پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رو به اتمام بودن مطالعات احیای میانکاله/ گام به گام برای احیای میانکاله

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، همانند هر سال مسیرشان بهشت پرندگان، مکانی نام آشنا و بکر ولی سرنوشت آنان به گونه‌ای رقم خورد که تمام طبیعت را در سکوت فرو برد.

طی دو سال اخیر بحث تلفات غیرعادی و مشکوک پرندگان در این تالاب مهم سروصدای زیادی به پا کرده؛ پرندگانی که بی‌خبر از آینده‌ای تلخ وارد تالاب میانکاله شدند ولی شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که هزاران هزار پرنده در این تلاب پرپر شدند.

با بررسی‌ها و انجام آزمایش‌های متعدد، علت بیماری بوتولیسم اعلام شد که البته عوامل متعددی از جمله بحث فاضلاب‌ها، خشکسالی و سایر عوامل در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

تالاب میانکاله طی دو سال گذشته روزهای پردرد و رنجی را سپری کرده و این موضوع برای محیط‌بانانی که برای نجات یک پرنده جلوی شکارچیان سینه سپر می‌کنند طی دو سال اخیر شاهد صحنه‌هایی بودند که حتی یادآوریش برای‌شان عذاب‌آور است.

با توجه به این مسائل بحث احیای میانکاله مطرح شده از جمله رهاسازی آب، تغییر الگوی کشت و سایر که امیدواریم همه این مسائل دست به دست هم دهند و پایانی خوش بر مرگ پرندگان در میانکاله رقم بخورد.

وی با اعلام اینکه کار احیای تالاب میانکاله فرابخشی است، افزود: همه دستگاه‌ها از جهاد کشاورزی گرفته تا شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب‌فا، محیط زیست و دامپزشکی باید کنار هم قرار گیرند.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: تمام تلاش‌مان در راستای احیای تالاب میانکاله است.

وی افزود: در این زمینه باید به داد این تالاب؛ زیست بوم مهم رسید و با انجام راهکارها شاهد تکرار اتفاقاتی از این دست نباشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه یکی از کارهای مهم برای احیای میانکاله اجرای مصوبات احیای تالاب‌ها است، اضافه کرد: در این زمینه تکالیف دستگاه‌ها مشخص شده و همه براساس تکالیف مشخص شده عمل کنند.

این مسؤول با اعلام اینکه مطالعات احیای میانکاله رو به اتمام است، یادآور شد: بعد از پایان مطالعات پیگیری‌های لازم برای تخصیص اعتبارات در دستور کار قرار می‌گیرد که کمتر از دو ماه آینده باید اقدامات در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش فارس، باتوجه به تجربه تلخ دو سال گذشته امیدواریم با انجام درست اقدامات و همچنین عزم دستگاه‌ها برای همیشه به تراژدی تلخ دو ساله میانکاله پایان داده شود.

 /۸۶۰۳۴/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.