پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سختی‌های لذت‌بخش گروه جهادی برای شادی دل محرومان

0


خبرگزاری فارس مازندران ـ زینب پورمرادی| از پیچ و خم‌های جاده که می‌گذریم انگار تمامی ندارند در میان راه به روستایی رسیدم، خانه کاهگلی از دوردست به چشم می‌خورد پیرمردی جلوی خانه نشسته بود کمی جلوتر رفتم پیرمرد در سلام کردن از من پیشی گرفت و با روی باز استقبال کرد.

به دنبال گروه جهادی می‌گشتم که در این روستا مشغول بودند، سراغ‌شان را از پیرمرد گرفتم، همین‌طور که زمزمه کنان دعای‌شان می‌کرد مرا نزد این گروه برد.

*این دعاها را تا آخر عمر بدرقه راه‌شان می‌کنم

ایستادم و از پیرمرد پرسیدم برای چه این جوانان را دعا می‌کنید، همچنان که به دعا کردن ادامه می‌داد بلند گفت؛ دختر جان خانه‌ام در حال تخریب است، کمیته امداد مصالح داد ولی کسی را نداشتم برایم بسازد، این جوانان به مدت یک‌هفته وقت‌شان را برای ساخت خانه من گذاشته‌اند، این دعاها را تا آخر عمر بدرقه راه‌شان می‌کنم.

از دور جوانان پرشوری را می‌دیدم که با عشق در حال کارکردن بودند نزدیک‌تر رفتم بعد از احوال‌پرسی خود را معرفی کردم و مشغول تصویربرداری بودم تعدادی از آنها از لنز دوربین فرار می‌کردند، جویا شدم! گفتند که لازم نیست برای رضای خدا کار کردن را به همه نشان دهیم، به حرف‌شان احترام گذاشتم و با مسؤول گروه به گفت‌وگو پرداختم.

با محمدحسن خطیبی مسؤول گروه جهادی شهید سالخورده دانشگاه فرهنگیان نوشهر هم‌کلام می‌شود، از حرف‌هاش متوجه می‌شوم اواخر سال ۹۸ فعالیت‌شان را به طور رسمی آغاز و در بازه زمانی چند ماهه به دلیل روال اداری، برای دریافت راهکار محور فعالیت، شناسایی در مناطق محروم حاشیه‌ای و ییلاقی نوشهر، اولین حضور عملیاتی‌شان را از تیر ماه ۹۹ شروع کردند.

از ابتدا با پنج نفر کار جهادی را از روستای انگاس منطقه ییلاقی کجور آغاز کردند، محور کار گروه جهادی با توجه به رسالت و تخصص، اوایل تربیتی و آموزشی بوده که در کنارش کار سازندگی و عمرانی را هم انجام دادند.

گشتی در روستا می‌زنم ظاهرا کشاورزی شغل اصلی اهالی روستا است و آقای خطیبی هم حرف ما را تایید می‌کند و می‌گوید؛ در کنار کار آموزشی و تربیتی اولین کار عمرانی را با مرمت کانال کشاورزی برای مزارع، از آنجایی که شغل اصلی مردم کشاورزی و دامپروری بود و اقتصاد روستا بر این پایه استوار بود انجام دادیم.

از صحبت‌های  آقای خطیبی متوجه شدم، گروه جهادی از بودن در کنار دانش‌آموزان و کمک به آنها لذت می‌برند، او می‌گوید: در کل محوریت کار بازه تربیتی بوده که البته  بخشی از فعالیت تربیتی و آموزشی، حوزه احکام و اعتقادات دینی و رفع اشکالات کتاب‌های درسی نیز بوده است، بعدها با توجه به شناخت و تجربه‌ای که از فضای منطقه پیدا کردیم در دومین اردوی جهادی شروع به تکمیل ساخت سرویس بهداشتی، بازسازی و بهسازی در کنار آموزش پرداختیم.

البته در این فعالیت‌ها گروه جهادی با توجه به رسالتی که بر عهده داشت بیشتر زمان خود را بر رفع خلع‌ها مشکلات آموزشی دانش‌آموزان گذاشتیم و به عنوان معلم یار در کنار آنها بوده و همچنان خواهیم بود.مسؤول گروه جهادی شهید سالخورده نوشهر با روشن کردن گوشی و نشان دادن عکس‌های دانش‌آموزانی که با عشق برای تدریس حضور پیدا می‌کردند، برایم تعریف کرد؛ در عملیات سوم با توجه به شروع سال تحصیلی و مجازی بودن مدارس با همکاری آموزش و پرورش شهرستان نوشهر تدریس در مدارس روستایی با رعایت پروتکل به صورت حضوری که بسیاری از دانش‌آموزان هم با عشق و علاقه حضور داشتند انجام شد و تعدادی هم به صورت مجازی که هم‌اکنون ادامه دارد را دنبال کردیم.

*دشمن خسته است

در این هنگام آقای خطیبی برای خدا قوت به سمت ساختمان می‌رود، همچنان که نگاه می‌کردم با صدای بلندی شنیدم ـ دشمن خسته است ـ و بعد همه خندیدند برگشت و گفت: تجربه‌های کسب شده در اردوهای جهادی خروجی و برکات زیادی داشته این اردوها از ابعاد مختلف، رشد و جذب افراد به سمت بستر تشکل انقلابی را داشته که تصمیم گرفته شد با همکاری بسیج شهرستان نوشهر بعد از شناسایی مشکلات آموزشی و عمرانی منطقه ییلاقی کجور برای عملیات اعزام شویم.

وی از خاطرات روز فراخوان برای اعزام می‌گوید: بعد از شناسایی مناطق محروم طی فراخوان از دانشجویان ۱۱ داوطلب مشتاق در گروه جهادی حضور پیدا کردند و در ۶ فروردین‌ماه با هماهنگی انجام شده به منطقه اعزام شدیم و به مدت یک هفته کارهای عمرانی، آموزشی و تربیتی زیادی انجام دادیم.

خطیبی در ادامه از اهداف گروه و خودسازی اعضای گروه می‌گوید و ادامه می‌دهد؛ هدف ما از این کار علاوه بر رشد و ارتقاء فکری و عملی خودمان، رفع محرومیت در حد بضاعت و توان نیز بوده است که با این اردوها همسنگران برای رفع نیازمندان از علایق شخصی خود گذشتند که در مراحل ابتدایی به خودسازی رسیدند و همچنین  وقت گذاشتن و کمک کردن به محرومان در این اردوها  بر ارتقاء ایمان و رشد فکری اعضا تاثیر بسیار داشته است.

وی از مسؤولان تقاضایی داشت و می‌گوید؛ مسؤولان در فعالیت‌های جهادی همراهی لازم را با گروه جهادی داشته و با حاکم کردن روال اداری که قابلیت انعطاف‌پذیری دارد باعث کند شدن این حرکت‌ها نشوند.

آقای خطیبی در پایان گفت‌وگو به خطاب به نوجوانان و جوانانی که از بیرون این فضا را بی‌روح و با سختی مطلق در اردوها می‌بینند، توصیه‌ای کرد و گفت: فضای اردو بسیار شاد، مفرح، آموزنده همراه با سختی‌های لذتب‌خش برای اعضا است.

بعد از گفت‌وگو با مسؤول گروه، طی صحبت‌هایی که با دانشجویان داوطلب داشتم آنها در کنار سختی‌ها و مشکلات بسیار مشتاق و خرسند که در این جا مشغول کارند.

پیام/۸۶۰۶۱/ج/خ




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.