عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: متاسفانه مازندران فقط ۶ ماه گردشگر دارد و در نیمه دوم سال اقدامی برای جذب گردشگر صورت نگرفته و ارائه خدمات گردشگری متوقف میشود.
علی رمضانی پاچی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: نبود تبلیغات شهری، امکانات رفاهی مناسب، گرانی هتلها و رستورانها و نبود بسترسازیهای لازم برای جذب گردشگر در مازندران از جمله مشکلات صنعت گردشگری این استان است.
وی با اشاره به اینکه شناسایی حوزههای تاریخی و گردشگری میراث به گردشگران حایز اهمیت است، افزود: نشر کتابهای تاریخی مازندران در حوزه میراث خوب بوده اما در اختیار گردشگران قرار داده نشده و این امر یکی از چالشهای حوزه گردشگری است.
پژوهشگر تاریخ فرهنگ عامه مازندران یادآور شد: با توجه به اینکه اطلاعات هر روز در فضای مجازی و رسانهها در حال گسترش و افزایش است و در حوزه میراث و گردشگری اطلاعات جدیدتری را مشاهده میکنیم، اما کتابهای ما در حوزه گردشگری به روز نبوده که این امر نیز باید بررسی شود.
تبلیغات شهری در معرفی مکان های گردشگری نداریم
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در مورد معرفی آثار گردشگری و تاریخی استان خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر فضاهای تاریخی شهر و مکان های دیدنی از طریق بیلبوردها و تبلیغات شهری به گردشگران و بازدیدکنندگان معرفی میشود تا با شناسایی و معرفی بیشتر، دسترسی به مکان های تاریخی برای گردشگران میسر شود و جذب گردشگر به صورت سریع اتفاق بیفتد اما این مهم در استان ما و شاید حتی در کشور هنوز رقم نخورده است.
لزوم وجود اتوبوسهای با تخفیف برای تردد گردشگران
رمضانی پاچی با اشاره به اینکه امکان بازدید گردشگران از طریق اتوبوسهای ویژه رایگان و یا تخفیف دار میتواند تاثیر شگرفی در جذب گردشگر داشته باشد، افزود: در برخی کشورها با قرار دادن اتوبوسهایی با تخفیف ۵۰ درصدی جذب گردشگر به سمت مکان های تاریخی محقق شده و این مهم در مازندران تنها در زمان های تعطیلات عید از سوی شهرداریها دیده شده است در صورتی که متولی این امر اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری بوده و باید این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.
گردشگری در مازندران صرفا طبیعت گردی نیست
وی با بیان اینکه نباید گردشگری در مازندران را صرفا به طبیعت گردی محدود کرد، گفت: این استان از قابلیت های فرهنگی و آثار تاریخی بیشماری برخوردار است که با معرفی آن به گردشگران، این صنعت به صورت جدی توسعه می یابد؛ به طور نمونه ” گزو “یکی از آبشارهای است که قدمت “سه هزار “ساله دارد و مکانی مناسب برای گردشگران محسوب میشود.
راهنماهای تور تحت آموزش قرار بگیرند
این پژوهشگر تاریخ فرهنگ عامه مازندران با اشاره به اینکه نقش راهنماها در حوزه معرفی مکان های تاریخی و تورهای گردشگری بسیار موثر است، تصریح کرد: متاسفانه آموزش مناسبی به راهنمایان تور ارائه نشده و این امر نیز باید در دستور کار قرار بگیرد تا راهنمایان تور از اطلاعات کافی در بخش گستره فرهنگی تاریخی و میراث مازندران و معرفی آن به گردشگران ایفا کنند.
رمضانی پاچی افزود: متاسفانه در حال حاضر حوزه گردشگری در استان مازندران و در بسیاری از شهرها به شهرداریها واگذار شده که به صعود و نزول در بخش توسعه گردشگری منجر شده است؛ شهرداری ها در مقطعی اقدام به ارائه خدمات تردد در تورها و ارائه نقاط دیدنی میکند اما این امر یکپارچه نبوده و این خود آسیب زننده است؛ متولی حوزه گردشگری میراث فرهنگی بوده و هست و باید جلوی افول گردشگری در استان را سد کند.
