پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سرنوشت تسهیلات بانکی صنایع غذایی به ساخت دیوار ختم می‌شود؟

0

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی مازندران معتقد است: متاسفانه تولیدکننده، تولید را تعطیل کرده و برای رفع مشکلات خود تسهیلات را تنها راه حل این موضوع می‌داند در حالیکه این گونه نیست.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، حسن مکرمی در نشست کارگروه تخصصی صنایع غذایی اتاق فکر مازندران اظهار کرد: در احداث کارخانه‌ای در صنایع غذایی، از دانشگاه کمک گرفته نمی‌شود و این یک مشکل بزرگ است.

وی با بیان اینکه در مازندران 60 کارخانه لبنی وجود دارد اما 17 کارخانه فعال هستند که برخی از آنها نیز کیفیت لازم را ندارند، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد نبود کانون هدایت سرمایه‌گذار در مازندران است.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی مازندران افزود: در زمانی که به دنبال احداث کارخانه می رویم، بررسی علمی برای میزان تولید و سهم آن در تولید کشور صورت نمی گیرد، به طور مثال نمی بینیم که ظرفیت مصرف روغن به چه میزان است و چه اندازه توان صادرات دارد.

مکرمی با اشاره به اینکه چهره‌های تاثیرگذار نباید برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها فشار بیاورند، گفت: بسیاری از این تسهیلات دریافتی تنها به دیوار و ساختمان منتهی شده است.

 رضا اسماعیل‌زاده کناری، رئیس کارگروه تخصصی صنایع غذایی و تبدیلی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران نیز بر لزوم اصلاح ساختار بازار برای صنایع تبدیلی و ضرورت مدیریت ضایعات صنایع تبدیلی کشاورزی تاکید کرد و توضیح داد: اسناد بالادستی که در ارتباط با صنایع غذایی در مازندران وجود دارد با مشکلاتی رو به رو است.

وی با اشاره به یکی از چالش‌های موجود در صنعت غذا گفت: شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که سرمایه گذاران فقط به فکر دریافت تسهیلات هستند و به این سو حرکت می‌کنند. سوال اینجاست که به چه میزان ارائه تسهیلات به بانک ها و یا عدم پرداخت آنها ضرورت خواهد داشت و پاسخ به این سوال یکی از اهدافی است که این کارگروه آن را دنبال می‌کند.

اسماعیل‌زاده خاطرنشان کرد: در ارتباط با اسناد بالادستی، متاسفانه در چشم‌انداز 20 ساله‌ای که وجود داشت تحت عنوان سند توسعه ملی استان در مبحث غذا کلی‌گویی انجام شد و در یک جمله چشم انداز صنعت غذا را مطرح کرد.

وی با تاکید بر اینکه اتاق فکر باید با جزئیات بیشتری به دنبال برنامه های راهبردی باشد، گفت: در ارتباط با صنعت غذا بازسازی و نوسازی صنایع به منظور کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری در راستای بهره‌وری صنایع و ایجاد و توسعه بازارچه‌های تخصصی فروش مواد غذایی در سند ملی توسعه استان مازندران مطرح شده است.

رئیس کارگروه صنایع غذایی و تبدیلی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با اشاره به این که سوالی که باید به آن پاسخ داده شود این است که آیا تسهیلات ارائه شده به بخش صنعت غذایی بر اساس مبنای علمی بوده است یا خیر، گفت: به غیر از مباحث کارشناسی و نظارت مالی آیا از لحاظ فنی نیز نظارتی وجود دارد و یا این که به طرح هایی که مدیریت ضایعات انجام می دهند نیز تسهیلات ارائه می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری همچنین با اشاره به این که برای صنایع تبدیلی، اصلاح ساختار بازار باید صورت بگیرد، اظهار کرد: مدیریت ضایعات صنایع تبدیلی کشاورزی ضروری است تا به فرآورده هایی با ارزش افزوده بالاتر تبدیل شود. بسیاری از فرآورده ها حاصل تبدیل ضایعات هستند و باید سرمایه گذاری برای تولید این فراورده های ارزشمند با توجه به منابع سرشار آنها در مازندران در اولویت نخست سرمایه گذاری‌ها قرار بگیرد.

اسماعیل‌زاده، یکی از مهم‌ترین معضل‌های جامعه را عدم ارتباط بین صنعت و دانشگاه دانست و گفت: این فاصله موجب شده تا صنعت با دانشگاه از هم دور باشند.

