پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سادگی در ازدواج؛ تنها مزیت روزهای کرونایی/ رهایی جوانان دم‌بخت از کابوس تجملات

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران، سرویس اجتماعی| طی سال‌های اخیر عروسی‌ها و پیوند ازدواج زوج‌های جوان با چاشنی چشم و هم‌چشمی و تجملات به‌گونه‌ای درهم آمیخته شده بود که این موضوع نگرانی‌های بسیاری را میان خانواده‌های کم‌درآمد به دنبال داشت؛ به‌گونه‌ای برگزاری مراسم عروسی برای بسیاری از جوانان تبدیل به کابوس شده بود.

این تجملات و چشم و هم‌چشمی‌ها تا حدی پیش رفت که به جای اینکه خانواده‌ها به‌جای نشان دادن خوشحالی از پیوند یک زوج چنان درگیر تجملات شدند و برخی حتی از مراسم‌های لاکچری را با فخرفروشی در فضای مجازی به نمایش می‌گذاشتند.ا

 

از زمانی‌که پای کرونا به میان جامعه باز شد باید گفت سایه همه این تجملات را که بر سر راه جوانان بود، برچید و به آنان خوشبختی واقعی را نشان داد؛ چه بسیار زوج‌هایی که در ایام کرونایی بدون برگزاری مراسم مجلل و پرخرج زندگی مشترک را آغاز کردند.

برخی تصورات مختلفی از برگزاری مراسم دارند مثلا با این فکر که بعدها پشیمان خواهند شد که چرا مراسم برگزار نکردند و اینها زیر بار قرض و هزینه‌های میلیونی می‌رفتند.

*ازدواج‌های پردردسر/ جوانانی که با کرونا زیر سقف زندگی مشترک می‌روند

کرونا برخی جوانان را به این فکر انداخت که برای کاهش مخارج ازدواج خود را به تاخیر نیندازند و به جای زیر بار رفتن هزینه‌های زیاد زندگی‌های مشترک را با سادگی آغاز کنند اما هنوز هم عروس و دامادهایی هستند که ماه‌های گذشته را با خیال مراسم عروسی و ازدواج می‌گذرانند حتی برخی با به خطر انداختن جان خود و مهمانان و دوستان خود مراسم عروسی برگزار کردند، اخباری از این دست که شنیدم و مطمئنا به گوش‌مان رسیده است.

 

تجمل و توقعات بیجا و بیش از حد که دست و پای جوانان را در آستانه تشکیل خانواده بسته بود اما در شرایط کرونایی، این زوج‌ها راه خلاص خود برای فرار از این توقعات و تجمل‌گرایی‌ها در ازدواجی ساده یافتند.

*مراسم عروسی با خوشی‌ها زیباتر و به یادماندنی  است

حسین شادمان جوان ۳۱ ساله مازندرانی که طی روزهای گذشته بدور از تجملات زندگی مشترک خود را آغاز کرده در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: باتوجه به شرایط کرونایی و همچنین اخباری مبنی بر ابتلای مردم به ویروس کرونا در مراسم‌ها، برای فرهنگ‌سازی، تصمیم گرفتیم با پوشیدن لباس عروس و داماد و گرفتن عکس مراسم ساده خانوادگی برگزار کنیم.

با مشورت خانواده خودم و همسرم و همچنین باتوجه به اینکه بزرگترها دوست داشتند فرزندان را در لباس عروس ببینند این اقدام را انجام دادیم.

این جوان اضافه می‌کند: در شرایط کرونایی ممکن است آرزوی برگزاری مراسم عروسی جان خیلی‌ها را به خطر بیندازد، در حالی که مراسم عروسی با خوشی‌ها زیباتر و به یادماندنی خواهد بود.

 با حفظ احترام از بزرگترها اجازه می‌خواهیم که راه درست را به فرزندان خود نشان دهند تا در چنین شرایطی با مشکلات مواجه نشوند.

شادمان بیان می‌کند: از قبل من و همسرم روی این موضوع فکر کردیم و با تصمیم اقدام به این کار کردیم.

کرونا بدی‌ها و مشکلات زیادی در پی داشته اما همین که بهانه‌ای برای تسهیل ازدواج جوانان باشد از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود.

درست است همه خانواده‌ها پدر و مادرها دوست دارند فرزندشان را در لباس سفید عروس و داماد ببینند در شرایط کرونایی هم این امکان وجود دارد و به این آرزوی خود خواهند رسید.

*به آرزویم رسیدم

علی شادمان پدر داماد که فرماندار شهرستان نور نیز است، در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: اینکه فرزند خود را در لباس دامادی ببینم آرزوی من بود و به آرزوی خود رسیدم.

 از اینکه پسرم زندگی مشترک خود را ساده و بدون برگزاری مراسم آغاز کرده حس خوبی دارم؛ چراکه مردم ما سالم هستند؛ درحالی که برخی از مراسم‌ها موجب ابتلای تعداد زیادی مردم شده که درواقع جشن و سرور نیست.

*سدی که با کرونا برداشته شد

فرماندار شهرستان نور خاطرنشان کرد: بعد از برگزاری مراسم عروسی و به اشتراک گذاشتن تصویر عروسی پسرم در فضای مجازی بسیاری از جوانان شهرستان نور با من  تماس گرفتند و اعلام کردند خوشحال هستیم این سد برگزاری مراسم مجلل و پرهزینه برداشته شده  و می‌توان به آسانی و سادگی زندگی مشترک را آغاز کرد.

*رشد ازدواج در ۶ ماهه اول امسال در مازندران

علی رجبی معاون امور اجتماعی و فرهنگی استاندار مازندران نیز در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: آمار ازدواج در ۶ ماهه نخست امسال باتوجه به شرایط کرونایی رشد داشته که بسیار مهم است.

اینکه در چنین شرایطی مراسم عروسی برگزاری شود  و از عزیزان‌مان در این مراسم دعوت کنیم که ندانیم چه سرنوشتی در انتظارمان خواهد بود بهتر است برای بیمار نکردن و سلامتی عزیزان از این اقدامات خودداری کنیم.

*کمک مومنانه؛ بهترین یادگاری سالروز ازدواج

وی اضافه می‌کند: حتی اگر خانواده‌هایی که تمکن مالی دارند می‌توانند هزینه برگزاری مرسم در اقداماتی از جمله پویش مهربانی خرید تبلت و گوشی برای دانش‌آموزان، کمک‌های مومنانه و سایر هزینه کنند که در حقیقت بهترین یادگار سالروز ازدواج‌شان خواهد بود.

 معاون امور اجتماعی و فرهنگی استاندار مازندران در پایان خاطرنشان می‌کند: برای ترغیب جوانان به ازدواج و آغاز زندگی مشترک بحث فعال کردن ستاد تسهیل ازدواج و فعال کردن مرکز حمایت خانواده به‌صورت پایلوت در دانشگاه آزاد اسلامی ساری را در دستور کار قرار دادیم تا شاهد فرهنگ‌سازی بیشتر در این زمینه باشیم.

به گزارش فارس، در کنار زوج‌هایی به انتظار پایان کرونا هستند تا مراسم عروسی را برگزار کنند خیلی از جوانان راه حل بهتری در پیش گرفته و ازدواج آسان تجربه می‌کنند.

 /۸۶۰۳۴/ج/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.