پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سرما و یخبندان جرقه‌ای برای کارآفرینی/جوانه زدن لیموترش در لحظات سفید

0

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی| چند سالی است که جهاد کشاورزی بر روی کشت‌های گلخانه‌ای مانور فراوانی می‌دهد به گونه‌ای که کشت گلخانه‌ای را جزء یکی از چند سیاست‌ اولویت‌دار مجموعه کاری خود لحاظ کرده است.

پرورش لیموترش به روش گلخانه‌ای از مواردی است که با تغییر الگوی کشت توانسته جایگاه خود را بین علاقه‌مندان به کار کشاورزی پیدا کند.

کارشناسان کشاورزی تغییر الگوی کشت در مازندران را با توجه به تغییرات اقلیمی حادث شده ضروری می‌دانند اما اعتقاد آنها بر این است این تغییرات باید حساب شده باشد و کشاورزان با آگاهی و اطلاعات لازم از منطقه خود اقدام به تغییر الگوی کشت کنند.

به اعتقاد آنها، برای اصلاح الگوی کشت در گام نخست باید داده‌ها و اطلاعات در اختیار بهره‌بردار قرار گیرد و بر مبنای آن تغییرات را محاسبه و بر این اساس الگوی کشت را تعیین کنند.

 

کارشناسان، توسعه کشت‌های گلخانه ای را روشی مناسب در شرایط تغییرات اقلیمی و کمبود آب عنوان می‌کنند و دولت هم با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، کشاورزان را مورد حمایت قرار می‌دهد تا علاقه‌مندان به فعالیت‌های کشاورزی با پشتکار بیشتری اقدام به تولید کنند.

در این گزارش با کارآفرینی همراه می‌شویم که با مدیریت گلخانه پرورش لیموترش برای خودش و چند نفر دیگر، کسب و کار پُرسودی را در روستای زینوند شهرستان بهشهر راه اندازی کرده است

فضایی به وسعت ۳ هزار مترمربع که حاصل مدیریت چندساله آقای غلامرضا محمدنژاد است، گلخانه‌ای که وسعتش به اندازه یک نهالستان است و بیش از ۷۰۰ نهال بارده در این گلخانه وجود دارد.

آقای محمدنژاد می‌گوید بر روی دو گونه لیمو ترش “پرشین و لایم کوات” کار می‌کنیم چرا که این رقم‌ها هم مقاوم به آفات و بیماری‌ها هستند و هم توجیه اقتصادی بالایی دارند.

جرقه احداث گلخانه با بارش برف در مازندران

این کارآفرین به این نکته هم اشاره دارد که این ارقام به دلیل باردهی فراوانی که در طول سال دارند می توانیم در تمام فصول محصول تولید و روانه بازار کنیم.

وی اینگونه وارد مصاحبه با ما شد که همه این اتفاقات خوب و بد به راحتی به دست نیامد و مشکلاتی بر سر راه وجود داشت که با تلاش و پشتکار توانستیم مشکلات را از سر راه برداریم و با هزینه‌هایی که کردیم توانستیم این همت و خلاقیت را به معرض نمایش بگذاریم.

 

بخشی از هزینه ها از طریق تسهیلاتی که جهاد کشاورزی در اختیار قرار داد تامین شد و توانستیم گلخانه لیموترش خود را احداث کنیم.

آقای محمدنژاد می‌گوید جرقه احداث گلخانه لیموترش از سال ۹۵ با بارش برف و یخبندان در منطقه آغاز شد و زمانی که باغ مرکبات‌مان از سرما و یخبندان خشک شد و خاطرات ناخوشایندی برای‌مان رقم زد سبب شد کشت گلخانه‌ای لیموترش را آغاز کنیم و اکنون به مرحله‌ای رسیدیم که با توصیه‌های فنی کارشناسان بخش کشاورزی مورد استقبال قرار گرفتیم.

افتتاح آن هم با حضور وزیر جهاد کشاورزی وقت در سال ۹۷ کلید خورد و به عنوان نخستین و منحصر به فردترین گلخانه لیموترش در منطقه شد و همین امر سبب شد کشاورزان دیگری هم این فعالیت را در منطقه گسترش دهند.

وی با بیان اینکه سال گذشته از هر درخت ۴۰ کیلوگرم لیمو رقم پرشین و ۱۵ کیلوگرم لایم کوات برداشت کردیم، گفت: لیموترش را علاوه بر مصرف داخل استان به سایر استان ها هم ارسال می‌کنیم و از حضور کارشناسان خبره برای افزایش تولید خود استفاده می‌کنیم و توانستیم حتی خارج از فصل هم تولید محصول داشته باشیم.

این گلخانه‌دار گفت: هنر گلخانه‌دار این است از تمام فضای گلخانه استفاده بهینه داشته باشد و تنها نباید اکتفا به ساخت گلخانه کند بلکه باید عشق و علاقه به کار وجود داشته باشد.

آقای محمدنژاد به جوانان علاقمند به کار کشاورزی توصیه کرد اگر عشق و علاقه به کار دارند وارد این عرصه شوند و کار کردن در فضای گلخانه علاوه بر افزایش تولید و صرفه اقتصادی سبب ایجاد اشتغال هم می‌شود.

وی یکی از مزیت‌ بارز گلخانه لیموترش خود را اینگونه توصیف کرد که از توری ضد حشره استفاده شده است و به همین دلیل هیچگونه حشره‌ای وارد گلخانه نمی‌شود و از هیچ نوع سمومی هم برای مبارزه با بیماری و آفات استفاده نمی‌کنیم و تمامی میوه‌ها ارگانیک است.

متقاضیان دریافت تسهیلات گلخانه به سامانه سیتا مراجعه کنند

مجید بهادری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌و‌گو با فارس گفت: برای احداث گلخانه‌های کمتر از ۳۰۰ متر که در بافت روستا قرار دارند نیازی به صدور مجوز نیست اما گلخانه‌هایی که خارج از بافت باشند باید از سازمان نظام مهندسی کشاورزی مجوز احداث دریافت کنند.

وی ادامه داد: متقاضیان برای دریافت تسهیلات می‌توانند به سامانه سیتا مراجعه کنند و محدودیتی برای پرداخت تسهیلات احداث گلخانه وجود ندارد.

بهادری افزود: ۳۰ هکتار گلخانه پرورش لیموترش در استان فعال است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: احداث گلخانه یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است چراکه این نوع فعالیت علاوه بر افزایش تولید و افزایش بهره‌وری، استفاده بهینه در مصرف منابع آب را هم داراست.

این مسؤول اظهار کرد: با توجه به تغییر اقلیم، کشت‌های گلخانه‌ای می‌تواند درآمد اقتصادی بالا و ایجاد اشتغال را برای علاقمندان به صنعت کشاورزی به همراه داشته باشد.

به گزارش فارس، روستا کانونی برای کارآفرینی است به شرطی که با همت و حمایت مسؤولان همراه باشد چراکه فرصت های این ‌چنینی برای ایجاد اشتغال در مازندران فراوان است و با پرداخت تسهیلاتی که برای ایجاد اشتغال در روستاها صورت گیرد باید بتوان فرصت را برای کارآفرینی و اشتغالزایی فراهم کرد.

 /۸۶۰۳۵/ج/ی


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.