توجیه‌پذیر شدن تمامی طرح های خواهان تسهیلات مشکل اساسی است!

خرمیان، مدیرعامل بانک صنعت و معدن استان مازندران نیز در این جلسه با اشاره به این که باید وضعیت موجود بررسی شود و پس از آن نتیجه بگیریم برای آینده که چه کاری صورت گیرد، گفت: اگر مشکل تعاریف در کشور برطرف شود بسیاری از مشکلات به وجود نمی‌آید. تعاریف مدیریت را با سرمایه گذار اشتباه گرفته‌ایم. یکی از مشکلاتی که در بدنه صنعتی استان وجود دارد دایر کردن کارخانه و مدیریت افراد بی دانش بر آن ها است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن استان مازندران با اشاره به این که برای ایجاد کارخانه آیا اهلیت سنجی شده است، خاطرنشان کرد: به دلیل برخی عوامل تمامی طرح ها توجیه پذیر می‌شوند که این امر یک مشکل اساسی است.

خرمیان با بیان اینکه بانک ها برای اعطای تسهیلات به بازار صنایع توجه می کنند، گفت: دریافت تسهیلات برای به روز کردن تکنولوژی و تجهیزات خود با ایجاد اشتغال در تضاد است و مسئولان نسبت به این امر بی توجهی می کنند.

نظام توزیع در کشور بیمار است

اسماعیل خاتمی‌مقدم، رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران نیز در این نشست اظهار کرد: مشکل اصلی و اولویت نخست صنعت غذا، سیستم بانکی نیست.

وی با بیان اینکه آن میزانی که در صنایع فلزی، سیستم های بانکی موضوع است در صنعت غذا در جایگاه نخست قرار ندارد، تصریح کرد: بانک ها با گرفتن مشاوره خوب می توانند در گروه های مختلف زمان دریافت و پرداخت تسهیلات و حمایت از سرمایه گذار را بررسی و در اختیار یکدیگر قرار دهند.

رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران با تاکید بر اینکه نظام توزیع بزرگترین مشکل موجود در صنعت است، خاطرنشان کرد: اگر سیستم نظام توزیع در کشور اصلاح نشود، این مشکلات ادامه می یابد. نظام توزیع، حقوق مصرف کننده را پایمال می کند و این کار به صورت سیستمی مشکل دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آنچه که در صنعت غذایی بسیار مهم است و در ارزیابی واحد و حمایت از مصرف کننده به آن کمتر پرداخته شده، کیفیت است، گفت: کیفیت با امنیت و سلامت مردم سروکار دارد.

مشکلات واحدهای صنعتی به یک شکل دیده نشود

حجازیان کارشناس استاندارد سازمان استاندارد نیز در این نشست با اشاره به اینکه در حوزه غذایی مشکل نخست صنایع مسئله کیفیت نیست، اظهار کرد: این گونه به نظر می رسد اگر کارخانه‌ها به میزان 10 درصد افزایش کیفیت داشته باشند مشکلات برطرف می شود اما در واقع مسائل اولویت دار دیگری وجود دارد.

وی با بیان اینکه نکته مهم این است که تجربیاتی که همه مسائل را واحد نگریست نیز موفق نبود، خاطرنشان کرد: باید هر واحد را به تنهایی مورد بررسی قرار دهیم تا بتوان برروی هر یک به صورت تخصصی و جداگانه تصمیم درست گرفت. پیشنهاد می کنم کارگروهی مقتدر مشکلات هر واحد را رصد کند و تشخیص دریافت تسهیلات برای رفع مشکل آنها به عهده این کارگروه باشد.

 نقش نداشتن بانک ها در صدور پروانه

یزدان پناه، معاون بانک توسعه و تعاون مازندران نیز در این نشست اظهار کرد: تا زمانی که بانک ها نقشی در صدور پروانه واحدهای صنعتی نداشته باشند، این مشکلات همچنان پابرجاست. یکی از بزرگ ترین مشکلات موجود، این است که افراد بدون آموزش و گذر از فیلتر تسهیل کننده وارد بانک می شود و بحث بررسی توجیه اقتصادی، فنی و مالی ابتر می‌ماند.

معاون بانک توسعه و تعاون مازندران خاطرنشان کرد: در روند تولید چالش فروش محصول نیز وجود دارد و باز هم بانک ها نقشی ندارند.

