پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ساخت نیروگاه‌های برق‌آبی مصداق جهش تولید با مشارکت مردم است

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، رئیس کارگروه آب، سدها و نیروگاه‌های برق‌آبی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت نیروگاه‌های برق‌آبی کوچک‌مقیاس با مشارکت بخش خصوصی و جلب مشارکت مردمی یکی از مصادیق «جهش تولید با مشارکت مردم» و راهکارهای اصلی جبران ناترازی برق در کشور است که در مازندران نمونه‌های موفقی از این موارد اجرا شده و به مرحله تولید برق رسیده است.

مهدی کوچک‌زاده روز پنجشنبه۲۶ مهر در سفر به مازندران و بازدید از نیروگاه‌های برق‌آبی مسیر خط انتقال آب سد شهید رجایی به شهر ساری اظهار کرد: امروز همراه با مدیران شرکت آب منطقه‌ای مازندران از سه نیروگاه برق‌آبی ساخته شده با مشارکت بخش خصوصی در ساری و توان تولید مجموع حدود سه مگاوات برق بازدید داشتم که طی سال‌های اخیر فعال شده‌اند و علاوه بر نیروگاه برق‌آبی ۱۳.۵ مگاواتی سد شهید رجایی که با سرمایه‌گذاری دولت ساخته شد، برق تولید می‌کنند.

وی افزود: یکی از راه‌های اساسی جلب مشارکت مردم در تولید انرژی برق تسهیل امور برای ساخت همین نیروگاه‌ها است که در مازندران نقاط مستعد متعددی به منظور تحقق این امر وجود دارد. اگر موانع راه این نوع مشارکت‌ها با تلاش مجلس و دستگاه‌های دولتی تا حد امکان کاهش داده شود می‌تواند تاثیر قابل توجهی در افزایش مشارکت مردم برای تولید برق داشته باشد.

رئیس کارگروه آب، سدها و نیروگاه‌های برق‌آبی کمیسیون انرژی مجلس دوازدهم با اشاره به ناترازی برق در کشور خاطرنشان کرد: امروز یکی از چالش‌های اصلی کشور در همین زمینه تولید برق است و ناترازی برق داریم. تابستانی که گذشت را هم روی مرز ناترازی‌ توانستیم پشت‌سر بگذاریم.

کوچک‌زاده تصریح کرد: شرایط ساخت این نیروگاه‌های کوچک در کشور زیاد وجود دارد و باید تلاش کنیم که با مشارکت مردم و همراهی حاکمیت تعداد این نیروگاه‌ها افزایش یابد و جامعه از مزایای این نیروگاه‌های برق‌آبی و انرژی پاک غیرفسیلی بهره‌مند شود.

شناسایی ۱۳۴ نقطه مستعد ساخت نیروگاه برق‌آبی در مازندران

در این بازدید افراسیاب میرزایی معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای مازندران نیز بخشی از برنامه‌های این شرکت در زمینه واگذاری نقاط مستعد ایجاد نیروگاه‌های برق‌آبی به بخش خصوصی را تشریح کرد.

میرزایی گفت: ۱۳۴ نقطه با قابلیت ساخت نیروگاه برق‌آبی در مازندران شناسایی شده که تا کنون در ۶ نقطه نیروگاه به بهره‌برداری رسید و برای ۵۷ نقطه نیز آماده انتشار فراخوان هستیم.

وی افزود: برنامه‌ریزی‌ها برای جذب سرمایه‌گذار در ۵۷ نقطه مستعد ساخت نیروگاه برق‌آبی نیز انجام شده که در مرحله انتشار فراخوان قرار دارد و آماده همراهی با سرمایه‌گذاران برای ایجاد نیروگاه در این نقاط هستیم.

به گفته وی مجموع ظرفیت نیروگاه‌های در نظر گرفته شده برای این ۵۷ نقطه ۲۸۵.۴۹ مگاوات و توان تولید انرژی سالانه این واحدهای طراحی شده نیز یک‌هزار و ۳۷۲ گیگاوات ساعت است.

ساخت نیروگاه‌های برق‌آبی مصداق جهش تولید با مشارکت مردم است

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای مازندران مجموع ظرفیت تولید برق در ۱۳۴ نقطه شناسایی شده استان برای ایجاد نیروگاه برق‌آبی ۴۸۳.۲ مگاوات و توان تولید انرژی سالانه در این نقاط را ۲ هزار و ۳۵ گیگاوات ساعت عنوان کرد و گفت: مازندران با توجه به وجود بیش از ۱۲۰ شاخه رودخانه اصلی و فرعی با طول مجموع حدود هفت هزار کیلومتر ظرفیت بسیار مناسبی برای تولید برق از انرژی جریان آب دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای مازندران، در حال حاضر ۶ نیروگاه برق‌آبی در مازندران با توان سالانه تولید انرژی ۴۹.۵۴ گیگاوات‌ساعت فعال است و هشت واحد نیروگاهی با ظرفیت ۴۱.۶۳ مگاوات و توان تولید انرژی ۱۶۵.۷ گیگاوات ساعت در سال نیز در حال ساخت است.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.