پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

روند مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری معلولان در جامعه ارتقا یابد

0

سیدمهدی مسلمی مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان استان مازندران به‌مناسبت فرارسیدن ۱۲ آذر  روز جهانی معلولان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران، اظهار کرد: از اولین اقدامات حوزه افراد دارای معلولیت در ایران حدود ۱۷۰ سال می‌گذرد؛ اکنون پس از این سال‌ها افراد دارای معلولیت،  چه به واسطه ایجاد فضای بهتر اجتماعی و چه به واسطه تلاش‌های هوشمندانه این افراد پیشرفت‌های زیادی داشتند.

وی افزود: انتظار و توقع بیشتری می‌رود؛ چرا که این جمعیت چند میلیونی، شایستگی بیشتری برای بهره‌مندی از این امکانات و توجهات را دارند و آنها باید بیش از این در جامعه پذیرش شده و بیش از این در امور جامعه مشارکت کنند.

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان استان مازندران بیان کرد: با وجود همه مشکلاتی که همواره گریبانگیر معلولان بوده است اگر نظری به آمار رو به افزایش تحصیلکردگان، مدیران، متخصصان، هنرمندان و کارآفرینان دارای معلولیت نگاه شود، جدّیت آنها در رسیدن به جایگاه حقیقی در جامعه و نقش مؤثرشان را در توسعه میهن اسلامی دیده خواهد شد.

مسلمی با اشاره به حمایت از اشتغال افراد دارای معلولیت در بخش‌های دولتی و غیردولتی و کارآفرینان این حوزه و تبدیل وضع افراد دارای معلولیت شاغل در دستگاه‌ها از قراردادهای شرکتی و موقت به رسمی و پیمانی، افزود: روند مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری معلولان نیز ارتقا یابد؛ چراکه شرط اول حضور و مشارکت معلولان در جامعه انجام درست و سریع مناسب‌سازی است.

وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی و ارتقای آگاهی‌های عمومی نسبت به افراد دارای معلولیت، خاطرنشان کرد: متأسفانه در این سال‌ها، توسط سازمان‌ها، متولیان و نخبگان جامعه در خیلی مواقع نادیده گرفته شده و در این زمینه جریان‌سازی مؤثری انجام نشده است.

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان استان مازندران با اعلام اینکه هزینه‌های بهداشتی، درمانی و توانبخشی طاقت‌فرسا شد، اضافه کرد: لازم است این موارد که مستقیماً با زندگی فرد دارای معلولیت مرتبط است و هزینه زیادی بر خانواده تحمیل می‌کند، تحت پوشش بیمه‌گزاران قرار گیرد و نیز افراد بیشتری مشمول حق پرستاری شوند.

مسلمی ادامه داد: موضوع دیگر گرفتن مسأله پیشگیری از معلولیت در سراسر کشور و انجام غربالگری‌های تخصصی برای جلوگیری از ازدیاد معلولیت‌ها به‌ویژه معلولیت‌های ژنتیکی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نظارت بر حسن اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت ،مصوب سال ۱۳۹۶ در تمام دستگاه‌های مشمول این قانون، که باید با ضمانت اجرایی لازم، کاملا اجرا شود، افزود: مسکن افراد دارای معلولیت نقش مهمی در کسب استقلال آنها دارد و لازم است در طرح جهش مسکن ملی شرایط خاص این افراد لحاظ شود تا بتوان زندگی بهتری برای آنها رقم زد.

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان استان مازندران یادآور شد: متأسفانه به خاطر شرایط اقتصادی کنونی وضع معیشت افراد دارای معلولیت، نابسامان است و گرفتاری‌های زیادی برای آنها فراهم ساخته و با وجود حمایت‌های انجام شده هنوز کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد و آنها را در شرایط دشواری قرار داده است.
مسلمی بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه کشور، پیوست مسائل افراد دارای معلولیت امری الزامی تلقی شود و با این کار هم به رفع نیازهای انسانی آنها پرداخته شود و هم از توانمندی والای آنها در پیشبرد کشور بهره بیشتری برده شود.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.