پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

روی خوش بازار مرغ درصورت تامین نهاده‎ها

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، بازار مرغ همواره در نوسان بوده اما از زمانی‌که پای کرونا به میان جامعه باز شد نوسانات بازار مرغ بسیار چشمگیر بوده است.

مرغ جز محصولاتی که باتوجه به قیمت آن همواره در سبد مردم بوده و مردم در سبد پروتئینی روی آن حساب باز کردند اما نوسانات ماه‌های اخیر موجب شده که این محصول در سبد کالای مردم کمتر دیده شود.

 

موضوع مهم این است حتی زمانی‌که قیمت مرغ به پرواز درآمده و یا حتی به پایین‌ترین قیمت رسیده تولیدکنندگان سود چندانی شامل حال‌شان نمی‌شده اما در زمانی‌که قیمت مرغ افزایش می‌یافته قیمت نهاده‌ها هم در اوج بوده و دست‌کم تنها خیال تولیدکنندگان از بابت فروش محصول‌شان راحت و آسوده بوده است.

عطاءالله حسن‌زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران درباره وضعیت بازار مرغ در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: جوجه‌ریزی تولیدکنندگان براساس مقدار تولید مزارع مرغ مادر است که سقف تولید در کارگروه برنامه‌ریزی ماهانه حدود ۱۱۰ میلیون است که در مهر ماه عملا این میزان جوجه‌ریزی شود.

 

وی افزود: معمولا زمانی‌که شاهد ضرر و زیان تولیدکنندگان هستیم قیمت مرغ تغییر می‌کند که در این زمینه بحث توزیع مرغ از پشتیبانی در دستور کار قرار می‌گیرد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران با بیان اینکه چالش اصلی بازار مرغ بحث تامین نهاده‌ها است، تصریح کرد: ۸۵ تا ۹۰ درصد وارداتی نیاز به ارز است که دست‌کم سه ماه زمان می‌برد.

 

حسن‌زاده بیان کرد: نهاده‌ها اخیرا عامل کاهش جوجه‌ریزی بوده که اگر تامین شود طی‌یک ماه آینده وضعیت بازار سروسامان می‌گیرد.

وی تصریح کرد: هزینه تمام شده مرغ امروز بالا است، حتی اگر یک بخشی نهاده‌های دولتی پوشش دهد و طی این مدت هزینه‌ها سرسام‌آوری را به مرغداران تحمیل کرده است.

 

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران با اعلام اینکه موضوع دیگر بحث کیفیت نهاده است، خاطرنشان کرد:  ناخالصی در محموله در راندمان  مرغ تاثیرگذار است.

وی یادآور شد: هزینه تمام شده امروز تولید باوجود نهاده‌های دولتی با ارز یارانه‌ای در اختیار مرغداران گوشتی قرار می‌گیرد بالا است، که با احتساب نهاده‌های دولتی ۱۵هزار و ۵۰۰ تومان است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران اظهار کرد: در کنار آن امروز هزینه‌های خدمات و حمل و نقل را  نمی‌توان با ماه‌های گذشته قیاس کرد و قیمت‌ها تغییر کرده است.

حسن‌زاده ادامه داد: در این شرایط که قیمت مرغ زنده ۱۷هزار تومان بوده باتوجه به شرایط اشتیاق جوجه‌ریزی است اگر نهاده‌ها تامین شود و اگر تولید بیش از نیاز شود در کاهش قیمت‌ها اثرگذار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروز مصرف‌کننده دغدغه قیمت دارد تولیدکنندگان نیز دغدغه تامین نهاده‌ها را دارند که لازم است در این زمینه تدبیری جدی اندیشیده شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران در پایان گفت: اگر نهاده‌ها و ارز به‌صورت جدی پیگیری شود شرایط جوجه‌ریزی نیز تغییر کرده و مصرف‌کنندگان نگران تامین مرغ نخواهند بود.

 /۸۶۰۳۴/ج


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.