پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زخم آتش دوباره بر پیکر مرمت شده مسجد جامع ساری

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ، مسجد جامع ساری که در تیر ماه سال ۹۷ به دلیل نصب غیراصولی کولرهای گازی طعمه حریق شده بود ، اوایل شهریور امسال با حضور شهردار سابق ساری و بدون اطلاع میراث فرهنگی به عنوان متولی بازسازی و در غیبت استاندار مازندران و مسئولان میراث فرهنگی افتتاح شد.

اصلی ترین اعتراض میراث فرهنگی در زمان افتتاح بی اجازه این مسجد در حال بازسازی تاریخی، عدم نصب و استقرار سامانه و تاسیسات اطفای حریق در مسجد بود که به دلیل چوبی بودن حدود ۷۰ درصد از بنای مسجد خطر تکرار آتش سوزی و تکرار ویرانی سال گذشته را بیش از پیش می کرد. 

با این حال مسجدی که تا کنون حدود ۲۰۰ میلیارد ریال برای بازسازی و مرمت آن هزینه شد بدون داشتن سامانه اطفای حریق بهره برداری شد تا عصر امروز در حادثه ای کپسول گاز مایع آشپزخانه مسجد منفجر شود و خساراتی را به محل آشپزخانه وارد کند. 

بر اساس گزارش شاهدان عینی ، با ورود بموقع مردم آتش خاموش و از سرایت آن به قسمت های دیگر جلوگیری شد. 

اطفای حریق توسط مردم در حالی بود که نه مسجد مجهز به تاسیسات اطفای حریق بود و نه آتش نشانی توانست خود را به محل برساند. 

مسجد جامع ساری یکی از کانون‌های اصلی سیاسی مذهبی شهر ساری و بروز چنین حادثه ای در زمان حضور مردم می تواند تبدیل به فاجعه شود.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه بارها به متولیان مسجد هشدار داده شد که پروژه نیمه تمام است و برای بهره برداری مناسب نیست. 

سیف الله فرزانه با اشاره به اینکه این مسجد بدون هماهنگی و اجازه میراث فرهنگی مورد بهره برداری قرار گرفت ، افزود : از نظر ما و پیمانکاران، مرمت مسجد هنوز نیمه‌کاره است، اما گویی گوش کسی به حرف‌های میراث فرهنگی بدهکار نیست. 

وی اعلام کرد: علاوه بر نصب نشدن تاسیسات اطفای حریق ، بخش‌هایی از تاسیسات برقی و نقاشی‌ها نیز پایان نیافته است که باید به پیمانکار زمان داد تا آنها را انجام دهد.

تخلف به همین جا ختم نمی شود

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران به تخلفات دیگر در مرمت مسجد اشاره‌ کرد و گفت: با وجود اینکه از سوی دولت میراث فرهنگی متولی مرمت انتخاب شد ، اما تخلفات متعددی از سوی دستگاه های موازی صورت گرفته است.

فرزانه نصب شیشه‌های رنگی را یکی از این تخلفات عنوان کرد و افزود: شیشه ‌های مسجد بر اساس قواعد میراثی نباید رنگی باشد که به این مسئله نیز توجهی نشد. 

وی همچنین به ساخت حوضچه در وسط حیاط مسجد اشاره کرد و گفت: در بنای اولیه و اصلی که به ثبت ملی میراث فرهنگی رسیده اثری از حوضچه دیده نمی ‌شود و ممکن است این مسئله نیز به قواعد ثبتی آسیب برساند.

فرزانه افزود: عملا کار مرمت این بنا از اختیار میراث فرهنگی خارج شده و ما نیز این مسائل را به استاندار مازندران اطلاع داده‌ایم و نامه‌نگاری‌هایی نیز صورت گرفته است.

اظهارات مدیرکل میراث فرهنگی درباره تاسیسات اطفای حریق مسجد جامع در حالی است که چندی پیش مسئولان اداره‌کل اوقاف مازندران که متولی بهره‌برداری از مسجد جامع ساری هستند به خبرنگار ایرنا گفتند که از استقرار سامانه اطفای حریق اطلاعی ندارند و این مسئله مربوط به شهرداری و آتش نشانی ساری بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت : خوشبختانه در آتش سوزی امروز خسارت جدی به مسجد وارد نشد اما به معنای این نیست که خطر از سر مسجد جامع رفع شده در حالی که این اتفاق زنگ هشداری برای اتفاقات تلخ تر خواهد بود.

مسجد جامع ساری یکی از کهن‌ترین میراث تاریخی مازندران و شهر ساری است که در تیرماه سال گذشته نصب غیرمجاز و غیراصولی تاسیسات سرمایشی و در عین حال عدم نصب سامانه اطفای حریق و فقدان برخورداری مسجد از تجهیزات آتش‌نشانی تمام مسجد را طعمه آتش کرد.

بر اساس برآوردهای اولیه حدود ۷۰ درصد از این مسجد در آتش سوخت که بسیاری از کارشناسان میراث فرهنگی اندازه و عوامل گسترش آتش در مسجد جامع را مشابه با آتش سوزی کلیسای مشهور نوتردام پاریس دانستند.

چوبی بودن بخش اعظم سازه مسجد از مسائلی بود که استقرار سامانه و تجهیزات اطفای حریق را برای این بنای تاریخی در اولویت قرار می‌داد. 

۷۳۳۵/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.