پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زبان مادری، سرزمین مادری (سد فینسک- بخش اول)

0

دکتر شیرزاد محمدنژاد کیاسری، مدیر عامل موسسه توسعه فضای سبز پایدار شمال در واکنش به موضوع احداث سد فینسک در صفحه اختصاصی خود در صفحه مجازی نوشت:

وجود مادر برای فرزندانش چشمه ای جوشان از مهر و محبت و منبعی سرشار از کمالات عاطفی و انسانی است. یادگار جاودان نعمت وجود مادران در این سرزمین، زبان مشترک مازندرانی است. ارثیه مشترک ما نیز همان چشمه سارها، دامنه های سرسبز، رودخانه هایی نه چندان خروشان، فرهنگ غنی انسانی و اسلامی، روستاهایی با خانه باغ ها، کشتزارها، دامداری های کوچک و بزرگ و همه آنها در پیوند با منابع سرسبز طبیعی خدادادی دامنه های شمالی سلسله جبال البرز بوده که تا به دریای کاسپین می رسد. نتیجه اولویت بخشیدن به محیط زیست در کشورهای اسکاندیناوی، بهشت روی زمین را برای مردمان خود به ارمغان آورد و این همان رسالت با اهمیتی است که مسئولیت حفظ آن بر دوش ماست.

در حال حاضر موضوع احداث سد در سرشاخه های رودخانه های شمال کشور و انتقال آب از دامنه های شمالی البرز به سمت دامنه های جنوبی در سمنان تبدیل به یکی از اصلی ترین عوامل تخریب عرصه های منابع طبیعی، ناپایداری محیط زیست، کاهش منابع آب و مشکلات معیشتی کشاورزان شمال کشور شده است. در همین راستا به بهانه آغاز عملیات اجرایی سد فینسک و در چند قسمت به بیان ابعاد مختلف خسارت های حاصل از ایجاد این سد پرداخته بر اساس مدیریت مبتنی بر توسعه پایدار نیز راههای جلوگیری از احداث آن بیان می گردد.

خطه سمنان در حدود چهار دهه گذشته و به دلیل کاهش جمعیت، نیازمند بخش هایی از جنوب استان های شمالی بوده تا بتواند با افزایش جمعیت تبدیل به استان گردد. در آن زمان مدیران استان مازندران توجه لازم به کاهش آب در طول دهه های پیش رو نداشتند. از همین رو بخش هایی از سرشاخه های اصلی رودخانه ها در ارتفاعات دامنه های شمالی البرز جزو نقشه جغرافیایی استان سمنان قرار گرفت.

اولین سوال آن است چنانچه احداث سد بر روی سرشاخه اصلی رودخانه فینسک تا این اندازه مخاطرات زیست محیطی، کاهش منابع آب، تخریب عرصه های منابع طبیعی، کاهش تنوع زیستی، نابودی پوشش گیاهی و مشکلات معیشتی را برای کشاورزان و باغداران در پی دارد، چرا مدیران استانی و لااقل دستگاه های متولی سازمان محیط زیست و اداره آب منطقه ای مازندران اقدامی ننمودند؟!. مطابق رویه کلی مرسوم، طرح انتقال آب ابتدا از سوی آب منطقه ای استان متقاضی تدوین می شود. سپس از طریق اداری و اقدامات مدیران و نمایندگان استان متقاضی در هیات دولت مجوزهای لازم از طریق سازمان محیط زیست کشور و وزارت نیرو تامین می گردد. در مراحل بعد طرح مزبور در مجلس به تصویب رسیده و مورد تایید شورای نگهبان قرار می گیرد. متاسفانه برای دریافت مجوزهای این طرح، توجه ای رسمی و اداری نسبت به نقطه نظرات دستگاه های متولی استان متضرر نشده است. از همین رو افزایش آگاهی در زمینه نتایج مخرب احداث سد فینسک، مشارکت جمعی همه آحاد مردم و درخواست از مدیران محترم متولی در مازندران، نمایندگان محترم شهرستان، مجمع محترم نمایندگان استان مازندران، استاندار محترم، دادستان محترم، روسای محترم قوای سه گانه، دفتر مقام معظم رهبری و طرح دعوی حقوقی و استمرار مطالبات قانونی در چهارچوب نظام مقدس کشورمان به همراه دوری از هر گونه تنش اجتماعی تا حصول نتیجه بسیار ضروری است.

سرشاخه های اصلی آب سد شهید رجایی از بخش دودانگه شامل پنج رودخانه “اشک”، “گلچین”، “عروس و داماد”، “شیرین رود غربی” و “شیرین رود شرقی” است که در پایین دست با یکدیگر تلفیق شده و به پشت سد می ریزد. سرشاخه های اصلی آب سد شهید رجایی از بخش چهاردانگه نیز سپید رود (اسپه رو) بوده که شامل پنچ رودخانه “لنگر”، “گل خوران”، “رودبارک”، “کاورد”، و سرشاخه اصلی “سپید رود” است. سرشاخه اصلی سپید رود از روستای فینسک و در جهت مبدا از دامنه های پر برف سیاه کو، نزولا و هیکو سرچشمه می گیرد.

بدیهی است میزان آبدهی رودخانه های مختلف به یک اندازه نیست. با این حال چنانچه به شکلی بسیار ابتدایی پنچ سرشاخه اصلی در دودانگه و پنچ سرشاخه اصلی در بخش چهاردانگه را مد نظر قرار داده سهم آبدهی آن ها را نیز یکسان فرض نماییم،. تاثیر حذف سرشاخه اصلی سپیدرود از روستای فینسک، منجر به کاهش لااقل 20 درصد از آب سپید رود و 10 درصد از آب سد شهید رجایی خواهد شد. از همین رو است که در نامه مجمع محترم نمایندگان استان مازندران برای ریاست محترم قوه قضاییه بیان گردید در شرایط تنش آبی و خشکسالی نظیر آنچه که در دوره ده ساله قبل از سال 1397 شاهد بودیم، احداث یک سد جدید در بالادست سد شهید رجایی تنزل 30 درصدی حجم قابل بهره برداری آب سد را موجب خواهد شد.

 

ادامه دارد …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.