پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سایه مرگ در جاده‌های مازندران/ خطر همیشه در کمین است

0

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر از راه های مازندران کوهستانی و برفگیر است و هراز، کندوان، سوادکوه و کیاسر جاده‌های ترانزیتی و پرتردد که هر روز شماری زیادی از هموطنان از آن گذر می‌کنند.

نزدیکی مازندران به پایتخت و واقع شدن این استان در طریق الرضا (ع) سبب شده تا هر روز شمار زیادی از رانندگان و مسافران از مسیرهای منتهی به این استان گذر کنند و ۱۰ درصد از تردد جاده‌ای کشور مختص مازندران است.

حوادثی نظیر ریزش کوه و سنگ، سقوط بهمن و ترافیک سنگین روزهای پایانی هفته و تعطیلات، همواره جاده‌های استان را مخاطره آمیز کرده، از این رو ایمن سازی این مسیرها ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

در حال حاضر هر روز شاهد ریزش کوه و سنگ براثر بارندگی و سیلاب در راه های کوهستانی استان هستیم، یک روز کندوان مسدود می‌شود و روزی دیگر هراز و سوادکوه و جان‌هایی که در این مسیر گرفته می‌شود. ناایمن بودن راه های مازندران درحالی است که سالانه بیش از ۶۰ میلیون مسافر به مازندران سفر می‌کنند و کامل نبودن سیستم روشنایی، نداشتن علائم مناسب و هشداردهنده سبب شده تا ضریب بروز خطر در راه های استان افزایش یابد.

به گفته یک راننده خطی مسیر آمل – تهران، سال‌ها از چهار خطه شدن مسیر هراز می‌گذرد و این طرح ملی همچنان ناتمام مانده است.

سلمان حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نبود علائم روشنایی، عریض نبودن مسیر در برخی نقاط، نبود علائم هشدار دهنده همواره در این محور حادثه ایجاد می‌کند و از سوی دیگرهمیشه در تردد از این مسیر نگران سقوط سنگ و یا ریزش کوه هستیم و باید فکری به حال این مسیر حادثه ساز کرد.

وی گفت: ضریب خطرآفرین بودن این مسیر از جاده زمانی بیشتر می‌شود که فرد غیر بومی و ناآشنا به عنوان گردشگر و مسافر وارد آن می‌شود و تجربه رانندگی در این جاده ندارد و این مسئله بروز خطر را شدت می بخشد.

رئیس پلیس راه مازندران نیز با بیان اینکه ایمن نبودن مسیر از جمله دلایل بروز حادثه است، نقش علائم هشدار دهنده و تقویت زیرساخت‌های ارتباطی را در پیشگیری از حادثه مؤثر دانست و گفت: راه ناامین نقش مهمی در ایجاد حوادث ترافیکی دارد.

سرهنگ علیرضا قدمی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ایمن سازی جاده و رعایت موارد ایمنی در جلوگیری از سوانح امری مهم به شمار می‌رود، گفت: وجود سیستم‌های هشدار دهنده و علائم در جلوگیری از حوادث ضروری است اما وضعیت جاده‌های مازندران متناسب با حجم سنگین ترافیک و مسافران وارده به آن نیست.

سید محمدنظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۲۰ کیلومتر از مسیر پایانی هراز امسال چهار بانده می‌شود، افزود: با تکمیل این محور، ایمن سازی مسیر ارتقا خواهد یافت.

وی درباره ایمن سازی محور کندوان گفت: این پروژه در دست اقدام است و هر ساله بخشی از مسیر ایمن سازی می‌شود.

چهار خطه شدن هراز در مراحل نهایی

عباسعلی نجفی مدیرکل راهداری مازندران نیز درباره اقدامات انجام شده ایمنی در محورهای مازندران، گفت: اقدامات ایمنی شامل خط کشی، نصب تابلو و علائم، نصب جداکننده‌ها، بحث روکش آسفالت، ایجاد نیوجرسی و حذف گاردریل‌ها و برنامه‌ریزی برای ساخت دوربرگردان و حذف بریدگی را در دستور کار داریم.

وی در کمیسیون ایمنی راه‌ها ضمن گرامیداشت روز ایمنی حمل و نقل اظهار داشت: ایمنی باعث توسعه اقتصادی در کشور می‌شود و حساسیت‌ها در این بخش توسط همکاران ما بسیار جدی گرفته می‌شود.

اقدامات ایمنی شامل خط کشی، نصب تابلو و علائم، نصب جداکننده‌ها، بحث روکش آسفالت، ایجاد نیوجرسی و حذف گارد ریل‌ها و برنامه‌ریزی برای ساخت دور برگردان و حذف بریدگی را در دستور کار داریم

وی با اشاره به اقدامات انجام شده ایمنی در محورهای مازندران، افزود: اقدامات ایمنی شامل خط کشی، نصب تابلو و علائم، نصب جداکننده‌ها، بحث روکش آسفالت، ایجاد نیوجرسی و حذف گاردریل‌ها و برنامه‌ریزی برای ساخت دوربرگردان و حذف بریدگی را در دستور کار داریم و بریدگی در محورهای چهار خطه را تبدیل به دوربرگردان است.

وی هزینه حذف هر بریدگی و ایجاد دوربرگردان را ۲ میلیارد تومان بر اساس برآورد سال ۹۸ اعلام کرد و با اشاره به اقدامات انجام شده ایمن‌سازی محورهای مازندران، از کاهش میزان تلفات جاده‌ای استان طی سه سال پیاپی خبر داد وبا اعلام اینکه نهضت روکش آسفالت را در محورهای استان مازندران آغاز کردیم، گفت: برنامه‌ریزی برای اجرای این پروژه از بهشهر تا رامسر آغاز شده است.

نجفی با اشاره به مشکلات ناشی از رانش و ریزش جاده‌ای در سطح استان مازندران، گفت: با آغاز سال جاری میزان ریزش و لغزش به نسبت سال گذشته افزایش داشته است اما تلاش کردیم که در کمترین زمان محورهای استان بازگشایی شود.

وی در ارتباط با اقدامات انجام شده برای حذف گاردریل و ایجاد نیوجرسی، گفت: ایجاد نیوجرسی ساری تا آمل و کمربندی قائم‌شهر در مرحله مناقصه‌گذاری قرار دارد ودر سایر نقاط استان هم برنامه‌ریزی برای ایجاد نیوجرسی در دستور کار است و برای حفظ زیبایی و جلوگیری از خستگی رانندگان ایجاد نیم‌نیوجرسی و بحث فضای سبز را عملیاتی می کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران مهم‌ترین تهدیدها و آسیب‌های جاده‌ای در استان را اجرای پروژه‌های عمرانی حاشیه راه‌ها اعلام کرد و گفت: به دلیل عدم دغدغه مسائل ایمنی و راهداری از بابت پروژه‌های عمرانی حاشیه راه‌ها در استان تنها در بحث راه روستایی ۸۰ میلیارد تومان خسارت به بدنه راه استان وارد شده است.

سالانه بیش از ۶۰۰ نفر براثر تصادفات در جاده‌های مازندران جان خود را از دست می‌دهند که نقش راه و ایمن نبودن مسیرها در بروز این حوادث مهم است و باید با ایمن سازی مسیر، شمار وقوع حوادث را کاهش داد.

کد خبر 4910764
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.