پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سایه کرونا بر صنعت مرغداری در مازندران/ پشتیبانی ضعیف است

0

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مهدی غلامی: نوسان و کاهش ۳ تا ۵ هزارتومانی قیمت هر کیلوگرم مرغ از مرغداری تا فروشگاه‌های عرضه به مردم، تولیدکنندگان صنعت مرغ در مازندران را گلایه‌مند کرده و البته در این میان تقاضا برای خرید این نوع پروتئین نیز از سوی مردم کاهش قابل‌توجهی داشته است.

بنابراعلام برخی از تولیدکنندگان مرغ گوشتی در مازندران، قیمت هر کیلوگرم مرغ از مرغداری‌های استان با کاهش حدود ۳ هزارتومانی نسبت به یک ماه گذشته خریداری می‌شود که دربازار عرضه به مصرف‌کننده در فروشگاه‌ها بدون تغییر کاهش قیمت ثابت مانده است.

برخی کارشناسان و صاحب‌نظران این صنعت و بازار، شیوع ویروس کرونا در کشور و کاهش مسافرت‌ها در کشور و نیز دیدوبازدیدهای نوروزی را از دلایل اصلی کاهش قیمت مرغ دربازار ونیز فروش نرفتن مرغ در مرغداری‌های استان عنوان‌ کرده اند.

البته کاهش میزان خرید هم نتوانسته است افساری بر پرواز قیمت در فروشگاه‌های عرضه باشد و به گفته فعالان این صنعت پرسود، اگر میزان خرید و تقاضا کاهش‌یافته، پس چرا قیمت مرغ همچنان در فروشگاه‌ها بدون تغییر و ثابت مانده است.

مازندران با دارا بودن ۲۴۰۰ واحد مرغ گوشتی و تولید سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن حدود ۱۱ درصد از نیاز کشور را تأمین می‌کند.

بحران کرونا بر پیکره صنعت مرغ مازندران

برخی از تولیدکنندگان صنعت مرغ در مازندران می گویند  نوسانات قیمت‌ها و مشکلات تولیدکنندگان مرغ مازندران بازهم آغازی برای التهاب و فشار به بازار استان شده و سایه کمبود تقاضای بازار به مرغ و پشتیبانی امور دام استان برای ذخیره نکردن مرغ  فعالان این صنعت را درماه های آینده با ضرر وزیان های جبران‌ناپذیری مواجه خواهد کرد.

به گفته این تولیدکنندگان، افزایش قیمت نهاده‌های دامی به‌ویژه ذرت و سویا و همچنین کاهش قیمت مرغ، حمایت دولت از این قشر  را می‌طلبد.

آن‌ها معتقدند، در صورت ادامه این وضعیت، صنعت مرغداری مازندران که یکی از قطب‌های تولید گوشت سفید در کشور هست، با بحران روبرو خواهد شد.

خبری از پشتیبانی امور دام نیست

ولی زاده یکی از تولیدکنندگان صنعت مرغ در شهرستان آمل با ظرفیت ۲۵ هزار قطعه‌ای در خصوص وضعیت پیش‌آمده به خبرنگار مهر گفت: همه مرغداران استان و حتی کشور به‌رسم هرساله برای تأمین گوشت مصرفی ایام نوروز، تمهیدات لازم وتولید را مدیریت و برنامه‌ریزی و اقدام به عرضه در بازار مصرف می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه وبه علت شیوع ناخواسته ویروس کرونا اکنون خرید در بازار مصرف بسیار کم شده و این وضعیت اکنون باعث شده مرغ در مرغداری هرروز اضافه‌وزن بگیرد.

وی بابیان اینکه دوره ماندگار مرغ در مرغداری حداقل تا ۵۰ روز با وزن تا ۲۲۰۰ هست، گفت: متأسفانه اکنون مرغ‌ها وزنشان روزبه‌روز بیشتر می‌شود و فروش هم روزبه‌روز سخت‌تر از گذشته است.

اختلاف ۳ تا ۵ هزارتومانی مرغداری تا فروشگاه

شکرابی تولیدکننده یک مرغداری با ظرفیت ۶۰۰ هزار قطعه‌ای در هر دوره در منطقه چلاو شهرستان آمل بابیان اینکه آخرین عرضه مرغ به بازار در شب گذشته باقیمت ۶,۲۰۰ تومان انجام شد، گفت:  در تعطیلات نوروز سال قبل تا ۹ هزارتومان هم به فروش رسیده بود.

وی افزود: البته در حالی در وضعیت فعلی اقدام به فروش مرغ وخالی کردن مرغداری می‌کنیم که دریافت پول بیش از دوماه آینده است و اگر به‌صورت نقد بفروشیم کیلویی ۵۸۰۰ بیشتر نمی‌خرند.