جنگل نوردی و کوهنوردی از راهکارهای گردشگری زمستانی
وی با اشاره به اینکه مازندران در همه فصول قابلیت گردشگری ویژه دارد، گفت: مازندران حتی در زمستان نیز جذاب است اما متاسفانه ما در استان فقط ۶ ماه گردشگر داریم و در نیمه دوم سال عملا ارائه خدمات گردشگری متوقف میشود که این امر نیازمند اقدام جدی از سوی میراث فرهنگی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: در فصل زمستان جنگل نوردی و کوهنوردی از راهکارهای جذب گردشگر بوده که نیازمند معرفی مکان ها و تسهیل عبور و مرور برای گردشگران است.
جای خالی پیست اسکی در دودانگه و چهار دانگه
وی ادامه داد: دودانگه و چهاردانگه ساری به علت برف گیر بودن توانایی جذب گردشگر را دارد زیرا دارای فضای مناسبی است که میتواند پیست اسکی در آن احداث شود و با جذب سرمایه گذار این امر محقق کرد، اما در حال حاضر هیچ پیست اسکی در مازندران نداریم که به طور هدفمند در جهت جذب توریست در مازندران ایجاد شده باشد و تنها بومیهای اطراف با شناسایی آن محل و استفاده از تیوپ از فضای برفی آن استفاده میکنند.
رمضانی پاچی یادآور شد: حضور گردشگران یک ظرفیت است که باید استفاده مناسبی از آن صورت بگیرد اما با کم تدبیری ها و یا ارائه نشدن راهکارهای مناسب در این زمینه رکود گردشگری اتفاق میافتد.
سنگ اندازی در گردشگری مازندران تمام شود
وی در ادامه با بیان اینکه طی دو سال اخیر استفاده از ظرفیت بومگردی در روستاها، نقطه قوت خوبی در توسعه صنعت گردشگری بوده است، خاطرنشان کرد: در توسعه صنعت بومگردی اقدامات خوبی انجام شده اما متاسفانه با چالش های جدی در این بخش نیز مواجه هستیم. افراد روستایی خانههای قدیمی خود را در اختیار گردشگران قرار داده و با این امر کمک به توسعه گردشگری کردند اما میراث فرهنگی به خانههای بومگردی به سختی مجوز داده و سنگ اندازی میکند و در بخش دیگر هم نظارت کارشناسها در برخی مکان ها دیده نمیشود.
لزوم ارائه سوبسید به هتلداران در جهت توسعه گردشگری
پژوهشگر تاریخ فرهنگ عامه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده از ظرفیت هتل ها و رستوران ها در بخش گردشگری اشاره کرد و افزود: استفاده از رستوران ها و هتل ها در مازندران از اقبال عمومی خوبی برخوردار نبوده و این مهم نیازمند ارائه سوبسیدها به رستوران دارها و هتلداران است تا با کاهش نرخهای رستورانها و هتها مردم و گردشگران توان استفاده از خدمات رفاهی را داشته باشند اما در حال حاضر مشاهده می شود تمامی خانواده ها با زدن چادر ها در مکانهای جنگلی سرسبز و در کنار دریا از اجاره هتل ها خودداری میکنند و این موضوع ضربهای به اقتصاد هتلداری و گردشگری در مازندران وارد میکند.
وی گفت: برای ارائه این سوبسیدها باید میراث فرهنگی به فکر افزایش درآمد خود باشد و در این راستا یکی از راهکارها همکاری با آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش در تابستان با ارائه مدارس خالی به فرهنگیان زمینه اسکان آنها را فراهم کرده است که این مهم میتواند در تعامل با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و ارائه خدمات رفاهی از سوی این سازمان در قالب تفاهمنامهای با آموزش و پرورش محقق شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه باید امکانات رفاهی و تجهیز مدارس برای فرهنگیان و سایر مردم از سوی میراث فرهنگی فراهم شود، خاطرنشان کرد: با این کار هم امکانات رفاهی برای مردم در محل اسکان فراهم شده و هم منجربه افزایش درآمد برای میراث فرهنگی و آموزش و پرورش میشود.