پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

روایت زنی که موانع را از سر راه برداشت

0


خبرگزاری فارس مازندران ـ زری طاهری پرکوهی| طی سال‌های اخیر در پی تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری مبنی بر تکیه بر تولید و توان داخلی، شاهد فعالیت کارآفرینان زیادی در استان مازندران بوده هستیم ولی تعدادی از این افراد جزو برترین‌ها هستند.

زمانی که از کارآفرینی حرف می‌زنیم منظور  ایجاد اشتغال همزمان برای چندین نفر است که توسط فرد یا افرادی صورت می‌گیرد، کارآفرین بودند شاید مهم باشد ولی یک کارآفرین زمانی نمونه خواهد بود که به تولید انبوه و افزایش تولیدات داخلی کمک کند.

در مرکز استان بهار ۱۴۰۰ سالی که باری دیگر با شعار محوری تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها آغاز شد، شاهد برپایی مراسم ویدیوکنفرانسی تقدیر از زنان کارآفرینان استان بودیم که به میزبانی معصومه ابتکار معاونت امور زنان ریاست جمهوری و مدیر کل امور زنان استانداری در دفتر امور زنان استانداری مرکز مازندران برگزار شد.

این مراسم با تقدیر از دو بانوی مازندرانی؛ لیلا خداکرمی و فاطمه نعمتی آلاشتی که در هشتمین دوره انتخاب زنان کارآفرین برتر کشور با آرای مردمی، برگزیده شدند، همراه بود، فاطمه نعمتی آلاشتی از فعالان انجمت صنایع دستی در سوادکوه و کارآفرین چندی پیش در مصاحبه با فارس از علت موفقیتش گفت.

 

*مانع‌زدایی را از سال ۹۲ تمرین کردم

این بار لیلا خداکرمی کارآفرین نمونه دیگر متولد سال ۱۳۵۹ و اهل نوشهر در گفت‌وگو با فارس از ورودش به شغلی که بیشتر مردانه است تا زنانه است می‌گوید و به این موضوع اشاره می‌کند که قبل شنیدن از شعار محوری سال به مقوله مانع زدایی‌ها توجه ویژه‌ای داشته تا جایی که توانست با تسهیل قوانین جوانان زیادی را تا محیط کار همراهی کند.

*کار در کارگاه فرآورده‌های بتنی با سابقه‌ای ۲۰ ساله!

وی که مدیرعامل شرکت بلوک‌سازان ستاره شمال است و در حوزه فرآوده‌های بتنی، کارگاه تیرچه بلوک و قطعات بتنی فعالیت دارد، بیان می‌کند؛ از سال ۱۳۸۰ وارد این عرصه شدم، البته ابتدای کارم چون رشته تحصیلی‌ام کامپیوتر بوو یک شرکت کامپیوتری تاسیس کردم ولی پس از ازدواج به دلیل آشنایی همسرم با فراورده‌های بتنی پایم به بازار ” تیرچه و بلوک” باز شد.

برای‌مان جالب بود، شاید بار اولی بود که می‌شنیدم یک خانم مدیرعامل شرکت بلوک‌سازان است تازه علاوه بر آن از سال ۱۳۹۲ به‌عنوان رئیس اتحادیه فرآورده‌های بتنی در نوشهر نیز است و خودش می‌گوید که تنها زنی در استان هستم که در سمت ریاست این اتحادیه قرار دارد‌.

* باید می‌دانستم کجای کار لنگ می‌زند

خانم خداکرمی با لحنی محکم ادامه می‌دهد؛ خوشحال بودم که توانستم ریاست اتحادیه فرآورده‌های بتنی را در سطن شهرستان برعهده بگیرم، از اینجا به بعد موضوع فقط سرپرستی و اداره شرکت و پرداختن به امور ۱۵ نفری که در مشغول به کار هستند نبود، بلکه حمایت از جوانان و افرادی بود که می‌خواهند وارد این شغل بشوند.

این کارآفرین با اشاره به اینکه خوب می‌دانستم اخذ مجوز و تهیه مکان مناسب با متراژی حدود هزار و ۵۰۰ برای ایجاد کارگاه فرآورده‌های بتنی چه کار سختی است، اظهار می‌کند؛ نشستن پای درددل افراد متقاضی شغل در این حوزه که به اتحادیه رفت و آمد می‌کردند اولین کاری بود که انجام دادم تا بدانم اهم مشکلات فعالان در این عرصه چیست و برای پیشرفت و تولید کجای کار می‌لنگد.

