پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زینب (س)؛ الگوی بانوان در حوزه تمدن‌سازی نوین اسلامی

0

خبرگزاری فارس مازندران ـ بهناز مقدس|حفظ دین و شعائر و ارزش‌های الهی و انسانی پس از واقعه کربلا مرهون دخت کبری حضرت دلدار علی علیه السلام است که ۵۴ سال عمر خویش را در طاعت امام زمان بود و لحظه‌ای حجت خدا را تنها نگذاشت؛ یکی از ابعاد مهم سیره و رفتار اجتماعی حضرت زینب این است که ایشان به‌عنوان فرزند رشد یافته در دامن دختر پیامبر (ص) و خانه حضرت علی(ع) بودند و وظیفه خودشان می‌دانستند که رخدادهایی که در داخل منزل بیانگر فضایل و جایگاه ویژه مادرشان است را به مردم منتقل کنند.

در نهضت‌های اجتماعی نیز دختران و زنان می‌توانند مشارکت داشته باشند و جریان‌ها و حرکت‌های سالمی برای هدایت جامعه پدید آورند. نهضت عاشورا بهترین نمونه این مشارکت است. براستی دختران و زنان مسلمان در پیروی از ولی خدا و امام زمان علیه السلام تا چه اندازه از غیرت دینی زینب کبری بهره برده‌اند؟
 
زهرای ثانی علیها سلام بهترین و زیباترین الگو

نرجس باباپور بانوی طلبه مازندرانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه دختران و بانوان اگر طالب سعادت باشند در دنیا و عقبی، زهرای ثانی علیها سلام بهترین و زیباترین الگویی هست که در دانشگاه فاطمه الزهرا تعلیم دیده است، گفت: حفظ دین و شعائر و ارزش‌های الهی و انسانی پس از واقعه کربلا مرهون دخت کبری حضرت دلدار علی علیه السلام است که ۵۴ سال عمر خویش را در طاعت امام زمان بود و لحظه ای حجت خدا را تنها نگذاشت.

این بانوی طلبه مازندرانی با اشاره به اینکه حضرت در واقعه کربلا حاضر و ناظر بود و تمام جزئیات قیام را هم در مکاشفه و هم در برهان تجربه کرد، گفت: بانویی اندیشمند و فاضله که جز به خدا اندیشه‌ای در سر نداشت و برای تداوم راه شهیدان کربلا قیام خود را از غروب عاشور آغاز کرد.

باباپور تصریح کرد: حضرت ام المصائب در اندک زمانی توانست روایت‌های دشمن را که بر خلاف موازین اسلام بود، افشاگری کند و حقانیت دین و واقعیت های واقع شده را به گوش جهانیان برساند؛ داغ بسیار دیده بود و قامت زهرائی اش نیز خمید و موهایش سپید گشت ولکن عزم راسخ عقیله بنی‌هاشم هرگز با لغزش مواجه نشد.

نهضت عاشورا ادامه دارد

وی ادامه داد: غروب عاشورا (و یا روز یازدهم)، از کنار ابدان مطهر شهدا عبورش دادند و همراه زنان و کودکان به اسارتش بردند؛ نگاه این بانوی هاشمی، نگاهِ جهان مادی نبود تا نتواند آنهمه داغ را تحمل و راه را در جهت صراط مستقیم در پیش روی آزادگان جهان هموار کند پس از نهضت عاشورا.

این بانوی طلبه مازندرانی بیان کرد: بانویی مقاوم با تقوایی که شایسته و بایسته خاندان عصمت و طهارت است، با بصیرت مثال‌زدنی و دشمن‌شناسی که دشمنی‌های دشمن را هم به خوبی می‌شناخت و با صولت حیدری مبارزه علیه امویان را آغاز که نخستین گام در این مبارزه صبر زینبی بود.

 

باباپور خاطرنشان کرد: صبر بر دشواری‌های خارج از حد تصور و استقامت در مقابل داغ‌های سنگینی که بر دل داشت و صبر بر فراق حسین بن علی و مصائب بسیار، او را چون جَبَل استحکام بخشید و فی الله قدم در راهی نهاد که سرنوشت اسلام و سنت نبی خدا بدان گره خورده بود.

وی یادآور شد: صبر و بردباری در استماع ناله‌های آل الله و غارت اموال و سوزاندن خیمه‌ها توسط لشکریان پست‌تر از حیوان، چهره علی را در سیمای زینب جلوه‌گر کرد و با توکل بر خالق ار این عنصر صبر، توانش افزون شد برای نابودی تفکرات یزید و اعوان و انصار یزید لعنه الله.

قائله کربلا غروب روز دهم محرم پایان یافت

این بانوی طلبه مازندرانی با اشاره به اینکه قائله کربلا غروب روز دهم محرم پایان یافت، افزود: دشمن نیز با تصور بر اینکه دین خدا و تجسم صفات خدا را مدفون کرده است، به جشن و پایکوبی اقدام کردند و سرهای شهدا را به همراه اهل بیت امام علیه السلام در شهرهای کوفه و شام به نمایش گذاردند و تا توانستند، مردمان دنیا پرست را به استقبال و تماشای این پیروزی ظاهری، ترغیب کردند.

باباپور گفت: زینب سلام الله علیها هم مادر دو شهید است و هم خواهر شهیدان بنابراین به جای اینکه در کنار اجساد شهدا مبتلا به نوعی عقب ‌شینی شود، در مجلس ابن زیادِ خود باخته و کاخ یزید میمون صفت، خطابه ایراد فرمود و با جملاتی کوتاه اما آتشین و دشمن سوز، ابتدا به سابقه آل‌امیه اشاره‌ای کرد و سپس حجت خدا را با لسان علوی تعریف کرد.

وی اظهار کرد: با کلمات قصار اما با بلاغت و فصاحت، همچون مادرش در جانبداری از ولی خدا سخن گفت و دشمن را در خانه  خود به خاک مذلت نشاند.

این بانوی طلبه مازندرانی تصریح کرد: براستی دختران و زنان مسلمان در پیروی از ولی خدا و امام زمان علیه السلام تا چه اندازه از غیرت دینی زینب کبری بهره برده‌اند؟

شهادت حاج قاسم نمایانگر حضور دختران مسلمان و بانوان متدین در صحنه‌ها

باباپور شهادت حاج قاسم علیه الرحمه را نمایانگر حضور دختران مسلمان و بانوان متدین در صحنه‌های گوناگون دانست و گفت: امروز وظیفه دختران و زنان جامعه ی اسلامی، این است که با تاسی از سیره زینبی، هم دنیای خویش را آباد و هم در آخرت همنشین خوبان شوند و این میسر نمی‌شود مگر به رعایت آداب و احکام دین مبین اسلام.

وی خاطرنشان کرد: از دامن هر زن مسلمان حداقل باید یک حاج قاسم پرورش یابد تا هم دین خدا و هم عزت مسلمین بماند.

گفتنی است درخشش زینب (س) در تاریخ، وقایع و حوادثی را به نام شیر زنی از آل‌عصمت و طهارت رقم زد که جز به اعجاب و شگفتی نمی‌توان در آن نگریست. او نهضت خونین برادر را به نتیجه رسانید و این از افتخارات منحصر به فرد زنی است که در مهد اسلام پرورش یافته است.

در جریان بیداری اسلامی، زنان ایران، حضرت زینب (س) را الگو قرار دادند و توانستند شگفتی‌ساز شوند.

 /۳۱۴۱/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.