پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زن؛ از تبلور مادری تا نقش‌های اجتماعی

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، بی تردید نقش زنان در جامعه در پذیرش مسئولیت‌ها  انکارناپذیر است. در طول تاریخ  به خصوص در طول انقلاب اسلامی زنان کشور ما ثابت کردند که همگام با مردان در تمام عرصه‌ها حضوری فعال و چشمگیر دارند اما هنوز زنان جامعه نتوانسته‌اند به آن جایگاهی که شایستگی آن را دارند دست یابند.

* فضای کافی برای مدیریت بانوان در جامعه باز شود

مولود نادری رئیس اداره سیاسی اجتماعی فرمانداری نوشهر که خود سال‌ها در عرصه‌های مختلف حضور فعال دارد با بیان این که امام راحل به خوبی به نقش زنان اشاره کرده است که آنان دوشادوش مردان در مجاهدت و دفاع مقدس خود را ثابت کردند، به ایسنا گفت: همه این‌ها گویای نقش مهم و ارزشمند بانوان در جامعه است و اگر آنان نقش‌آفرینی نمی‌کردند به یقین مردان ما از حرکت باز می‌ایستادند.

وی افزود: زنان ما در طول انقلاب و دفاع مقدس مشوق اصلی مردان در فعالیت‌ها بوده و در نگهداشتن خانواده در غیاب مردان بسیار نقش آفرین بودند.

رئیس اداره سیاسی اجتماعی فرمانداری نوشهر با اشاره به این‌که 60 درصد قبولی‌های کنکور از خانم‌ها هستند، تصریح کرد: همه اینها نشان دهنده توانمندی بانوان در عرصه‌های مختلف است.

نادری با تاکید بر این که باید به بانوان جامعه در پست‌های مدیریتی اعتماد بیشتری شود، خاطرنشان کرد: در جامعه ما آن گونه که باید و شاید در طول این 40 سال پست‌های مدیریتی هم گام با مردان داده نشده است؛ هرچند نسبت به گذشته وضعیت بهتر شده اما باید فضای کافی برای مدیریت بانوان باز شود.

*زنان در حفظ کانون خانواده نقش کلیدی دارند

در ادامه مرضیه یوسفیان مسئول امور بانوان و خانواده فرمانداری نوشهر نیز با بیان این که نقش زنان در جامعه می‌تواند بالاتر از نقش مردان باشد، اظهار کرد: زنان علاوه بر این‌که خود یک قشر فعال در همه ابعاد هستند  قشرهای فعال را نیز در دامن خود تربیت می‌کنند.

وی افزود: زنان علاوه بر این‌که در جامعه می‌توانند تاثیر مستقیم داشته باشند با نگهداری و تربیت فرزندان و هم‌چنین تاثیر گذاری برهمسران خود بر جامعه تاثیر غیرمستقیم نیز داشته باشند.

مسئول امور بانوان و خانواده فرمانداری نوشهر تاکید کرد: نقش اجتماعی و  اهمیت مادری دو عبارتی است که بیانگر اهمیت نقش زنان در جامعه کنونی از دید حضرت امام(ره) است، زنان در حفظ کانون خانواده نقش کلیدی دارند.

* حضرت فاطمه(س) بهترین تصویر و  الگو برای زنان جامعه

یوسفیان گفت: زنان فهیم و با تدبیر جامعه اعتقاد دارند که اندیشه، شخصیت و منش انسانی، سیاسی و اجتماعی خانم فاطمه الزهرا(س) برای ما درس است اما متاسفانه کمتر به آن پرداخته می‌شود و باید دانست که حضرت فاطمه (س) بهترین تصویر و  الگو برای زنان جامعه است.

وی عنوان کرد: با توجه به همه نقش‌های کلیدی که زنان در جامعه دارند، خانواده بزرگترین نهاد اجتماعی در دستان پر مهر و عطوفت این شیر زنان است، اما  متاسفانه در جامعه هنوز  بعضی‌ها باور ندارند که نقش‌های کلیدی را زنان نقش آفرین ما به خوبی حفظ می نمایند.

* فرصت‌های شغلی، تحصیلی و فعالیت‌های اجتماعی زنان هنوز زیر سایه مردانه قرار دارد

لاله انگورج تقوی یکی از فعالان رسانه و خبر شهرستان‌های نوشهر و چالوس نیز به ایسنا گفت: هرساله به مناسبت میلاد حضرت فاطمه(س) و نام‌گذاری این روز به روز مادر و زن، بهانه‌ای می‌شود تا مقام بانوان مورد تکریم قرار گیرد.

وی افزود: زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور در تمامی عرصه‌ها، از اشتغال تا ورزش و حتی دانشگاه‌ها، حتی به عنوان تربیت کنندگان نیروی انسانی مورد نیاز جامعه، بایستی مورد توجه قرار بگیرند.

این فعال رسانه‌ای نوشهر و چالوس تصریح کرد: یک زن اگر در هیچ یک از فعالیت‌های اجتماعی حضور هم نداشته باشد، به عنوان یک مادر، نیروهای فعال جامعه را در دامان خود پرورش می‌دهد، و همین مسئله ضرورت توجه به این قشر را مورد تاکید قرار می‌دهد.

انگورج تقوی با تاکید بر این که باید به بعد معنوی زنان توجه بیشتر شود، خاطرنشان کرد: امروزه گرچه با رشد تکنولوژی، بروز شدن جوامع و حرکت به سوی جامعه مدرن را شاهد هستیم اما تفکرات سنتی هم‌چنان بر جامعه حاکم است و هنوز هم زنان به عنوان جنس دوم و زیر سیطره جنس اول یا همان آقایان قرار دارند.

وی اضافه کرد: فرصت‌های شغلی، تحصیلی و فعالیت‌های اجتماعی با وجود تمام تلاش بانوان برای دستیابی به آنها، هم‌چنان سایه مردانه داشته و همین مسئله تکاپوی زنان را برای رسیدن به آن چند برابر می‌کند.

*بانوان جایگاه والای زن و مادر بودن را فراموش نکنند

انگورج تقوی تاکید کرد: نباید فراموش کرد از سمت دیگر، اوضاع به گونه‌ای پیش رود که زنان از جایگاه زنانه خود دوری کرده و در کشاکش احقاق حقوق خود، جایگاه والای زن و مادر را به فراموشی بسپارند.

وی اظهار کرد:در دنیای کنونی که افسارگسیختگی اطلاعات و تهاجمات بسیار به بنیان خانواده وجود دارد، بانوان ایرانی باید در کنار تمامی تلاش‌ها برای اثبات توانمندی‌های خود، شاکله خانواده را نگهبانی کرده و نام زن، مادر و همسر خوب بودن را بیش از پیش حرمت نهاده و آن را حفظ کنند.

گزارش از سپیده پورشعبان خبرنگار ایسنا مازندران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.