پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ساری| شهرهای استان مازندران با تنش "کم‌آبی شدید" روبه‌رو شد؛ منابع آب زیرزمینی در حال کاهش

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، ذبیح الله ذاکری امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه مازندران در استانداری اظهار داشت: زمانی که ما در زمینه کم آبی در مازندران هشدار دادیم کمتر کسی باور می‌کرد که این استان با تنش کم آبی روبه‌رو شود که سال گذشته با هزینه 5 میلیارد تومان دستگاه آب شیرین کن در گلوگاه مازندران نصب شد.

وی با اشاره به اهمیت کیفیت آب شرب افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه ما در استان تامین آب با کیفیت است که وزارت نیرو بر این مسئله تاکید دارد که در این راستا هزینه‌های ما چندین برابر می‌شود.

ذاکری بیان کرد: حفر 17 حلقه چاه برای جبران کمبود آب شرب، نصب 9 دستگاه سیستم‌های حذف آهن و منگنز برخی از اقدامات این شرکت در راستای مقابله با تنش آبی در استان است.

وی گفت: سال گذشته اعتبار  آب و فاضلاب شهری مازندران 135 میلیارد تومان بود که 55 درصد تخصیص یافت و اکنون بیش از 40 میلیارد تومان بدهی این شرکت به پیمانکاران است.

ذاکری گفت: در حال حاضر بیش از هزار و 700 کیلومتر شبکه فرسوده  آبرسانی در استان داریم که برای بازسازی آن 340 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و سال گذشته 75 کیلومتر اصلاح شبکه انجام شد.

وی بیان کرد: پرت منابع آبی استان در سال 92 حدود 32 درصد بود که اکنون به 28 درصد رساندیم که در برنامه ششم قصد داریم سالانه یک درصد این شاخص را کاهش دهیم.

ذاکری گفت: در بخش منابع آب زیرزمینی که در حال کاهش است بحث مدیریت مصرف در استان آغاز شد که آموزش مدارس ابتدایی، زنان خانه‌دار از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: مازندران استانی خاص بوده که  به 58 شهر و سه میلیون شهروند و مسافر در استان خدمات ارائه می‌دهد.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری مازندران گفت: مطالعات جامع آب شرب و صنعت استان و تعیین برنامه و سیاست‌های تامین آب شرب شهری، روستایی و صنعتی استان تا سال 1440 برای مهار آب‌های سطحی و تامین آب شرب در دست اقدام است.

تکمیل پروژه‌های آبرسانی روستاهای مازندران 380 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مجید عبداللهی در این نشست خبری اظهار داشت: تغییراتی در15 سال گذشته در استان و کشور اتفاق افتاد که منجر به خشکسالی شد که ورود آب کمتر از خروج آب  شده و  ضروری است مردم این را بدانند و در مصرف آن صرفه‌جویی کنند.

وی افزود: امروز تغییر اقلیم و بارش در استان داریم و در گذشته کاهش بارش برف بود اما اکنون کاهش بارش باران داریم که نه تنها مخازن زیرزمینی تغییر نمی‌کند و سطح آب زیرزمینی کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل آبفار مازندران بیان کرد: یکم تا هفتم تیر ماه هفته صرفه‌جویی در مصرف آب بوده که مردم باید بدانند آب کم است و مدیریت آن از اهمیت فراوانی برخوردار است.

عبداللهی افزود: براساس سرشماری یک میلیون و 380 هزار نفر در روستاهای استان زندگی می‌کنند که مازندران از لحاظ تراکم چهارم و جمعیت رتبه سوم را در کشور دارد.

وی در زمینه پراکندگی روستاهای استان گفت: 575 حلقه چاه، هزار و 403 دهنه چشمه و 20 هزار کیلومتر خط انتقال و شبکه و 420 ایستگاه پمپاژ در استان داریم.

این مسئول گفت: 417 هزار و 186 فقره انشعاب آب نصب شده در استان داریم که با توجه به مجتمع اولویت دار از صندوق توسعه ملی استفاده شود که 496 روستا از آب شرب بهره مندشدند.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی مازندران افزود: اکنون 432 پروژه نیمه تمام در بخش آب روستایی در استان داریم که 380 میلیارد تومان اعتبار در این زمینه نیاز است.

طرح کاهش هدررفت منابع آبی در اراضی کشاورزی مازندران اجرایی شد

ابراهیم یخکشی در این نشست اظهار داشت: آب یکی از موارد ضروری در زندگی بشری است که با توجه به اهمیت موضوع باید مسائل مرتبط با حوزه آب برای مردم تبیین شود.

وی افزود: توسعه اقتصادی و معیشت در مازندران، اقتصادی آب پایه بوده که باید مورد توجه قرار گیرد که در حوزه زیرساخت آب عقب ماندگی تاریخی داریم.

یخکشی بیان کرد: شش میلیارد متر مکعب میزان منابع آب استان است که 4.5 میلیارد مترمکعب آن آب سطحی و 1.5  میلیارد آن آب زیرزمینی است و 56 درصد از منابع مصرف می‌شود و 87 درصد به کشاورزی وابسته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: امروزه برنامه صیانت و تعادل بخشی منابع آب در بخش تامین آب سطحی سدسازی در دستور کار بوده  که تلاش داریم سدهای در دست بهره‌برداری را وارد مدار کنیم.

وی افزود: سد گلورد، البرز و هراز در حال ساخت بوده که برنامه بهسازی و توسعه آب بندانهاف کاهش هدررفت آب سطحی، افزایش راندمان آب و توسعه شبکه آبیاری و زهکشی را مدنظر داریم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: چهار شبکه گلورد، البرز، هراز و مسیرکانال چالوس در دست ساخت بوده و در بحث آب شرب و صنعتز، تهیه طرح جامع آب شرب و 9 مجتمع آبرسانی شهری و روستایی با مشارکت آبفای شهری و روستایی، تغییر رویکرد تامین آب از آب زیرزمینی به منابع آب سطحی،کاهش هدررفت و تلفات و کاهش سرانه مصرف را داریم.

وی تصریح کرد: رودخانه فرصتی مناسب جهت جذب توریسم است که آگاهی رسانی آموزش عمومی در سطوح مختلف از اهمیت بالایی برخوردار بوده که کشت جایگزین و بیمه اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران افزود: بیش از پنج هزار میلیارد تومان در سالهای اخیر طرح تعریف و تصویب شده داریم و سه سد جدید با هزینه هزار میلیارد تومان آماده اجرایی شدن است.

یخکشی گفت: کاهش هدررفت آب مصرفی در کشاورزی و افزایش بهره وری از آب کشاورزی، متناسب‌سازی الگوی کشت در مناطق کم برخوردار، کاهش استفاده از آب شرب برای مصارف غیرشرب برنامه سازگار کم آبی است.

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.