لزوم حفظ وضع موجود صنایع در مازندران

رجب نژاد کارشناس نظارت بر طرح های بانک کشاورزی نیز در این نشست، اظهار کرد: با توجه به نام بانک بانک کشاورزی، یک کارشناس متخصص کشاورزی در این بانک مشغول به خدمت است. در گذشته اداره کل مطالعات طرح های اقتصادی وجود داشت که متاسفانه منحل شد. خط مشی بررسی اقتصادی طرح ها وجود دارد و تنها نیازمند یک اراده برای اجرا است.

این کارشناس با اشاره به اینکه عوامل بیرون از بانک نیز یک مشکل بزرگ محسوب می شود، تصریح کرد: صدور مجوزهای بی رویه بدون امکان سنجی یکی دیگر از مشکلات است.

رجب نژاد با بیان اینکه بحث ارز و عدم ثبات در این بخش در واردات، صادارات، فروش و بازار نقش دارد، خاطرنشان کرد: این امر بر روی تولید و سیستم بانکی اثر می گذارد و رشد نقدینگی با مشکل مواجه  می‌شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه در بازار، زنجیره های تولید به یکدیگر متصل نیستند، گفت: حفظ وضعیت موجود نیز از اهمیت برخوردار است چرا که صنایع ما به سمت خروج کارگر و کاهش تولید در حرکت است. اگر بخواهیم واحد صنعتی جدیدی به مجموعه صنایع استان اضافه کنیم دانش بنیان باشد تا به صادرات منجر شود.

لزوم توجه به عاملی به نام «فروش»

بابایی، مدیرعامل یک کارخانه صنایع غذایی نیز در این جلسه، با اشاره به اینکه ایران قدرت تامین مواد اولیه کارخانجات صنایع غذایی دنیا را دارد، اظهار کرد: سیستم بانکی را در هیچ جلساتی نمی توانیم تغییر دهیم. میزان محاسبه نرخ سود، هدف گذاری و تزریق پول به کارخانه از همان ابتدا اشتباه بوده است و در واقع ساختار و هدف گذاری در سیستم های بانکی در تسهیلات اشتباه است.

وی با اشاره به اینکه در مازندران با وجود همه امکانات چالش ها و معضلات زیادی داریم، خاطرنشان کرد: به عاملی به نام «فروش» به هیچ عنوان توجه نمی‌شود در حالی که جهت حرکت باید به سمت فروش تغییر کند.

بی توجهی به فروش و بازاریابی علت اصلی شکست واحدهای صنعتی

هاشمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سیستم مالی در کشور ما شتاب دهنده است، گفت: در حالی که در کشور نسبت به مسائل اقتصادی با مشکلات فراوانی رو به رو هستیم اما با سیستم بانکی درست سود می بریم.

وی با بیان اینکه سیستم بانکی از چندین سال قبل شکل گرفته و هیچ اطلاعی از نیازهای بازار ندارد، تصریح کرد: بسیاری از واحدهایی که در شهرک های صنعتی شکست خوردند از آن هایی بودند که در فروش و بازاریابی مشکل داشتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه باید سیستم بانکی بازتعریف شود، خاطرنشان کرد: سیستم های مالی اطلاعی از صنعت ندارد و صنعت نیز با عدم اطلاع از وضعیت موجود مشکل را بیشتر می کند.

هاشمی بر لزوم تجمیع شدن کارخانه ها برای دریافت تسهیلات از بانک ها تاکید کرد و گفت: با این وضع قدرت این افراد افزایش می یابد، سیستم های صنایع به روز می شوند و بازار را جدی می‌گیرند.

جلسه کارگروه صنایع غذایی و تبدیلی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با حضور رضا اسماعیل‌زاده کناری، رئیس کارگروه صنایع غذایی و تبدیلی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران، اسماعیل خاتمی مقدم رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران، حسن مکرمی، مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی، سیدرضا حجازیان، کارشناس استاندارد سازمان استاندارد مازندران، سیدجعفر هاشمی و سیدعلی جعفرپور اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ناصر بابایی مدیرعامل کارخانه بهدونه میرود، خرمیان مدیرعامل بانک صنعت و معدن، یزدان‌پناه معاون بانک توسعه و تعاون و رجب نژاد کارشناس نظارت بر طرح های بانک کشاورزی استان مازندران در سالن کنفرانس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد.

 
تهیه و تنظیم از سیداحمد حسینی، خبرنگار ایسنا در مازندران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.