پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زمان زیادی تا خفگی مازندران نمانده است

0

ایسنا/مازندران مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: حال محیط زیست مازندران خوب نیست و در این حوزه مطالبه‌گر و پاسخگو باید مشخص شود.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی ظهر امروز در جلسه‌ای که بمناسبت ۲۹ دی روز ملی هوای پاک با شعار “هوای پاک، اقدام و عمل” در دانشگاه منابع طبیعی ساری برگزار شد، اظهار کرد: چندی پیش به‌صورت لحظه‌ای ppm اندازه گیری شده هوا در مازندران به مرز هشدار رسیده بود که این تلنگری برای استان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در صنعت ساخت و ساز به شکل‌گیری جزایر حرارتی دقت نکردیم، تصریح کرد: با ساخت برج‌های بلند در بابلسر و سایر شهرها راه هوا از دریا را مسدود کردیم که مانند سدی جلوی خزر عمل کرده است و اگر اینطور پیش برویم در مازندران خفه می‌شویم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه چند هزار هکتار در میانکاله خشک شد، ریز گردها در بخش شرقی مازندران دیده شده و شرق مازندران در تهدید کانون‌های الودگی طبیعی هستند، گفت: زیست‌گاه پرندگان تخریب شد وتالاب دریایی وجود آب‌بندان‌ها موجب آسیب شده و نیروگاه نکا با استفاده از سوخت مازوت بی‌کیفیت آلودگی را به ۱۰۰ppm  رسانده است.

ابراهیمی کارنامی ادامه داد: در حوزه کشاورزی نیز سم وکود استاندارد نداریم و اگر مدعی هستیم باید سری به آزمایشگاه میوه وتره بار بزنیم، شاید هیچ وقت سلامتی اولویت ما نبود که وضع پسماند ما اینگونه است، ما در سال ۹۸ یک سایت زباله در مازندران نداریم.

وی با تاکید بر اینکه الگوی مصرف در مازندران باید تغییر کند، خاطرنشان کرد: ۶۰۰ گرم تولید سرانه زباله در کشور است و در مازندران این میزان هزار گرم است اما چرا در استان‌های دیگر با میزان ‌کمتر تولید زباله سایت زباله وجود دارد و در مازندران هنوز در اما و اگر مانده جای سوال است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: مجاز کردن چاه‌های غیر مجاز، استفاده از آب و برق غیر مجاز و قانون هوای پاک که ماده ۱۱ به آن اضافه کردند، همچنین در خزرآباد ساری پلاژهای دستگاه‌ها  فاضلاب آن به دریا ریخته می‌شود، این‌ همه آلودگی کم نیست، چرا هنگام ‌اجرای قانون مانع ما می‌شوید، چرا حقه آبه‌های تالاب قطع شده است و اینها سوالات بی‌جوابی است که وضع محیط زیست را بدتر می‌کند.

ابراهیمی کارنامی با اشاره به اینکه نقش مردم در بهبود محیط زیست نباید نادیده گرفته شود، اظهار کرد: به‌طور مثال آتش زدن کاه و کلش آلودگی فراوانی به محیط زیست وارد می‌کند و در قانون برای آن جریمه در نظر گرفته شده است اما در بحث اجرای قانون که جلوی تخلف را بگیریم چالش وجود دارد و در این ‌میان با شرکت‌های دانش بنیان تعاملاتی صورت گرفته تا  کاه و ‌کلش را تبدیل کود تا به‌صورت خوراک دام طیور استفاده شود.

یکی از راهکارهای کاهش آلودگی، کاشت درخت است

نوروز دبیر علمی نشست تخصصی محیط زیست در ادامه گفت: ۲۵ سازمان در این نشست دعوت شدند و از سال ۹۶ قانون هوای پاک را داریم که در ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی آمده است.

وی در بحث آلاینده‌هایی چون آتش زدن کاه و کلش توسط کشاورزان عنوان کرد: این امر مجازات درجه ۶ دارد اما انجام ‌نمی‌شود و قانون حدود ۲ تا ۸ میلیون جریمه مالی برای آن در نظر گرفته است اما دادستان و مدعی العموم در این رابطه وجود ندارد.

دبیر علمی نشست تخصصی محیط زیست با اشاره به اینکه دانشگاه  آمادگی دارد تا نشست‌های دیگری نیز برگزارشود، بیان کرد: یکی از راهکارهای دیگر کاهش آلودگی کاشت درخت است و در این راستا کاشت نهال غیر مثمر افرا و ‌گیلاس وحشی در فضای سبز دانشگاه علوم‌ کشاورزی ومنابع طبیعی ساری کاشته شد.

مازندران‌ میزبان‌ گردشگری است

مهدی نادی استادیار هواشناسی نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: مازندران‌ میزبان‌ گردشگری است اما میزبان باید حق میزبانی را بگیرد.

وی افزود: هرکسی به مازندران می‌آید باید هزینه‌هایش را بدهد و در این راه باید از خودمان شروع کنیم و بهترین کار تعامل با ان جی اوها است، به‌طوریکه محیط زیست در کنار آن‌ها موفق بوده و در این راستا باید محتوا سازی صورت گیرد.

طی چند سال آینده ۳ و نیم تا ۵ درجه افزایش دما را در کشور شاهد هستیم

محمود رایینی سرجاز عضو هیئت علمی گروه کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز در ادامه این جلسه در بحث آلاینده‌های زیست محیطی اظهار کرد: درجهان از هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۰۰ نفر بر اثر آلودگی ازبین می‌روند و خوشبختانه ایران در این جایگاه قرار ندارد.

وی در مورد چگونگی تولید گازهای گلخانه‌ای افزود: تولید گاز متان وگلخانه‌ای حدود ۲۹ درصد از منابع دامی و ۱۱ درصد از منابع آبی شالیزارها بوجود می‌آید.

عضو هیئت علمی گروه کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با تاکید بر اینکه در فرآیندهای تجزیه باید سعی شود ۲co تولید شود نه متان، گفت: متان ۱۲سال در بدن‌ می‌ماند، شالی کاران مازندران و آتشی بر خرمن محیط زیست باید بدانند که اتش زدن کاه وکلش و جریمه ۲تا ۸ میلیونی دارد که در مازندران به آن رسیدگی نشده است.

رایینی خاطرنشان کرد: گرمای زمین باعث شده تا آلاینده‌ها به صورت عمودی بالا می‌رود و زمانیکه ۱۰ درجه از دمای خروجی کمتر شود، سنگین است و برمی‌گردد که این زمانی است که هوا پایدار و آلاینده‌ها بالا نمی‌روند که در مازندران در بخش نیروگاه وضعیت به این صورت است.

وی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود چند سال آینده ۳ و نیم تا ۵ درجه افزایش دما داشته باشیم و در این راستا خشک شدن دریاچه‌ها منجر به تولید گرد و غبار می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری یادآور شد: فرهنگ سازی در این زمینه بسیار حائز اهمیت بوده و در این راستا اعمال قانون، نظارت و اجرا موجب ایجاد فرهنگ می‌شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.