وی بابیان اینکه که با توجه به کاهش مصرف مرغ و تقاضای کم آن از سوی مردم، چرا قیمت آن در فروشگاه‌های سطح شهر از حدود ۱۰ تا ۱۲ هزارتومان ثابت مانده است، گفت: متأسفانه فقط این وسط تولیدکنندگان که هرجوجه را باقیمت حدود ۴ هزارتومانی خرید و با هزینه‌های تمام‌شده نگهداری تا ۶۲۰۰ به فروش می‌رسانند، باید متضرر شوند و معلوم نیست سود ۳ تا ۵ هزارتومانی کاهش مرغ از مرغداری‌ها به جیب چه‌ کسی می رود.

سهم ۱۱ درصدی مازندران در تولید گوشت مرغ

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی مرغداران گوشتی استان مازندران به وجود ۲ هزار و ۴۰۰ مرغداری با ظرفیت جوجه ریزی ۱۵ میلیون قطعه در هر دوره درسطح این استان اشاره کرد و گفت: این استان هم‌اکنون حدود ۱۱ درصد تولید گوشت مرغ کشور را تأمین می‌کند و نقش تعیین‌کننده در این صنعت دارد.

هادی مهدی نژاد نوری در خصوص مشکلات پیش‌آمده برای تولیدکنندگان مرغ استان در گفت‌وگو با خبرنگارمهر درآمل افزود: همه‌ساله و با توجه به نیازی که در تعطیلات نوروزی و درخواست بازار از تولیدکنندگان وجود داشت، مرغداری‌های استان با حداکثر ظرفیت‌ها اقدام به تولید و عرضه بازار می‌کردند تا نسبت به عرضه و تقاضای بازار تعادل برقرار باشد.

وی ادامه داد: امسال هم با توجه به روال هرسال تمهیدات لازم از سوی مرغداری‌ها انجام، اما متأسفانه با شیوع ویروس کرونا، ممنوعیت سفرها و دیدوبازدیدهای نوروزی، تقاضای بازار ونیز مصرف کاهش قابل‌توجهی داشته است.

دود جزیره‌ای عمل کردن در صنعت مرغ به چشم تولیدکننده

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی مرغداران گوشتی مازندران بابیان اینکه متأسفانه اکنون با حجم انبوهی از انباشت مرغ با وزن‌های بالا درسطح مرغداری‌های استان مواجه شدیم، گفت: بازار تابع عرضه و تقاضا هست و اکنون‌که قیمت با شیب کاهش مواجه شده، ضرر وزیان آن متوجه تولیدکنندگان شده است.

مهدی نژاد نوری تصریح کرد: البته نگاه انجمن صرف افزایش قیمت برای تولیدکننده نیست وازاینکه مصرف‌کننده نیز با کاهش قیمت و منطقی راضی و اقدام به خرید کند هم خوشحال و راضی است.

وی بابیان اینکه مرغ‌هایی که اکنون از مرغداری‌های استان به بازار عرضه می‌شود با اختلاف قیمت ۳ تا ۵ هزارتومانی درهرکیلوگرم است، افزود: انتظار هست که مسئول این بخش که پشتیبانی امور دام و سازمان صنعت، معدن و تجارت است به‌عنوان بخش‌های نظارتی ورود جدی داشته و پیگیری کند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی مرغداران گوشتی مازندران گفت: الان در شرایط کنونی اقدامی که باید انجام شود پشتیبانی امور دام به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

مهدی نژاد نوری افزود: شاید خرید پشتیبانی امور دام از مرغداری‌ها انجام شود اما برای مرغداران واقعاً هنوز ملموس نشده چراکه خرید مستقیم از مرغداری‌ها صورت نمی‌گیرد، در شرایط موجود باید شرکت پشتیبانی امور دام که مسئول تنظیم برای تولیدکننده و مصرف‌کننده است با شدت بیشتری وارد عمل شده و تولید مازاد بر نیاز بازار را از تولیدکننده خریداری کند.

وی یادآور شد: شکل بهتر این وضعیت خرید توسط عاملان شرکت‌های تعاونی مرغداران شهرستان ویا استان است که اگر این اقدام عملی شود، مشکل ضرر دهی تولیدکننده‌های مرغ گوشتی استان نیز مدیریت برطرف خواهد شد.

با توجه به مسائل مطرح‌شده و سطح تولید مرغ در مازندران، به نظر می‌رسد این صنعت مورد غفلت مسئولان و مدیران این بخش قرارگرفته است  و اجرای برنامه‌های مشترک و هماهنگ میان بخش خصوصی و دولتی با درنظر گرفتن اهمیت و واقعیت‌های این صنعت ضروری است.

کد خبر 4891395
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.