پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زمانپور: با وعده‌‌ی‌ چند ماهه‌ زباله سوز فقط دارند زمان را می‌خرند!

2

مرگ پشت دیوار سبز؛ این عنوان تازه‌ترین مستند مهدی زمان‌پور کیاسری است. این اثر هم‌اینک در در مراحل پایانی تصویربرداری قرار دارد، او همزمان مشغول تدوین هم هست. مهدی را از دوره راهنمایی می‌شناسم، یکسالی‌ را در یک مدرسه درس خواندیم او دبیرستانی‌ بود و من دانش‌آموز اول راهنمایی.

بهانه این گفتگو، نه آشنایی قدیمی ما بلکه تازه‌ترین اثر اوست‌ با موضوع پسماند در استان‌های‌ شمالی.

او به دل زباله‌ها‌ زده، کی گند کار مسئولین دربیاید، خدا می‌داند! باید منتظر رونمایی‌ از این مستند جنجالی بمانید.

قرار گفتگو را ساعت ۴ عصر هماهنگ کردیم. ده دقیقه با تاخیر تماس می‌گیرم، عذرخواهی می‌کنم، کمی دلخور است، فهمیدم وقت‌شناس است. می‌گوید: ساختن مستند نون و آب ندارد، اما بعضی از مستندها مثل این‌کار تا دلت بخواهد تهدید دارد. توی دنیا هزاران فیلم ساخته شده، کدام فیلم توانسته تغییر ایجاد کند؟ باید از جان مایه گذاشت، بلکه دیده و نتیجه دهد.

می‌پرسد: روح‌الله به نظرت این مستند (مشتی اسماعیل) چند بار از تلویزیون پخش شده؟

با تردید می‌گویم ۱۵ بار؟

می‌گوید: علاوه بر اینکه ۲۴۰ بار از شبکه‌های داخلی پخش شده، در کشورهای‌ مختلفی به نمایش درآمده، مخاطبین خارجی در برابر عظمت و بزرگی این مرد سرتعظیم فرود آوردند، پا فراتر گذاشته و او را فرا زمینی‌ می‌دانند.

زمان‌پور ادامه می‌دهد این اثر هنر است که مرزها‌ را یکی‌یکی‌ در نوردیده، من با دعای مادر و پدرم دست خدا را در این‌کار دیدم چون می‌دانم خودم هیچم.

صحبت ‌مادر مرحومش که به میان می‌آید، بغض می‌کند، لحظاتی بعد می‌گوید: در لحظه‌لحظه‌ زندگی‌ام‌ حضورش‌ را احساس می‌کنم، او از خدا می‌خواست پسرش‌ موفق باشد. من همچنان محتاج دعای مادر هستم.

سراغ‌ مستند جدیدش را می‌گیرم، می‌گوید: کمتر از ۵ درصد را با مجوز تصویر گرفتیم، بعد از مدت کوتاهی همه‌ مجوزها را لغو کردند، لابد می‌ترسند!

می‌گوید پیشنهاد‌ مالی درشت برای این کار داشتم. اگر قبول می‌کردم باید ان‌طور که آن‌ها می‌خواستند بسازم.

مگر می‌شود حقیقت را پشت این دیوار سبز پنهان‌ نگه داشت؟ تا کی می‌خواهید مردم را‌ سرکار بگذارید؟

در حالی که سری به آشپزخانه زده می‌گوید: غذا ته گرفته، باید خسارت بدهی!

مهدی مگر آشپزی هم می‌کنی؟!

می‌خندد و می‌گوید: یک کیاسری‌ همه کاری می‌کند، من عاشق خانواده‌ام هستم، دوست دارم در خانه هم مفید باشم، همیشه به همسرم کمک می‌کنم. البته بیشر از او آشپزی می‌کنم. هر جا که باشم‌ دلم هوای دختر بکند طاقت نمی‌آورم. سر مستند پاپلی،‌ اکثر سفرها دختر ۴ساله‌ بابا‌ کنارم بود.

 

 

او راهکار حل معضل زباله را یک‌ راه می‌داند، اختصاص بودجه کلان به استان.

با اعتبارات قطره‌چکانی‌ فقط جیب‌ عده‌ای‌ پر می‌شود، باید کار پسماند را در کوتاه مدت فیصله داد و برای بلندمدت به فرهنگ‌سازی و ساخت آثار فرهنگی اثرگذار روی آورد.
این‌جا بعضی‌ها برای حفظ‌ صندلی‌ هیچ‌وقت کار اساسی نمی‌کنند.

می‌گوید با وعده‌‌ی‌ چند ماهه‌ فقط دارند زمان را می‌خرند و دائم تکرار می‌کنند که زباله‌سوز بزودی افتتاح و مشکل حل می‌شود. به‌خاط دستور و سیاست مقام بالاتر تا کی دروغ. به خاطر دنیای دیگران آخرت خودشان را خراب می‌کنند. اگر تنها ۱۰ درصد بودجه کل کشور را یکبار به این معضل زیست‌محیطی‌ اختصاص‌ دهند می‌شود‌ به حل آن امیدوار بود، اگر نه سال‌ها طول می‌کشد، البته اگر تا آن زمان شمالی سرسبز باقی بماند!

مهدی زمان‌پور کیاسری تاکید می‌کند: برای ساختن این مستند خودم و خانواده‌ام را به خدا سپردم، انسان اگر دل در گرو خلق خدا داشته باشد یکجایی دلش‌ می‌لرزد و ممکن است کارش‌ آن‌طور که باید اثرگذار نباشد.

 

گفتگو از سید روح الله شجاعی کیاسری

 

 

2 نظرات
  1. کیوس می گوید

    شیر مادرت حلالت آقای زمانپور
    ایشالله یه روزی با هم رهایی چهاردانگه از زباله رو جشن میگیریم

    1. ناشناس می گوید

      انشالله
      خدا از دهنت بشنوه با غیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.