پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

روضه خانگی| پنج شب دلدادگی با زیارت دسته جمعی امام حسین (ع) توسط اهل خانواده

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس فرهنگی| ویروس کرونا شب‌نشینی، مراسم اطعام‌دهی، دسته‌روی، مرثیه‌خوانی، تعزیه و روضه‌خوانی در عزای حسین (ع) را محدود کرد.

کمی مانده به ماه محرم، همه ما می‌دانستیم که نمی‌توانیم در صف‌های عزاداری قرار گرفته و حتی خودمان را به‌زور در میان جمعیت سیاه‌پوش جای دهیم، همه ما می‌دانستیم محرم امسال با تمام محرم‌های عمرمان تفاوت دارد.

  از دوران کودکی خاطرات عزاداری اهل خانواده و خودمان را به‌یاد داریم، در مراسم عزاداری امام حسین (ع) دل‌های‌مان خالی می‌شد، جالب اینکه اشک در غم زینب (س) از چشم همه جاری می‌شد گویی حضور در جمع و گوش سپردن به مداحی‌ها و روضه‌ها فضا را غمگین‌تر می‌کرد.

پس از تصمیم ستاد ملی کرونا در کشور مبنی بر اعمال محدودیت در برگزاری عزاداری اباعبدالله حسین (ع) هر کسی برنامه مدونی برای خودش تدارک دید، چرا که عشق به امام حسین (ع) با چیزی از بین نمی‌رود، نیات نذورات امسال همان بود ولی روزهای کرونایی، نحوه ادا کردن نذورات را متفاوت کرد.

 

در این میان افرادی بودند که اقدام به انجام کارهای نو کردند تا بیشترین ارتباط را با کاروان عزای حسینی برقرار کرده و از قافله جا نمانند.

اهدای مبالغ نیات به ازای پخت غذا و اطعام‌دهی، کاری بود که همه ما یا انجام داده و یا شاهدش بودیم، تفاوت وجود داشت ولی همان حس ادای دین سال‌های گذشته را می‌داد.

برگزاری روضه خانگی جمعی توسط اهل یک خانواده در یکی از شهرهای مازندران یکی از این اقدامات بود، که با اقامه نماز مغرب و عشا آغاز می شد.

 

 

از پنجمین روز ماه محرم، اهل خانه به منزل پدر و مادر رفته و استارت کار را زدند، اولین شب حال و هوای حضور در مسجد را برایشان داشت، حضور پدر و مادر هم که قوت قلب بود، اقامه نماز هم به‌صورت  دسته‌جمعی صورت گرفت.

تلاوت زیارت عاشورا و دعای فرج پس از نماز مغرب و عشا دل‌ها را روانه کربلا می‌کرد،  پس از آن مداحی و سینه‌زنی به سبک گذشته اشک از گوشه چشمشان جاری می‌کرد.

 

پسر خانواده که از گذشته گاهی مداحی کرده بود تا جایی که نفس همراهیش می‌کرد  می‌خواند و در مواقع سکوت از مداحی‌های آنلاین یا روضه‌های ضبط شده برای عزاداری استفاده می‌کردند. 

بعد از عزاداری سر سفره امام حسین (ع) برای پذیرایی ساده آماده می‌شدند، قرارشان از اول بر این بود که به هیچ عنوان، غذاهای آنچنانی پخته نشود و پذیرایی ساده باشد.

به گزارش فارس، این اقدام مثالی کوچک از ادای دلدادلگی عشاق اهل بیت (ع) نسبت به امام حسین (ع) و یارانش بود، درست است که مردم از کاروان اربعین جا ماندند ولی قلبشان همواره زائر است.

 /۸۶۰۴۸/ج


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.