پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زندگی دریایی یک «رُسمان»

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران- زری طاهری پرکوهی| دریای خزر به‌عنوان بزرگ‌ترین دریاچه جهان در شمالی‌ترین نقطه کشور ما نقطه عطفی برای مازندرانی‌ها بوده و هست، این دریا علاوه بر اینکه مردم را در سواحل دور هم جمع کرده و فواید تفریحی و اقتصادی فراوانی دارد، محلی برای استخراج انواع ماهی برای صیادان به‌شمار می‌آید.

دریای خزر از گذشته‌های دور تاکنون صیادان زیادی به خود دیده است، و متاسفانه شاهد مرگ صیادان و شناکاران بسیاری از افراد بوده است، همه ما مازندرانی‌ها و همچنین ایرانی‌ها خاطرات تلخ و شیرینی در کنار این دریای پهناور در ذهن داریم.

جالب است بدانیم که؛ دریا در منطقه فرح آباد ساری سالیان سال، صیاد بزرگی را در خود پرورش داده که روزهای سرد و گرم را چشیده و مدت‌ها است که لقب “رُسمان” به معنای بزرگِ صیادان یا (سرصیاد) را از آن خود کرده است.

اسماعیل برزگر فرح‌آبادی متولد سال ۱۳۴۳ در روستای فرح‌آباد ساری، صیادی است که از ۱۵ سالگی دل به دریا زد و شغل ماهی‌گیری و صیادی را همچون اجداد خود در پیش گرفت.

وی در سال ۱۳۷۴ با تشکیل تعاونی صیادان به‌طور حرفه‌ای کار خود را گسترش داد و بعد از گذشت ۴۰ سال به درجه رُسمانی یا همان صیاد بزرگ رسید، به این معنا که دریاشناسی در حوزه ماهی‌گیری، توربافی و طراحی الگوی تور و طناب‌بافی تعیین جهت باد و طوفان و زمان مناسب برای ماهی‌گیری تبحر دارد.  

*ماهی‌گیری شغل آبا و اجدادی‌ام است

وقتی به سراغ آقای برزگر می‌رویم در همان ابتدای صحبت‌هایش می‌توان فهمید که رابطه نزدیکی با دریا دارد، شاید محل تولد، شغل آبا و اجدادی و امرار و معاش از طریق دریا بی‌تاثیر نبوده، ولی آنچه که هست نشان‌دهنده علاقه زیادش به دریا و دل به دریا زدنش است.

این بزرگ صیاد ساروی می‌گوید؛ از دوران نوجوانی پس از گذراندن دوران تحصیلی به همراه پدرم برای ماهی‌گیری به دریا رفتم،

پدرم مجوز صیادی داشت و ماهیان زیادی را صید می‌کرد، کم کم شنا را آموختم و چند و چون کار دستم آمد، با ادوات ماهی‌گیری هچون تور قایق طناب و غیره آشنا شدم و شغل ماهی‌گیری را برگزیدم.

* بافت تور ماهی‌گیری به طول بیش از هزار متر

آقای برزگر ادامه می‌دهد؛ سال ۷۴ بود که به عضویت شرکت تعاونی صیادی و شیلات درآمدم، این شرکت ۸۶ سهام‌دار و ۴ هزار ۲۰۰ صیاد در مازندران دارد، هر روز که می‌گذشت بر تجربه‌ام در بحث صیادی افزوده می‌شد تا اینکه تعریف و تمجید از جانب همکاران و آشنایان شروع شد…

این رسمان یادآور می‌شود: کارهای توربافی به متراژ بیش از هزار متر ، طراحی الگوی تور صیادی، از جمله کارهایی است به من و  تیمم حدود ۱۰ نفر دیگر محول می‌شود، نتیجه کار در دام انداختن ماهیان زیادی در تور است که خستگی را از تن صیادان به در می‌کند.

*تلخ و شیرینی‌های دوران صیادی

وی تصریح می‌کند: زمانی که برای ریختن تور به دریا می‌رویم می‌دانیم برای انجام کاری سخت آمدیم، طناب را که به داخل آب می اندازیم حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ هکتار زمین را با تراکتور دور می‌زنیم مابقی کار بر روی قایق انجام خواهد شد، تورها به عمق حداقل ۱۵ متری در عرض سه کیلومتر از ساحل پهن می‌شود و در انتظار صید می‌مانیم، در  هر صید حدود ۲۰ الی ۴۰ تن ماهی بدست می‌آید.

برزگر فرح آبادی می‌گوید: از اینجا به بعد در این بخش از کار دست به دعا شده و از خداوند سلامتی صیادان را می‌خواهم، دریا قابل پیش‌بینی نیست و تلاطم دارد این را تجربه نشان داد، دعا در دل دریا حس و حال خوبی دارد…

این صیاد با تجربه خاطرنشان می‌کند: به یاد دارم گاهی در هنگام جمع کردن تور به طوفان برخوردیم تراکتور چپ کرد، سال ۱۳۸۰  بود که بر اثر طوفان از ناحیه پا آسیب دیدم خوشبختانه صید با موفقیت انجام شد که نشانه‌ای از لطف خدا است.

*پسرم به صیادی علاقه دارد

وی تاکید می‌کند: سال‌ها است که درآمد من و خانواده‌ام از دریا تامین شده و از همین طریق امرار معاش می‌کنیم، دو فرزند پسر و دخترم را از همین راه سر و سامان دادم، پسرم به صیادی علاقه دارد و گاهی کمکم می‌کند، هر چه دارم از دریا و از تجربیاتم است.

آقای برزگر با اشاره به اینکه ماهی غذایی است که باید بر سفره هر شمالی‌ باشد ادامه می‌دهد؛ امیدوارم ذخایر دریا را از بین نبرند تا با صید خوب آینده‌ای پر از محصولات دریایی را داشته باشیم، این ماهی‌ها سرشار از پروتئین و خواص مفید هستند.

*دل به خدا می‌دهیم

این رسمان یادآور می‌شود: دریا با این همه خوبی مرا به یاد خاطرات تلخ غرق شدن همکارانم نیز می‌اندازد و این همان خطری است که در کمین صیادان است، امواج دریا تلاطم دارد و طوفان خبر نمی‌کند، ولی ما دلمان را به خدا می‌دهیم…

*لزوم توجه به حفظ ذخایر دریای خزر

وی از مسؤولان می‌خواهد به حفظ ذخایر و محیط زیست دریا توجه کنند و می‌گوید؛ متاسفانه طی سال‌های اخیر افرادی در حال از بین بردن ذخایر دریایی ما هستند،  این نگاه ویژه مسؤولان را می‌طلبد، این دریا علاوه بر دارا بودن زیبایی‌های طبیعی محلی برای کسب درآمد و انس گرفتن با خدا است.

به گزارش فارس، این صیاد بزرگ دریای خزر دلش نیز دریایی است، این را کسانی می‌گویند که سال‌های سال با او ارتباط دارند، صیاد بزرگ ساروی قلبش را به دریا داد و عمری را در دریا گذراند تا رسمان لقب گرفت، امروز صیادانی زیادی در کنارش مشغول آموزش و کسب تجربه هستند.

 /۸۶۰۴۸/غ/ق


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.