پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زلفی گل: مهارت‌محور کردن رشته‌های دانشگاهی در دستور کار است/ تصویب آئین‌نامه جذب نخبگان در دانشگاه‌ها

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، محمد زلفی‌گل امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اقدامات انجام شده در این دانشگاه، اظهار کرد: به دلیل کارکرد مناسب رئیس سابق این دانشگاه چندان علاقه‌ای به تغییر مدیریت این دانشگاه نداشتیم و جز سرمایه‌های کشور بوده و  حتما از ظرفیت ایشان استفاده می‌شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که در دانشگاه وجود دارد،گفت: مطالبات به حق دانشجویان زیاد بوده و در کنار آن محدودیت‌های هم داریم که تلاش می‌کنم که نسبت به رفع آن اقدام کنیم.

وزیر علوم یادآور شد: دانشگاه چهار رکن اصلی داشته و باید برای همه ارکان خانواده برنامه داشته باشیم و بپذیریم که زمان تغییر کرده و برنامه‌های سنتی قدیمی کارکرد خودش را نداشته اگرچه باید دانش تاریخ را گرامی بداریم، ریشه خودمان را پاس بداریم و ریشه آن را حفظ کنیم اما باید پذیریم که اقلیم آموزشی در کنار سایر اقلیم‌ها دچار تغییر شده است.

زلفی‌گل با اشاره به پیشرفت‌های علمی در جهان،گفت: امروز فضای مجازی فضای واقعی را تحت تاثیر قرار داده و امروز دانش بشر فراتر از زمین و زمان رفته و بشر به دنبال حضور در سیاره و سیارک‌ها است و نظم نوین جهانی در حال شکل گیری است.

وی خاطرنشان کرد: در آینده نه چندان دور بحث حاکمیت از دست حاکمیت‌های سرزمینی می‌تواند خارج شود و باید به دنبال رشد علمی در کشور باشیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: امروز حاکمیت‌ها و جهان و دنیا سلطه به این نتیجه رسیده است که خواسته‌های خودش، ثبات قوام و دوام را از طریق علم به دست آورند از طریق علم جهان تحت سلطه در می‌آید، ویروس کرونا با نگاه علم دیده شده برای آن واکسن ساخته شد و اقدامات درمانی انجام شده است و با این نوع نگاه دانشگاه و دانشگاهیان جایگاهی خواصی دارد.

وی اضافه کرد: هرگونه سرمایه‌گذاری برای علم بهترین نوع سرمایه‌گذاری برای آینده و آیندگان است و با این دیدگاه نگاه حاکمیتی جمهوری اسلامی به دانشگاه متفاوت است.

زلفی‌گل ادامه داد: در سفر ریاست جمهوری به استان با نگاه حمایت علمی اعتبارات مناسبی به دانشگاه‌های کشور اختصاص داده شده است، نوع نگاه ما به دانشگاه و دانشگاهیان نگاه سرمایه ارزشمند برای آینده است، وضعیت روز دنیا و علم را باید بشناسیم، نیاز محور کردن فناوری نیاز به برنامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: معاونت فناوری در دانشگاه تاسیس شده است، سال علوم پایه را دنیا پایه‌گذاری کرد و ما هم از ظرفیت دنیا استفاده کرده و در ترویج علوم پایه بنا داریم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

وزیر علوم ادامه داد: سیاست ما در وزارت علوم حمایت از کسانی است که تلاش‌های مناسب‌تری در دستور کار خویش قرار دادند و دستورالعمل پایه تشویقی را در دولت تصویب کردیم که همه نیازمندی‌های دانشگاه‌ها در این زمینه دیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای دانشجویان و جذب نخبگان هم برنامه مدونی در دستور کار داشته و آئین نامه جذب نخبگان در دولت تصویب و تقدیم رئیس جمهور شده است تا از ظرفیت نخبگان در دانشگاه‌ها استفاده شود.

زلفی‌گل یادآور شد: برای حمایت از برترین‌ها المپیادها هم برنامه ویژه جذب در نظر گرفتیم و ضوابط آن را نیز تعیین کردیم، برای تقویت رشته‌های فنی و مهندسی در آینده نیاز به دریافت راهکار داریم، بحث مهارت محور کردن رشته‌های دانشگاهی باید در دستور کار قرار گیرد و اقداماتی در این زمینه در دستور کار قرار گرفته است.

وی در پایان گفت: مهارت محور کردن عزم فرابخشی می‌خواهد و باید برای آن اقدامات لازم انجام شود.

 /۸۶۰۰۴ /غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.