پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رودخانه چالوس دیگر رنگ خون نمی‌گیرد

0

یکی از مهم ترین مشکلات شهرهای غرب مازندران فعالیت کشتارگاه‌های سنتی است زیرا اغلب این کشتارگاه‌ها از شرایط مطلوبی به لحاظ بهداشتی بخصوص در بخش خروجی پساب برخوردار نیستند.

با توجه به اهمیتی که تهیه گوشت سالم برای سلامت افراد جامعه دارد، کشتارگاه‌ها نیز در این میان از لحاظ خروجی فاضلاب، پیش سرد کن و گوشت سرد کن و هوازی باید از استاندارد لازم برخوردار باشد.

کشتارگاه سنتی چالوس از جمله کشتارگاه‌هایی است که به علت رعایت نشدن برخی نکات و کم توجهی به رفع نواقص چندی قبل به دستور دستگاه قضا در ابتدای سال ۹۷ تعطیل شد تا بعد از رفع نواقص از جمله ساماندهی خروجی پسماند و خونابه مجددا بازگشایی شده و به فعالیت خود ادامه دهد.

محمد ناصر زندی، فرماندار چالوس در رابطه با وضعیت این کشتارگاه و راهکارهای ارائه شده و با بیان اینکه کشتارگاه یکی از مسائل مهم شهرستان است، اظهار کرد: در راستای اهمیت کشتارگاه و سلامت مردم، سال گذشته مجوز احداث کشتارگاه صنعتی در غرب مازندران در مرزن آباد گرفته شد.

وی افزود: این کشتارگاه به بخش خصوصی واگذار شد و تسهیلات خوبی هم برای احداث آن از منابع دولتی اختصاص یافت.

فرماندار چالوس با بیان اینکه برای احداث این کشتارگاه صنعتی هشت میلیارد تومان اختصاص یافته است، تصریح کرد: آخرین مرحله اختصاص تسهیلات از سوی دولت نیز طی چند روز گذشته به تصویب رسید و سرمایه‌گذار طی یکی دو ماه آینده عملیات اجرایی احداث کشتارگاه صنعتی را آغاز می کند.

فرماندار چالوس با اشاره به اینکه تسطیح زمین انجام شده است، گفت: امید است با به بهره برداری رسیدن این کشتارگاه طی یکی دو سال آینده مشکلات شهرستان و غرب مازندران در حوزه کشتارگاه دام حل شود.

زندی با تاکید بر اینکه باید برای کوتاه مدت فکری برای بهداشت مردم که بسیار مهم است داشت، خاطرنشان کرد: بیماری مشترک دام و انسان هراز چندگاهی مشکلاتی را در غرب استان به وجود آورده و موجب بروز تلفاتی شده است و به همین دلیل از سال گذشته به صورت جدی به بهبود وضعیت کشتارگاه سنتی چالوس پرداخته شد.

وی ادامه داد: کشتارگاه فعلی با توجه به مشکلاتی که به لحاظ بهداشتیدارد باید به حالت تعطیلی درآید تا به رفع نواقص آن پرداخته شود. بخش خصوصی تعهد کرده بود سیستم فاضلاب را به صورت استاندارد در این کشتارگاه به اجرا درآورد. به علت اجرا نشدن درست تعهدات و با هماهنگی دادستان، این کشتارگاه از اوایل سال ۹۷ تعطیل شد.

 زندی اضافه کرد: از سال گذشته برخی نواقص از جمله پیش سرد کن انجام شد اما تصفیه خروجی فاضلاب آن که از مهمترین مشکلات بود، انجام نشد و در حال حاضر قرار است شهرداری چالوس نسبت به احداث و ایجاد تصفیه خانه هوازی و بی هوازی اقدام کند.

وی، ایجاد مسیر خونگیری و رفع سایر نواقص را از دیگر تعهدات شهرداری چالوس طی یک ماه آینده عنوان کرد و گفت: سلامت مردم در درجه اول اهمیت است بنابراین در صورت انجام تعهدات این کشتارگاه مجدد بازگشایی می شود.

فرماندار چالوس با بیان اینکه تعطیلی کشتارگاه موجب گلایه‌های زیادی از سوی قصابان شهرستان شده است، تاکید کرد: در حال حاضر کشتارهای دام چالوس در شهرهای همجوار از نوشهر انجام می شود.

*ظرف ده روز آینده کشتارگاه چالوس بازگشایی می‌شود

جعفر ردایی، شهردار چالوس نیز در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اقداماتی که از سال گذشته در راستای بهبود وضعیت کشتارگاه سنتی چالوس آغاز شد گوشت سردکن که از نواقص بود نصب شد.  در گذشته کشتار در ابتدای صبح انجام و پسماند خونابه و فاضلاب وارد رودخانه می شد اما در حال حاضر با نصب پیش سردکن، کشتار بعدازظهر انجام می شود.

