پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زارعت چوب در ۲۰۰ هکتار از اراضی وقفی و مستقلات امامزادگان مازندران

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری پیش از ظهر امروز در جلسه شورای اداری اظهار کرد: استان مازندران دارای یک هزار و ۳۶۱ امامزاده، حدود ۱۵ هزار موقوفه و ۲۱۵ هزار رقبه است که از استان‌های برتر کشور به شمار می‌رود و به همین‌خاطر از آن به‌عنوان دیار علویان یاد می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد نیات موقوفات استات مربوط به حضرت سیدالشهدا(ع) است که بخش عظیمی از موقوفات استان را شامل می‌شود، افزود: مازندران دارای ۱۶۷ رقبه درمانی، بیش از ۲۸ هزار رقبه کشاورزی، ۴۱۸ رقبه آموزشی، حدود ۱۴ هزار رقبه تجاری، ۱۳۸ هزار رقبه مسکونی، بیش از یک هزار رقبه خدماتی و ۲۲۷ رقبه با کاربری تاسیسات زیربنایی مانند راه، خیابان و غیره است.

وی یاداور شد: در سه سال اخیر با بروزرسانی و انعقاد ۵۰ هزار سند اجاره موقوفات و ثبت ۲۸۲ وقف جدید در مازندران شاهد افزایش عوائد موقوفات و در نتیجه اجرای امینانه نیات هستیم.

حیدری با بیان اینکه در حوزه عمرانی، اوقاف و امور خیریه مازندران در کنار اجرای ۳۰۰ پروژه در بقاع متبرکه و آستان مقدس امامزادگان؛ سرمایه‌گذاری در موقوفات را دنبال می‌کند، یادآور شد: در سه سال اخیر ۳۰ پروژه عمرانی موقوفات را به ارزش ۴ هزار میلیارد ریال اعتبار افتتاح و یا کلنگ‌زنی کرده و اکنون نیز ۱۰ طرح سرمایه گذاری بزرگ در بخش‌های تجاری، زیارتی، خدماتی، مسکونی، کشاورزی و صنعتی به ارزش ۵ هزار میلیارد ریال در حال پیگیری است.

وی برگزاری مراسم عزاداری در قالب سوگواره بصیرت عاشورایی در ماه‌های محرم و صفر در راستای اجرای امینانه نیت واقفین خیراندیش را از فعالیت‌های فرهنگی این اداره کل دانست و گفت: حدود ۷۰ درصد نیات موقوفات مازندران در این دو ماه بر اساس نظر واقفان خیراندیش که در وقف‌نامه ذکر شده، صرف عزاداری و اطعام‌دهی می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امود خیریه مازندران با اشاره به اینکه این اداره کل در سال‌های اخیر به حوزه بهداشت و درمان هم ورود پیدا کرده و از محل عوائد موقوفات بیش از ۱۰ قطعه تجهیزات درمانی خریداری کرده است، خاطرنشان کرد: دستگاه الکترو سرجری، دستگاه برونکوسکوپ، دستگاه پمپ سرم، دستگاه دیالیز، دستگاه ونتیلاتور، دستگاه سونوگرافی، دستگاه آر اُ (R O) تصفیه آب دستگاه دیالیز، خودروی آمبولانس، ۷ دستگاه سرمایشی، دستگاه ام آر آی، دستگاه اکسیژن‌ساز و… به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال برای بیمارستان‌های استان خریداری و با پرداخت بخشی از هزینه درمان، بیش از ۵۰۰ بیمار نیازمند را از بیمارستانها ترخیص کرده است.

به گفته این مدیرکل،حمایت از تولید در بخش کشاورزی یکی از برنامه‌های اوقاف مازندران به‌شمار می‌رود که با مدیریت مستقیم حدود ۴۰۰ هکتار زمین کشاورزی و مدیریت غیرمستقیم بر بیش از هزار هکتار از اراضی کشاورزی وقفی، نقش مهمی در تولید مرکبات و برنج دارد.

حیدری افزود: با توجه به نیاز کشور به فرآورده‌های سلولزی و جلوگیری از قطع درختان جنگلی، اوقاف مازندران اقدام به اجرای طرح زارعت چوب در ۲۰۰ هکتار از اراضی وقفی و مستقلات امامزادگان استان کرده است تا ضمن تولید چوب‌های صنعتی، درآمد پایداری برای بقاع متبرکه استان ایجاد شود.

وی با اعلام اینکه فعالیت‌های اوقاف مازندران فقط در حوزه‌های فرهنگی و مذهبی خلاصه نمی‌شود، تصریح کرد: اوقاف مازندران در زمان حوادث و بلایای طبیعی در کنار مردم بوده که در سیل سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ در استان با بسیج نیروها ضمن اسکان حادثه‌دیدگان در بقاع متبرکه و مساجد به خدمت‌رسانی و توزیع بسته‌های معیشتی بین سیل‌زدگان پرداخت.

مدیرکل اوقاف مازندران به حضور و خدمات رسانی این اداره کل در مراسم اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: اوقاف مازندران طی ۴ سال اخیر در ایام پیاده‌روی اربعین حسینی از محل عوائد موقوفات و نذورات مردمی اقدام به برپایی موکب در شهر مقدس سامرا و نعمانیه عراق کرده که در ایام حضور، روزانه به ۲۵ هزار زائر حسینی خدمت‌رسانی کرده است.

به گفته این مدیرکل، فعالیت در حوزه‌های علمی و پژوهشی یکی از اهداف اوقاف مازندران در سال‌های اخیر محسوب می‌شود که علاوه بر توزیع ۶ هزار بسته تحصیلی و تهیه ۳۰۰ تبلت دانش‌آموزی، از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور حمایت کرده و پاساژ موقوفه امام رضا(ع) آمل را در اختیار پارک علم و فناوری قرار داده است.

 / ۸۶۰۰۶/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.