پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ساری| هشدار مدیران توزیع برق مازندران؛ خاموشی برق در انتظار مازنی‌ها

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، با توجه به اینکه بین 14 تا 15 درصد از تأمین برق کشور از طریق نیروگاه‌های آبی است و در روزهای منتهی به پایان سال و بهار امسال نیز با کاهش 40 درصدی منابع آبی نسبت به مشابه سال گذشته در کشور مواجه شده‌ایم، بنابراین این مهم سبب شده است تا نیروگاه‌های برق‌آبی نتوانند با ظرفیت مناسبی فعالیت داشته و برق لازم را تولید کنند.

با این اوصاف، عملاً نیمی از تولید برق کشور از این طریق حذف شده است و می‌طلبد تا همه هموطنان با صرفه‌جویی در مصرف برق به یاری شرکت‌های توزیع برق بیایند تا بتوانند با کمترین حادثه زیرساخت‌های شبکه توزیع را حفظ کنند و برق مورد نیاز کشور درب تمامی خانه‌ها، واحدهای صنعتی و ادارات باشد.

از آنجا که مازندران در فصول گرم سال معمولاً میزبان مسافران و گردشگران زیادی است که روزها یا بعضاً تمام سه ماه تعطیلات را در مناطق خوش‌ییلاق و ساحلی استقرار دارند، لذا بطور طبیعی شاهد افزایش جمعیت و بالارفتن میزان مصرف آب و برق هستیم.

با توجه به اینکه 25 درصد از شبکه توزیع برق ساری و غرب مازندران نیز فرسوده است و نیاز به هزینه‌های زیادی برای نوسازی دارد، لذا فشار زیاد به شبکه توزیع ممکن است سبب مشکلاتی در توزیع برق شود و برای پیشگیری از وقوع حوادث غیرمترقبه و عدم آسیب به شبکه‌های فعلی، احتمالا خاموشی‌هایی را در اوج مصرف خواهیم داشت.

چند روز پیش بود که شرکت توانیر از خاموشی‌های احتمالی برق در تهران، مازندران، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به عنوان شبکه‌های آسیب‌پذیر خبر داد. شرکت توانیر از کاهش تولید برق گفت و اعلام کرد که در بهترین شرایط تا 5 هزار مگاوات کمبود برق خواهیم داشت.

 افزایش 5 درصدی مصرف برق در منطقه ساری

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران منطقه ساری نیز اعلام کرد که پایه مصرف برق در این حوزه یعنی از گلوگاه تا آمل روزانه 800 مگاوات است اما در حال حاضر بین 900 تا 920 مگاوات در روز برق مصرفی داریم که نسبت به سال گذشته در همین زمان، 5 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

قاسم شهابی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: تابستان سال گذشته در یکی از روزها میزان مصرف برق به 1900 مگاوات رسید که فشار زیادی بر شبکه‌های توزیع وارد شد و حتی خسارت‌هایی را داشتیم.

وی بیان کرد: با توجه به کاهش نزولات جوی، نیروگاه‌های آبی با 50 درصد ظرفیت برق تولید می‌کنند و از طرفی طرح‌ها و پروژه‌هایی در بالادست داشتیم که به نتیجه نرسیدند به همین دلیل احتمال خاموشی برق در روزهای پیک مصرف دور از انتظار نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت برق مازندران – منطقه ساری از کاهش ساعات اداری در روزهای اوج مصرف گفت و اینکه از خانه تا محل اداری باید در مصرف برق صرفه‌جویی کنیم تا بتوانیم تابستان را بدون کمترین آسیب به شبکه‌های توزیع برق بگذرانیم.

افزایش 5.2 درصدی بار مصرفی برق در غرب مازندران

مدیرعامل شرکت برق منطقه غرب مازندران نیز در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: با توجه به کاهش 50 درصدی بارش و کمبود تولید برق نیروگاه آبی، با رعایت شیوه درست مدیریت مصرف انرژی امکان کاهش خاموشی‌های احتمالی در روزهای پیک مصرف وجود خواهد داشت.

کیوان فرح‌زاد بیان کرد: حداکثر بار مصرفی در سال 97 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.2 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: بنابراین این شرکت روش‌های مختلف مدیریت مصرف را در پیش گرفته و پس از رایزنی با استانداری مازندران فعلاً مقرر شد در ایام بحرانی، ساعت کار ادارات یک ساعت زودتر آغاز شود اما باتوجه به حساسیت موضوع، مذاکره جهت تغییر ساعت ادارات در دو ماه از فصل تابستان یعنی در پیک مصرف در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران از مردم مازندران خواست تا در مصرف برق مدیریت داشته باشند و به هشدارها و توصیه‌هایی که در این زمینه از سوی کارشناسان اعلام می‌شود، توجه کنند.

وی بیان کرد: استفاده از لامپ‌های کم مصرف که هم عمر بالاتری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای دارند و مصرف برق از این طریق تا 20 درصد کاهش می‌یابد در دستور کار قرار گیرد.

فرح زاده با اشاره به اینکه سیستم‌های سرمایشی ازجمله کولرهای معمولی و اسپلیت‌ها پیش از استفاده مجدد در فصول گرم، سرویس شوند، گفت: پیش از خروج از منزل سیستم‌های سرمایشی را خاموش کنند.

گزارش از آزاده بابانژاد

 /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.