ردایی با اشاره به نصب دستگاه هوازی جهت تصفیه فاضلاب اظهار کرد: متاسفانه این دستگاه در قسمت تصفیه خون دچار مشکل شد.

شهردار چالوس اضافه کرد: با توجه به نیازی که شهرستان به گوشت دارد در صدد هستیم ظرف ۱۰ روز آینده نواقص برطرف شده و این کشتارگاه مجدد بازگشایی شود.

* مهم ترین مشکلات شهرهای غرب مازندران فعالیت کشتارگاههای سنتی است

صفر علی رضوی زاده، رئیس اداره دامپزشکی چالوس نیز در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از مهم ترین مشکلات شهرهای غرب مازندران فعالیت کشتارگاه‌های سنتی است، اظهار کرد: اغلب این کشتارگاه‌ها از شرایط مطلوبی به لحاظ بهداشتی بخصوص در بخش خروجی پساب برخوردار نیستند.

وی افزود: در راستای کمک به بهبود وضعیت کشتارگاه‌ها در غرب مازندران، اداره دامپزشکی چالوس مجوز احداث یک واحد کشتارگاه صنعتی را برای شهرستان‌های چالوس نوشهر و کلارشت توسط یک سرمایه گذار صادر کرد.

رئیس اداره دامپزشکی چالوس تصریح کرد: برای این پروژه زمین تهیه شده و تسطیح نیز انجام شد و کارگاه تجهیز شده است و احداث آن نیازمند حمایت مسئولین استانی و پرداخت تسهیلات کم بهره است.

رضوی زاده تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع و حساسیت های پیش آمده و همچنین حمایت از سلامت مصرف کنندگان، بایدحمایت‌های لازم از سوی مسئولان استانی صورت گیرد.

وی در خصوص مشکلات کشتارگاه سنتی چالوس گفت: مهمترین مشکل، پساب خروجی بوده که وارد رودخانه چالوس می‌شود و البته شهرداری جهت رفع این مشکل اقداماتی انجام داد.

رئیس دامپزشکی چالوس اضافه کرد: سیستم احداثی جوابگوی پساب خروجی کشتارگاه نبوده بنابراین تا زمان رفع نواقص تعطیل است.

* شهرداری در هیچ جا متولی کشتارگاه و تامین گوشت نیست 

در ادامه صابر سام دلیری، رئیس شورای شهر چالوس با بیان اینکه سلامت شهروندان، بهداشت محیط و حفظ محیط زیست باید خط قرمز ما باشد اظهار کرد: هر کسی در ادای تعهدات خود در این خصوص کم کاری کند باید پاسخگو باشد.

وی افزود: شهرداری در هیچ جا متولی کشتارگاه و تامین گوشت  نیست وهیچ اصراری نیز به وجود کشتارگاه در محدوده شهر نبوده، بنابراین حتما باید از فضای کشتارگاه فعلی برای تامین سرانه های شهری استفاده شود.

رئیس شورای شهر چالوس تصریح کرد: طبق صحبتی که با سرمایه گذار کشتارگاه صنعتی  انجام شد و با نظر به اینکه در مرحله دریافت تسهیلات بانکی است اما ساخت آن حداقل یک سال زمان می‌برد و در واقع حتما باید فکری عاجل در حل این مشکل انجام شود.

سام دلیری تاکید کرد: مشکلات زیست محیطی رودخانه و دریا باید در یکی دوماه آینده برطرف شود.

*آغاز عملیات اجرایی برای رفع ایرادات کشتارگاه چالوس

عبدالرضا دانش فر رئیس اداره خدمات شهری شهرداری چالوس نیز گفت: عملیات اجرایی برای رفع ایرادات کشتارگاه چالوس آغاز شد.

وی افزود: در همین راستا در سال ۹۶ شهرداری چالوس نسبت به بازسازی کشتارگاه شامل نصب تجهیزات پیش سرد کن، آسفالت محوطه و نصب سیستم بی هوازی تصفیه پساب و فاضلاب و تغییر ساعت کشتار از اول صبح به بعداز ظهر با هدف نظارت بیشتر بر نحوه تصفیه فاضلاب اقدام کرد.

دانشفر تصریح کرد: در حال حاضر سیستم بی هوازی قابلیت تصفیه خونابه را در شرایط ایام پرکاری نداشته که در همین راستا با هماهنگی دادستان چالوس کشتارگاه تا رفع این ایراد تعطیل شد.

وی خاطر نشان کرد: دغدغه شورای اسلامی شهر و شهرداری چالوس حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی رودخانه بوده و در این راستا آماده همکاری با کلیه نهادهای مرتبط جهت کاهش آلودگی آب رودخانه، دریا و ساحل است.

گزارش از سپیده پورشعبان خبرنگار ایسنای مازندران


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.