پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیارد تومانی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در گردهمایی ستاد برداشت برنج کشور اظهار کرد: امسال سرمایه گذاری ۵ هزار میلیارد تومانی برای حوزه مکانیزاسیون در نظر گرفتیم که در سال گذشته ۳ هزار میلیارد تومان بود و شاهد رشد ۶۷ درصدی در بخش مکانیزاسیون هستیم.

وی با بیان اینکه ماشین نقش اثرگذاری در فرایند تولید دارد و همین امر سبب کاهش هزینه تولید می شود، ادامه داد: یکی از مصادیق دانش بنیان کردن کشاورزی ماشینی کردن تولیدات کشاورزی و توسعه مکانیزاسیون است.

عباسی با اشاره به اینکه هدف ما در بخش مکانیزاسیون بر این است از کشاورزی سنتی خارج شویم و به سمت کشاورزی مدرن و توسعه یافته پیش رویم، افزود: امسال علاوه بر رشد سرمایه گذاری به بیشترین سطح کشاورزی مکانیزه دست پیدا کردیم و استان گیلان و مازندران بیشترین سهم کشت مکانیزاسیون را در کشور به خود اختصاص دادند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: امسال بیشترین سطح کشت مکانیزه برنج را داریم و بیش از ۳۳۴ هزار هکتار در استان های مازندران و گیلان کاشت برنج داشتند  و بیش از ۸۰ درصد برداشت مکانیزه خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه طی دو سال آینده پیش بینی می شود که این رقم به بیش از ۹۵ درصد برسد، گفت:  از اواخر سال گذشته توانستیم  کمباین برداشت محصول برنج  کشور در استان مازندران، بومی سازی شود و در سال گذشته ۱۵۰ دستگاه کمباین تولید و عرضه شد.

وی خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته  دانش فنی ماشین وجین کن موتوری نیز در کشور بومی سازی شد و در هر سه بخش کاشت، داشت و برداشت ماشین آلات مورد نیاز بومی سازی شد.

عباسی گفت: در حوزه سم پاشی نیز  استفاده از پهبادها در سال زراعی جاری و گذشته به یک رشد مطلوب دست پیدا کرده است و خوشبختانه در سال زراعی اخیر پهپاد کشاورزی تقاضا و جذب شده و به رشد دو و نیم برابری دست پیدا کردیم که اکنون حدود ۵۰۰ دستگاه پهپاد در اراضی کشاورزی کشور به پرواز در می آیند.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در حوزه زراعت برنج، برنامه ویژه ای در کشور داریم که بنا داریم کاربری سایر تراکتورهای زراعی را کاهش دهیم کاربری تیلر را کاهش دهیم و به سمت استفاده از تراکتورهای ویژه شالیزاری حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: این تراکتورها سبک است و فشار به لایه های زیرین خاک نمی آورد و در نتیجه آب کمتری را اراضی لازم دارند.

وی ادامه داد: در حوزه  برداشت با کمباین، روند صعودی بوده و برآوردها نشان می‌دهد تا ۳ سال آینده به رقم ۹۸ درصد برسد.

 / ۸۶۰۳۵/ع


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.