییر اقلیم کند. مسئولان باید گفتمان محیط زیستی را یک گفتمان مهم  بشمارند و بدون جنبش مدنی انتظار اینکه دولت ها داوطلبانه مسیر خود را تغییر دهند، نیست.

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمارها در قرن بیستم جمعیت ما سه برابر شده اما محصول ناخالص در سطح جهان بیست برابر شده است یعنی ما به شدت به سمت مصرف گرایی کاذب رفته و باید با تغییر الگوی زندگی خود به ساده زیستی برای حفظ زیست محیط بکوشیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.