پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

روایت ناتمام جانبازی که فقط ۱۴ سال سن داشت

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان جویبار، مراسم رونمایی از کتاب خاطرات جانباز شهید سرهنگ قاسمی با عنوان (من فقط ۱۴ سال داشتم) امروز چهارشنبه در سالن اجتماعات گلزار شهدای کوهیخیل جویبار برگزار شد.

حجت‌الاسلام یدالله غلامی، رئیس عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی مازندران ضمن گرامیداشت یاد و نام امام و شهدا بیان کرد: خوشبختانه در تمام جنگ‌هایی که به ما تحمیل شده بود پیروزی ملت ایران و انقلاب اسلامی رقم خورده و تاریخ این واقعیت و حقیقت را به نسل‌های آینده با همت نویسندگان منتقل خواهد کرد.
وی اظهار کرد: دشمن در جنگ تحمیلی به امید اینکه در کوتاه‌ترین مدت و با کمترین تلفات به هدف اصلی خود که همانا تجزیه ایران و صاحب شدن اروند و شکست نظام نوپای جمهوری اسلامی بود به پیش آمد و با اینکه ما هیچ گونه آمادگی برای چنین جنگی را نداشتیم انقلاب کردیم و غرب و شرق را نفی کرده و به پیروزی رسیدیم.
حجت‌الاسلام غلامی با بیان اینکه هدف دشمن از جنگ فرهنگی و عقیدتی نیز براندازی جمهوری اسلامی ایران بود و حتی در جنگ اقتصادی نیز که سعی کرد با تحریم‌های اقتصادی مردم را در مقابل جمهوری اسلامی ایران قرار دهد با شکست مواجه شد.
وی از جنگ رسانه به عنوان یکی از سخت‌ترین جنگ‌ها نام برد و افزود: در جنگ رسانه‌ای دشمن طرف مقابلش را به جنگ شناختی می‌رساند و با رسانه کاری می‌کند که شما هرچه او بخواهد فکر کنید، تصمیم بگیرید و عمل کنید تا جایی که روز را شب ببینید.
رئیس عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی مازندران خاطرنشان کرد: رساندن خاطرات دوران دفاع مقدس و افرادی که جان خود را فدا کردند تا ما سالم و در امنیت بمانیم به نسل‌های جدید بر گردن ماست و ان‌شاالله برای ادامه راه از شهیدان و امام و ولایت الگو و درس بگیریم.

مرتضی سرهنگی استاد نگارش خاطرات جنگ تحمیلی و مدیر دفتر ادبیات، هنر و مقاومت حوزه هنری با بیان اینکه نوشتن روایات و خاطرات جنگ باعث می‌شود که گوشه‌هایی از جنگ را ببینیم، گفت: جنگی که عراقی‌ها شروع کردند و فکر می‌کردند خیلی سریع موفق خواهند شد اما به خاطر اینکه نوجوانان ما که به جنگ رفتند چنین خیالی به حقیقت نرسید.

وی افزود: یکی از علت‌هایی که عراقی‌ها از دست ما ضله شده بودند همین نوجوانان بودند.
سرهنگی ادامه داد: در جنگ‌های دفاعی کسی بچه نیست، کسی زن نیست، کسی پیرزن، پیرمرد نیست بلکه همه سرباز می‌شویم ما ناگهان و یک دفعه سرباز شدیم و اگر نمی‌شدیم خدا داند که چه بلایی بر سرمان می‌آمد.
این نویسنده ی خاطرات جنگ با بیان اینکه نوشتن بعد از جنگ در دنیا  سنت می‌باشد، خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا وقتی جنگ‌ها تمام می‌شود سربازان و اسیران جنگی درباره اینکه چه بلایی سرشان آمده می‌نویسند، روس‌ها، آلمان‌ها و حتی بوسنی‌ها با آنکه حکم زندان برایشان صادر می‌شود، ولی باز نوشتند.
وی عنوان کرد: با نوشتن خاطرات جنگ قیمت تمام شده ی آن در می‌آید، گفت: باید از سربازان نظام جنگمان یاد بگیریم که خیانت نکنیم و به این مملکت خدمت نمائیم.
سرهنگی بیان کرد: ما از ۱۵ کشور اسیر داری کردیم و آنچه که ما را هوشیار می‌کند خواندن این کتاب‌هاست.
وی افزود:  این کتاب‌ها باید در کتابخانه‌های زندان‌ها، دبیرستان‌ها، پادگان‌ها و… در دسترس باشد تا بدانیم قیمت تمام شده جنگ را و اینکه با این مملکت چگونه باید رفتار کنیم؟

*حیف که روایتشان ناتمام ماند

حجت الاسلام سید ولی هاشمی نویسنده کتاب (من فقط ۱۴ سال داشتم) طی سخنانی اظهار کرد: کتابی می‌خواهد تالیف شود نویسنده با کلمات می‌جنگد و کلمات سرباز او می‌شوند.
 وی افزود: نویسنده باید فکر کند با راوی گرم شود با راوی سرد شود با راوی گریه و خنده کند با راوی خوشحال یا ناراحت شود تا بتواند این اثر را در آورد.
هاشمی ادامه داد: بعد از کلی صحبت کردن با سرهنگ قاسمی بالاخره ایشان موافقت کردند که خاطراتشان را روایت کنند تا ما بنویسیم اما حیف که روایتشان ناتمام ماند.
وی با اشاره به اینکه ما نویسنده‌ها وقتی می‌خواهیم از قهرمانی بنویسیم نداریم قهرمانمان شهید شود، افزود: بلای خانمان سوز کرونا اجازه نداد شهید قاسمی خاطراتش را تمام کند و دست ما خالی شد به همین دلیل جهت اتمام روایات به سراغ راویان مکمل و اطرافیان ایشان رفتیم.

پایان پیام/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.