پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سد شهیدرجایی مرکز مازندران در حصار برف

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، سد شهیدرجایی ساری یکی از بزرگ‌ترین سدهای استان است که طی ماه‌های اخیر کاهش قابل توجه آب این سد نگرانی‌هایی را به دنبال داشت.

درحالی‌ بارش برف زمستان خوشحالی برای همه مردم به دنبال داشت برای مردم ساری و روستاهای اطراف نیز بارش برف امیدواری نسبت به وضعیت سد ایجاد کرد.

این سد در مسیر ارتباطی جاده ساری به دودانگه قرار گرفته به‌طوری‌که کسی نمی‌تواند بی‌توجه به منظره زیبایی که این سد ایجاد کرده، باشد.

همچنین وضعیت مناسب آبگیری این نقطه قوتی برای کشاورزان منطقه است که باتوجه به این مهم اطمینان حاصل می‌کنند سال آبی کم تنشی را سپری خواهند کرد.

ظرفیت آب سد شهیدرجایی ساری ۱۶۲.۵ میلیون متر مکعب است که سرریز کردن آن هم در این زمان از سال، سال پرآبی را برای کشاورزان رقم خواهد زد.

این سد با هدف تأمین آب کشاورزی اراضی دشت تجن ساری، کنترل طغیان رودخانه‌ها و جلوگیری از خسارات ناشی از سیل، تأمین آب آشامیدنی و تولید برق سال۱۳۷۵ بهره برداری شد و در این سال‌ها ۷ بار آب آن سرریز شد.

این سد از نوع سد‌های بتنی دو قوسی با سرریز آزاد، ۱۳۸متر ارتفاع دارد و با حجم مخزن ۱۶۰میلیون مترمکعبی در زمان پرآبی دریاچه‌ای به وسعت ۵۲۰هکتار را تشکیل می‌دهد.

آخرین سرریز سد شهید رجایی ساری بهار سال ۹۹ بوده و پس از آن شاهد کاهش قابل توجه ذخیره آب در این سد بودیم.

 

 

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.