پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زباله تهدیدی برای دریای زیبای محمودآباد+فیلم

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از محمودآباد، به گفته مردم شهر محمودآباد 20 سال از دپو و دفن زباله در زمینی کنار سالن ورزشی پهلوان توکلی و جنب اداره ورزش و جوانان این شهرستان می‌گذرد.

دپویی که دقیقا با سواحل زیبای دریای خزر 50 متر فاصله ندارد و گردشگران و توریست‌ها به دلیل بوی بد تعفن زباله از سواحل این منطقه دیدن و شنا نمی‌کنند.

زباله‌ای که سال‌های سال از تجمع آن می‌گذرد و به عنوان یک معظل بزرگ شهری ساکنین این منطقه شده و حتی بسیاری از وزرشکاران شهر که برای سلامتی خود خواستار استفاده از سالن ورزشی پهلوان توکلی می‌شوند به دلیل بوی بد دفع زباله‌ها کمتر به این مکان مراجعه می‌کنند.

اگر چه شهرداری محمودآباد قرارداد 10 ساله با شهرداری آمل جهت انتقال زباله به منطقه‌ای به نام عمارت در محور هراز داشته اما در این سال‌های اخیر خود این منطقه که معروف به کوه زباله در استان شده است و تهدیدی برای زیست محیطی شده، از انتقال زباله این شهرستان به آن منطقه جلوگیری به عمل آمد.

اکنون دپو و دفع این زباله‌ها که به گفته اعضای شورای شهر روزانه مقدار شهری آن به 30 تن می‌رسد آن هم در مواقعی که فصل گردشگرپذیری نیست، در جنب این سالن ورزشی انجام می‌شود و این عامل تهدیدی بر سواحل زیبای خزر محمودآباد شده است.

در ظاهر امر نیز جهت جلوگیری از این معضل بزرگ شهری و مرگ تدریجی ماهیان آبزی و آلودگی آب دریای خزر با وجود انتقال شیرابه‌های عفونی و شهری از سوی مسئولان استانی مورد چشم‌پوشی قرار گرفته است؛ بماند زمین موردنظر نیز دارای تملک است و خواستار این اراضی هستند و چندین بار به شهرداری تذکر داده شد تا دپوی این زباله‌ها جمع‌آوری شود اما شهرداری به دلیل نداشتن زمینی مناسب برای انتقال، همچنان به ادامه روند دپو می‌پردازد.

با توجه به اینکه رسانه‌ها سال‌های سال در جهت ساماندهی به وضعیت زباله در شهرستان‌های با انعکاس گزارش و خبر هشدارهای لازم به مسئولان امر داده بودند و این بار نیز بسیج رسانه محمودآباد خواستار پیگیری این معظل بزرگ شهری از سوی مسئولان شهری و استانی شدند.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان محمودآباد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در محمودآباد با اشاره به دپوی زباله گفت: زباله یک معضل استانی است و فقط شامل منطقه محمودآباد نیست.

مسعود یوسفی با بیان اینکه در گذشته منطقه مورد نظر بیرون از شهر بوده و مثل امروز مناطق مسکونی نداشت، افزود: این اداره انصافا از دپوی زباله بسیار ناراحت است زیرا دقیقا زمینش کنار این نهاد قرار گرفت.

وی ادامه داد: اداره ورزش به دفعات به محیط زیست، فرمانداری، شورا و شهرداری نامه‌نگاری کرد و می‌دانم که فعلا شدنی نیست، ولی باید فکری به حال این معضل شود.

یوسفی با بیان اینکه چند وقت پیش با دوستانی از وزارت ورزش قرارداد داشتیم که ناگهان دود غلیظی از آتش زباله بلند شده بود و این جلوه خوبی نداشت، عنوان کرد: در حالت عادی نیز این اداره میزبانی مسابقات استانی را دارد و این بوی بد تعفن زباله پخش می‌شود که این امر در سطح استان نیز انعکاس داده می‌شود و این برای شهرستان محمودآباد خوب نیست.

رئیس اداره ورزش و جوانان محمودآباد با اعلام اینکه این بوی بد برای مناطقی که پشت منطقه 35 متری ساکن هستند بیشتر مورد اذیت واقع می‌شوند، گفت: باید بپذیریم که به دلیل انبوه زباله در کنار سواحل، شیرابه‌های آن داخل آب دریا سرازیر می‌شوند و با وجود منطقه شناگاهی، گردشگران انواع و اقسام بیماری‌های عفونی را بگیرند و همچنین با فعالیت پره‌های ماهیگیری این شیرابه‌ها مشکل ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با تعامل و همکاری دوستان که می‌دانیم کارهایی دستور کار دارند بتوانند این مشکل و معظل شهری را حل کنند.

دپوی زباله محمودآباد در کنار پایگاه سلامت انسان

مهدوی یکی از ورزشکاران مطرح شهرستان محمودآباد نیز در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه با توجه به سلامتی در ورزش حائز اهمیت است متاسفانه اداره ورزش روزانه شاهد بوی بسیار بد دپوی زباله است، افزود: با تعفن این زباله‌ها یک لحظه نمی‌شود در حیاط اداره ورزش ایستاد.

وی افزود: چندین سال از وضعیت این معضل در این اداره می‌گذرد و به ریاست این نهاد نیز متذکر شدیم که با وجود تعفن زباله نمی‌شود به این‌جا آمد.

مهدوی خواستار توجه و ورود شهرداری، فرمانداری و شورای شهر نسبت به این معضل بزرگ شهری شد و گفت: بیشتر بیماری‌های ریوی و تنفسی به دلیل این زباله‌هاست و این بسیار نارحت‌کننده است که این اتفاق باید کنار اداره‌ای چون پایگاه تندرستی و سلامتی یعنی تربیت بدنی بیافتد جای بسی تاسف است.

به گزارش تسنیم؛ با روی‌کار آمدن استاندار بومی امیدواریم در اجرای پروژه‌های احداث کارخانه‌های زباله‌سوز معضل زباله در شهرهای استان چه ساحلی و چه کوهستانی رفع شود.

گزارش و فیلم از کبریا مقدس

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.