پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رونمایی از نخستین مزرعه هوشمند شالیزاری در مازندران

0

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی| نخستین مزرعه هوشمندسازی نظام شالیزاری و همزمانی با پانزدهمین رویداد ملی کشاورزی بعدازظهر روز گذشته در مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز رونمایی شد.

کشاورزان مازندرانی هر ساله با بحران کم آبی و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند و مرکز تکنولوژی هراز با افتتاح دبیرخانه هوشمندسازی نظام شالیزاری به داد کشاورزان رسید.

طراحی سیستم آبیاری هوشمند یکی از خدمت‌های این دبیرخانه است که می‌تواند میزان مصرف آب را برای کشت برنج در هر هکتار تا ۳هزار متر مکعب کاهش دهد.

طراحی سیستم هواشناسی هوشمند یکی دیگر از خدمات ارزنده این مرکز به کشاورزان است که زمان سمپاشی و آبیاری را به کشاورزان مشخص کند.

نصب یک دستگاه هواشناسی برای تمامی شالیزارهای یک منطقه کافی است

امروزه هوشمندسازی کشاورزی از مسائل نوین در بخش کشاورزی است و استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات در کشاورزی مهم‌ترین مسئله در فناوری‌های نوین است و مدیریت زمین و کشت را از طریق بسترهای ارتباطی و اطلاعاتی صورت می‌گیرد.

توسعه کشاورزی راهی جز توسعه علمی ندارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این مراسم با بیان اینکه در چند سال اخیر سطح زیرکشت مکانیزه برنج از 65هزار هکتار به 132 هزار هکتار افزایش یافته است، گفت: اتفاقات خوبی در بخش کشاورزی در حال رخ دادن است که نفع آن به کشاورزان می‌رسد و جای خرسندی دارد.

مجید بهادری ادامه داد: برای توسعه کشاورزی راهی به جزء وارد شدن به توسعه علمی وجود ندارد و این روش برای کشاورزی مشکل‌گشا است و علم و فناوری می‌تواند کشاورزی را نجات دهد.

وی اظهار کرد: در سالی که 25 درصد کاهش میزان بارندگی داریم و کمبود باران تمام استان‌های کشور را درگیر کرد و استان مازندران هم از این امر مستثنی نیست و به همین منظور 42 هزار هکتار از اراضی برنجکاری استان مازندران تحت استرس است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: خوشبختانه کشاورزی نوین در استان مازندران هم در حال انجام است و کشاورز به راحتی می‌تواند مزرعه خود را مدیریت کند و از صرفه اقتصادی هم برخوردار است.

این مسؤول افزود: هوشمندسازی کشاورزی گامی در جهت تحقق آینده کشاورزی است به شرطی که طرح‌هایی که قرار است پیاده‌سازی شود زمان‌بر نباشد.

باید به دنبال توسعه و پژوهش در کشور باشیم

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه با بیان اینکه در چند سال اخیر سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از هشت درصد به 3.1 درصد رسیده است و پیش‌بینی نمی‌شود به زودی بتوانیم این مسیر را بهبود ببخشیم، گفت: در آینده ناچار هستیم به سمت توسعه فناوری‌ها و هوشمندسازی حرکت کنیم و این امر به یک ضرورت تبدیل خواهد شد.

ارژنگ جوادی ادامه داد: اگر بتوانیم هوشمندسازی کشاورزی را در زیربخش‌های مزارع، باغ، شیلات و دامپروری اجرا کنیم می‌توانیم به جهش تولید دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید به دنبال توسعه و پژوهش در کشور باشیم و از طریق مجازی بتوانیم نسبت به توسعه آموزش و فناوری اقدام کنیم.

استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی هوشمند

فرازمند دبیر ستاد هوشمندسازی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در این مراسم با بیان اینکه سیستم یکپارچه اطلاعات کشاورزی و ستاد هوشمند سازی کشاورزی از اجزای این طرح است و طرح هوشمندسازی نظام شالیزارها به مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز مازندران واگذار شد.

وی افزود: استفاده از اینترنت اشیا و تامین زیرساخت و ایستگاه‌های محیطی از بخش‌های مهم این طرح است که در چند نقطه کشور راه‌اندازی شد و با همکاری وزارت ارتباطات در حال انجام است.

فرازمند با بیان اینکه طراحی و ساخت رصدخانه کشاورزی هم یکی دیگر از بخش‌های این طرح است که مرکز پایش اطلاعات کشاورزی کشور است، گفت: افزایش بهره‌وری  و استفاده بهینه از منابع پایه با استفاده از اینترنت اشیا و هوشمند سازی هم از دیگر اقدامات این ستاد است که گاوداری هوشمند در استان البرز و شالیزار هوشمند در استان مازندران راه‌اندازی شد.

وی به یکی دیگر از اقدامات هوشمند در کشاورزی اشاره کرد و گفت: باغ هوشمند در باغات سیب دماوند راه‌اندازی شد و اقدامات لازم با استفاده از اینترنت اشیاء انجام می‌شود.

 /86035/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.