پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رویش "جینکو" پیر در دانشگاه مازندران + عکس

0

یک اصله درخت جینکو ببلوپا به مناسبت روز هوای پاک در سازمان مرکزی دانشگاه مازندران کاشته شد.

یک اصله درخت جینکو ببلوپا به مناسبت روز هوای پاک با حضور جانعلی زاده معاون فرهنگی دانشگاه مازندران، برخی از اعضا هیئت علمی و کارکنان این دانشگاه، تقوی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مازندران و برخی از سمن های دوستدار محیط زیست استان در ساختمان مرکزی دانشگاه مازندران کاشته شد.

محمد نجاتی، نماینده محیط زیست سازمان های مردم نهاد بابل و استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: به مناسبت روز هوای پاک یک اصله نهال جینکو ببلوپا که درختی است پایدارو دیر زیست، به این جا آورده و  به نمایندگی از سوی سازمان های مردم نهاد به دانشگاه ، دانشجویان و اساتید دانشگاه مازندران هده می کنیم  چون این درخت قرار است به یادگار و ماندگار برای نسل ها بماند.

وی افزود: این درخت در حقیقت بومی چین است. این درخت در تمام نقاط دنیا از بین رفته به جز یک نقطه کوچک که چین کنونی است حدود ۴۰۰ هکتار از جنگل های آن جا این درخت باقی ماند و چینی هایی که از چندین هزار سال پیش در آن منطقه زندگی می کردند از خواص دارویی و دیگر خواص این درخت بهره مند می شدند.

نجاتی گفت: این درخت، کهن دار و درختی مقدس و درخت معابد شناخته می‌شود و استعمارگران انگلیس هم از حدود ۳۰۰ سال پیش که به آن جا می رفتند به خواص دارویی و دیگر خواص این درخت پی بردند و بذر و قلمه آن را به اروپا وارد کرده و از آٖن جا به سایر نقاط آمریکا و آسیا و به ویژه شرق دور برده و تکثیر کردند.

وی تصریح کرد: سازمان جنگل ها هم از حدود ۵۰ سال پیش بذر هایی از این گونه درخت را در دانشگاه منابع طبیعی کرج آورده است. الان درخت تنومندی حدود ۵۰ ساله با قطر یک متر در آنجا وجود دارد و من به خاطر علاقمندی که به این درخت داشتم از حدود ۲۵ سال پیش بذر و قلمه های درخت را گرفته و تکثیر می کردم، تا امروز چیزی حدود ۳۰۰۰ اصله از این نهال را تهیه کرده و در اختیار علاقمندان در شهرها و استان های مختلف قرار داده و این نهال را هم امروز به اهل دانش هدیه کردم.

نماینده محیط زیست سازمان های مردم نهاد مازندران افزود: سراسر جلگه مازندران، گیلان و خزر مملو از درختان جنگلی بوده و به واسطه گسترش شهر ها و تبدیل درختان جنگلی به مزارع کشاورزی و باغ ها متاسفانه وضعیت تغییر کرده و امروزه بخشی از ناهنجاری در آب و هوا به همین موضوع بر می گردد.

نجاتی یادآور شد: من از چند سال پیش به شهرهای مختلف، شهرداری های مختلف و علاقمندان محیط زیست پیشنهاد کردم که بیاییم از گونه های جنگلی خود بهره بگیریم، به جای اینکه شاهد واردات درختانی همچون درختان نخلی در شهرها باشیم که اصلا هم خوانی با منطقه آب و هوایی ما ندارد.

وی ادامه داد: بیاییم از ظرفیت و پتانسیل بالای درختان و گونه های جنگلی خود استفاده کنیم و به همین خاطر بیش از پنج  سال است که گونه های مختلف و متنوع گونه های جنگلی را در تمام نقاط استان آورده و کاشتم.

نجاتی خاطرنشان کرد: این درخت بازمانده ۶۵ میلیون سال پیش بوده و هیچ گونه تغییری در آن ایجاد نشد؛ این درخت امروز با سالیان گذشته هیچ تفاوتی نداشته و در حقیقت یک فسیل زنده است؛ در ۲۵ سال اخیر به هر کسی این درخت راهدیه کردم وابستگی خاصی به خاطر زیبایی اش به ویژه در فصل پاییز با رنگ های متفاوت آن پیدا کرده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.