پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رکوردزنی بارش باران در نخستین ماه تابستان در مازندران

0

طبق گزارش اداره کل هواشناسی مازندران از ۱۵ ایستگاه باران سنجی در این خطه شمال کشور با ۶۴ میلیمتر بارندگی در تیرماه ترسالی شدید تا خفیف رخ داده است و این شرایط در یک دوره آماری کوتاه مدت که حدود ۱۵ ساله بود، بی سابقه است.

 مدیرکل هواشناسی مازندران می گوید: در تیرماه سال جاری ۶۴ میلمتر باران در این استان به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال  زراعی قبل چهار برابر و نسبت به دوره آماری  دو برابر بارش ها بیشتر شد.

محمدرضا رضوی گفت: همچنین در تیرماه سال جاری میانگین گرمای هوا نیز۵.۱ درجه سانتیگراد کاهش یافته به طوری که میانگین دمای هوا در تیرماه سال جاری ۲۵ سانتیگراد بود.

وی اضافه کرد: در حالی ما در تیرماه سال جاری از لحاظ دمایی وضعیت خوبی را پشت سر می‌گذاریم که در تابستان سال گذشته با گرمای بی سابقه ۵۰ ساله روبرو بودیم.

رضوی اظهار داشت: در ۱۰ ماهه سال زراعی جاری  ( از اول مهر ماه ۹۷ تا پایان تیر ماه ۹۸)  میانگین بارش باران در مازندران حدود ۷۸۷ میلی‌متر بود که نسبت به میانگین دوره آماری  که حدود ۵۷۰ میلی‌متر بوده حدود ۳۸ درصد و نسبت به مدت مشابه سال زراعی قبل حدود ۶۰ درصد بارش ها بیشتر شد.

بارش باران در سال جاری باعث سرریز شدن آب در اکثر سدهای مازندران و حدود ۸۰۰ آببندان شده است به طوری که بر خلاف سال گذشته که ۱۳ هزار هکتار از اراضی شالیزاری به خصوص در مناطق شرقی این خطه شمال کشور به علت کم آبی  زیر کشت نرفت، سال جاری را کشاورزان شالیکار با کمترین تنش آبی پشت سر گذاشتند.

ظرفیت حدود ۱۰ سد موجود در مازندران به ۴۰۰ میلیون مترمکعب می رسد که با احتساب ظرفیت آببندان ها ظرفیت ذخیره سازی آب در مازندران کمتر از یک میلیاردمترمکعب است.

۶۹۸۲/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.