پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رونق بوم‌گردی روستایی/علاقه‎ مسافران به پخت نان و بازدید از چشمه سورت

برای دریافت مجوز بوم‌گردی ۱۰ هکتار زمین را تبدیل به باغ کردم و در حال حاضر نیاز به تسهیلات بانکی برای توسعه کارم دارم ولی بانک در ارائه وام سند ساختمان می‌خواهد که ما نداریم.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از بلاغ، بوم‌گردی روستایی، برای دیدار از مناطق طبیعی و دست‌نخورده است که اخیراً رونق گرفته است؛ به گفته یک کارشناس طبیعت‌گردی واژه «طبیعت‌گردی» به انواع فعالیت‌های گردشگری در طبیعت گفته می‌شود، هرچند واژه طبیعت‌گردی در ایران معادل اکوتوریسم در دنیا نیست ولی در حال حاضر استفاده می‌شود.

 
اعطای مجوز بوم‌گردی با هدف نگهداری از خانه‌های قدیمی محلی و اشتغال‌زایی
 

تهمینه اسدی بوم‌گردی را به‌عنوان شاخه‌ای از طبیعت‌گردی معرفی می‌کند که در زمینه گردشگری روستایی فعالیت دارد.

این کارشناس میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه بوم‌گردی با همکاری و مشارکت جوامع محلی در برنامه‌ریزی گردشگری مطرح می‌شود، اظهار کرد: مجوز مراکز اقامتی بوم‌گردی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با هدف جلوگیری از تخریب خانه‌های قدیمی و نگهداری از بافت‌های سنتی در روستاها و تبدیل‌شدن خانه‌های محلی به اقامتگاه‌های مسافران «بوم‌گردی» داده می‌شود.

وی بیان کرد: مدیریت اقامتگاه‌های بوم‌گردی از سوی مردم محلی منطقه روستایی صورت می‌گیرد و این اقدام علاوه بر اشتغال‌زایی سبب پیشگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها می‌شود.

دانشجوی دکترای توریسم با بیان اینکه احترام به طبیعت و درنظرگرفتن مسائل زیست‌محیطی در بوم‌گردی بسیار اهمیت دارد، افزود: اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران آموزش لازم را به افراد بومی واجد شرایط می‌دهد و جامعه میزبان، آمادگی پذیرایی از مسافران را دارند.

تجربه زندگی روستایی همراه با خوردن غذای سنتی برای مسافران نوروزی

اسدی در توضیح بوم‌گردی روستایی، گفت: مسافران پس از ورود به روستای بوم‌گردی یک روز از صبح تا غروب زندگی محلی را تجربه می‌کنند و شاهد دوشیدن شیر، پخت‌نان محلی و باغ‌داری و دامداری روستائیان هستند.

وی افزود: راهنمایان «بلد محلی» نیز در مناطق بوم‌گردی حضور دارند و گردشگران را برای بازدید از طبیعت، چشمه‌ها و مناطق دیدنی روستا می‌برند.

این کارشناس طبیعت‌گردی میراث فرهنگی مازندران با بیان اینکه مسافران در طول بوم‌گردی از غذاهای سنتی و ارگانیک روستا استفاده می‌کنند، تصریح کرد: در حال حاضر چهار مجوز بوم‌گردی در استان صادر کردیم که با توجه به اهمیت آموزش در این بخش، سعی داریم به افراد آموزش‌دیده مجوز دهیم تا در برخورد با مسافران مشکلی نداشته باشند.

این دانشجوی دکترای توریسم در پرتقال بیان کرد: در حال حاضر اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان در روستای دودانگه ساری با عنوان لته لتکاتپورستان، اقامتگاه سورت در روستای مال‌خواست در چهاردانگه ساری، روجین تپورستان در روستای صفرمیان هزارجریب نکا و اقامتگاه افضل در سوادکوه راه‌اندازی شده است.

وی اظهار کرد: روستاهای بسیاری متقاضی بوم‌گردی در استان هستند ولی نیاز به آموزش کافی دارند تا بتوانیم به آنها مجوز دهیم، پس از دادن مجوز نیز در بخش بازاریابی و جذب مسافر حمایت لازم را داریم.

 

علاقه‎مندی مسافران نسبت به پخت نان و بازدید از چشمه سورت

مسئول بوم‌گردی روستای مال‌خواست چهاردانگه ساری با بیان اینکه به‎صورت روزانه پذیرای ۳۰ مسافر نوروزی هستیم، گفت: در حال حاضر ظرفیت اقامت ۲۰ نفر شب را داریم.

سیدمحمدساداتی که به همراه خانواده از مسافران نوروزی پذیرایی می‎کند، ادامه داد: مسافران نوروزی از پخت نان و غذای محلی خوش‌شان می آید و بیشتر علاقه‎مند به بازدید از صنایع دستی، باغ و چشمه سورت هستند.

وی با بیان اینکه مسافران نوروزی بیشتر از مناطق مختلف مازندران و تهران هستند، خاطرنشان کرد: در طول تابستان و پاییز میزبان مسافران خارجی بودیم که بسیار به فعالیت کشاورزی و دامداری علاقه نشان دادند.

 

نیازمندی به وام برای توسعه منطقه بوم‌گردی

ساداتی اضافه کرد: برای دریافت مجوز بوم‌گردی ۱۰ هکتار زمین را تبدیل به باغ کردم و در حال حاضر نیاز به تسهیلات بانکی برای توسعه کارم دارم ولی بانک در ارائه وام سند ساختمان می‌خواهد که ما نداریم.

مسئول بوم‌گردی روستای مال‌خواست چهاردانگه ساری بیان کرد: نیازمند تبلیغات رسانه‌ها برای پیشرفت اقدامات گردشگری در منطقه هستیم.

مسئول بوم‌گردی لته لتکاتپورستان نیز با بیان اینکه منطقه سنگده ساری دشت‌های بسیار زیبایی دارد، گفت: مسافران نوروزی به آش محلی، دم‎نوش و چای علاقه دارند.

اکبری که برای گرداندن بوم‌گردی از مردم منطقه کمک گرفته و خودش اهل ساری است، افزود: من عضو تعاونی هستم که در سطح کشور شعبه دارد و به ترویج بوم‌گردی روستایی می پردازد.

 

مشکل بیمه کارکنان بوم‌گردی روستایی

این مسئول بوم‌گردی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت ۲۰ نفر شب خواب داریم، اظهار کرد: در صورت افزایش مسافران از خانه‌های مردم اهالی منطقه استفاده می‌کنیم.

وی افزود:در روزهای نخست و دوم فروردین ۴۰ گردشگر مشهدی مهمان ما خواهند بود که با مشارکت اهالی منطقه از آنها پذیرایی می‌کنیم.

اکبری با بیان اینکه اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران همکاری خوبی در ارائه مجوز داشته است، گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه برای بوم‌گردی بیمه مسئولیت مدنی تعریف نشده است، هنوز بیمه نشدیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.