پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سرمایه گذاری ۹۲۸ میلیارد تومانی بخش خصوصی در صنعت مازندران

0

جهانگیر بائی‌لاشکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ این میزان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در سطح استان مازندران نسبت به پارسال ۱۴۸ درصد رشد داشته است .

به گفته وی، بخش خصوصی در ۹ ماهه سال گذشته تنها ۳۷۳ میلیارد تومان در بخش صنعت استان سرمایه گذاری کرده بود.

صدور مجوز تاسیس واحدهای صنعتی ۶ روزه شد

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران بهبود فضای کسب و کار را از اولویت های وزارتخانه صمت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر با تلاش های صورت گرفته میانگین زمان صدور مجوز تاسیس واحدهای صنعتی در استان به شش روز کاهش یافت.

به گفته وی، برای صدور مجوز تاسیس واحد صنعتی ،‌ ثبت تقاضای بهره بردار در سامانه اداره صنعت، معدن و تجارت ، ارائه مدارک و مستندات، کسب استعلام از دستگاه های متولی، بررسی کارشناسی و در نهایت تائید و صدور مجوز برای تاسیس واحد صنعتی انجام می شود.

بائی‌لاشکی افزود:‌ کاهش زمان صدور مجوز تاسیس و پروانه بهره برداری واحدهای صنعتی یکی از شاخص های مهم بین المللی در جهت بهبود فضای کسب و کار محسوب می شود و در این راستا با تلاش های صورت گرفته میانگین زمان صدور مجوز از ۱۰ روز به ۶ روز کاهش یافته است.

وی اظهار امیدواری کرد که با برنامه ریزی صورت گرفته و تفویض اختیار به خانه صنعت ، معدن و تجارت شهرستان ها زمان صدور مجوز تا پایان سال به یک روز کاهش یابد.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری اداره کل صنعت ،‌معدن و تجارت مازندران در خصوص کاهش زمان صدور پروانه بهره برداری واحدهای صنعتی هم  گفت :‌ در حال حاضر میانگین زمان صدور پروانه بهره برداری واحدهای صنعتی در استان نیز از ۱۵ روز به ۹ و نیم روز رسید که باید زمان این فرآیندتا پایان سال به ۴ و نیم روز کاهش یابد.

وی افزود :‌ برای صدور پروانه بهره برداری باید تمامی آیتم های اعلام شده در زمان صدور مجوز تاسیس از جمله زمین، سوله، ماشین آلات ، کاربری ها، نیروی انسانی و امکان تولید محقق شود و همچنین استعلام های لازم با توجه به نوع محصول تولیدی از دستگاه مربوطه نظیر محیط زیست و ایمنی و … اخذ شود تا پروانه بهره برداری برای شروع به کار آن واحد از سوی اداره صنعت ، معدن و تجارت صادر شود.

وی آموزش لازم به کارکنان، کوتاه کردن زمان فرآیندها، اولویت کاری قرار گرفتن و استفاده از ابزارهای الکترونیکی و تحت وب را اقدامات لازم برای کاهش زمان صدور مجوز تاسیس و پروانه بهره برداری بر شمرد.

بائی لاشکی با اشاره به تفویض اختیار صدور مجوز تاسیس واحد صنعتی به خانه صنعت ، معدن و تجارت در هر شهرستان گفت: در راستای بهبود فضای کسب و کار و با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت پایلوت از ابتدای امسال در مازندران به همراه ۵ استان دیگر صدور مجوزها از  بهمن ماه با تفویض اختیار به بخش خصوصی خانه صنعت، معدن و تجارت در شهرستان ها انجام می شود .

وی تصریح کرد: صدور مجوز تاسیس واحدهای صنعتی به جزء شهرستان های کلاردشت، عباس آباد ، فریدونکنار ، سیمرغ ، گلوگاه و سوادکوه شمالی به مابقی شهرستان ها تفویض اختیار خواهد شد و صدور مجوز برای واحدهای صنعتی شهرستان کلاردشت در چالوس، عباس آباد در تنکابن، سوادکوه شمالی در سوادکوه، گلوگاه در بهشهر و فریدونکنار و سیمرغ نیز در اداره کل صادر خواهد شد.

بائی لاشکی ادامه داد: در این راستا آموزش های لازم به اعضای خانه های صنعت ، معدن و تجارت داده شد و در حال حاضر نمایندگی و دفاتر خانه صنعت، معدن و تجارت در شهرستان های تنکابن، آمل، بهشهر، چالوس و بابل فعال شده و تا یکماه آینده نیز در شهرستان های دیگر راه اندازی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اعضای خانه صنعت معدن و تجارت از افرادی که دارای تجربه لازم و فعال در حوزه واحدهای صنعتی هستند تشکیل شده که می تواند به سایر واحدهای صنعتی به ویژه در ابتدای دریافت صدور مجوز تاسیس مشاوره و تجربیات خود را ارائه دهند.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به صدور ۱۳۷ پروانه بهره برداری واحدهای صنعتی گفت‌: با افتتاح این تعداد واحدها در سالجاری برای ۲ هزار و  ۱۰۴ نفر شغل ایجاد شده است.

وی همچنین با اشاره به صدور ۵۸۳ مجوز تاسیس واحدهای صنعتی در ۹ ماهه امسال در مازندران گفت:  برای تاسیس این تعداد واحدهای صنعتی قرار است دو هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی سرمایه گذاری شود.

مازندران با بیش از سه هزار  واحد تولیدی و صنعتی و حدود ۸۰ هزار نفر شاغل در این واحدها، رتبه نهم کشور را به لحاظ تعداد واحد تولیدی به خود اختصاص داده است. بیشتر این واحدها در بخش صنعت کانی غیر فلزی با یکهزار و ۲۱۷ واحد فعالیت دارند و صنایع غذایی هم با ۵۳۲ واحد در رده بعدی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.