*وقتی سخت‌گیری در دریافت تسهیلات منجر به تصادف شد

صحبت‌مان که به اینجا رسید، پرسیدیم آیا خودتان در این مسیر مشکلاتی داشتید که به یک خاطره تلخ تبدیل شده باشد؟ در پاسخ می‌گوید؛ بله ـ در سال ۱۳۸۵ که لنگ دریافت یک وام برای توسعه کارم مانده بودم، درخواست مجوز حفر چاه برایم صادر شد، روزی که آخرین مهلت بود مجبور شدم با سرعت به سوی مرکز استان حرکت کنم در راه دچار سانحه تصادف شدم و خودم و ماشینم آسیب دید… نمی‌دانم دلیل سخت‌گیری‌ها برای کسی که واقعا دلش به کار است و سرش برای کمک به تولیدکنندگان درد می‌کند چیست؟

افزایش تعداد از ۶۰ به ۲۱۰ واحد و ایجاد اشتغال برای بیش از هزار نفر

وی همچنین تاکید می‌کند؛ حرکت بعدی‌ام این بود که در حیطه کاری خودم به بحث مشتری‌مداری و افزایش تعداد کارگران توجه کنم، به‌تدریج توانستم درخواست کاهش مساحت زمین برای تاسیس کارگاه فرآورده‌های بتنی توسط تولیدکنندگان را کاهش بدهم و از هزار و ۵۰۰ متر به ۵۰۰ متر برسانم، هدفم تسهیل ضوابط و صدور سریع پروانه بود، این موضوع معنای واقعی مانع‌زدایی‌ها است.

خانم خداکرمی به جریان تولید  در دوره جوانی اشاره می‌کند که برای استارت کار سرمایه زیادی نداشت و به‌واسطه پشتیبانی صورت گرفته کار تولید نرده‌های سفالی را از حیاط منزل خود آغاز کرد و اعلام می‌کند؛ در سال ۱۳۹۲، اتحادیه فرآورده‌های بتنی در بهشهر را با فعالیت ۶۰ واحد تولیدی تحویل گرفتم در هر واحد پنج تا هفت نفر مشغول فعالیت هستند ولی اکنون تعداد این واحدها به ۲۱۰ واحد رسید، به من ثابت شد که تشویق و ترغیب و تسهیل ضوابط جواب داد.

این کارآفرین سال‌های سال در محیطی مردانه مشغول به فعالیت است و اولین خانمی است که رئیس اتحادیه فراورده‌های بتنی شهرش شد، بعد از ورودش بانوان زیادی برای ورود به این حرفه تشویق شدند تا جایی که در حال حاضر ۳۰ خانم نوشهری مجوز بهره‌برداری از فرآورده‌های بتنی را دریافت کردند.

*کسب رتبه دوم کارآفرینی در کشور؛ پاداشی که به‌واسطه حمایت از تولیدکنندگان نصیبم شد

وی در ادامه با اشاره به اینکه اولین باری است که به‌عنوان کارآفرین در برنامه کارآفرینان زن برتر کشور شرکت می‌کند، می‌گوید؛ خوشحالم که به‌عنوان کارآفرین برتر موفق به کسب رتبه دوم در کشور و چهارم در استان مازندران شدم، امیدواریم مسوولان و مدیران نیز با توجه به سخنان گوهربار مقام معظم رهبری که خود سرمایه‌ای عظیم است در مسیر تولید به رفع موانع و افزایش پشتیبانی‌ها بپردازد.

*زنانه مردانه‌اش نکنیم؛ اصل کارآفرینی است

خداکرمی در پایان به خاطر‌ه‌ای شیرین در طول ۲۰ سال سابقه کاری خود اشاره کرده و عنوان می‌کند؛ به یاد دارم در جلسه‌ای که  با وزیر سابق صنعت و معدن در چالوس داشتم زمانی که نوبت به معرفی رسید با بیان اینکه رئیس اتحادیه فرآورده‌های بتنی هستم در چند لحظه شاهد بهت و سکوت وی بودم، البته این بار اولی نبود که پس از معرفی مخاطب تعجب می‌کرد و هنوز هم ادامه دارد، از نظر من خواستن توانستن است و مرد و زن هم ندارد. 

ناگفته نماند از صحبت‌های این بانوی کارآفرین نوشهری می‌توان دریافت که با همین فرمان ادامه می‌دهد چرا که شاهد ارتقای تولید و افزایش تعداد کارگران و فعالان در این عرصه بوده و مهمتر اینکه به‌عنوان کارآفرین برتر کشوری معرفی شد.

به گزارش فارس؛ خانم خداکرمی هجدهم فروردین ماه جاری طی برنامه ویدیوکنفرانسی توسط مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران مورد تجلیل قرار گرفت، در کلیپ زیر صحبت‌های سمیه طوسی با خانم ابتکار معاونت امور زنان ریاست جمهوری را مشاهده می‌کنیم که با  توجه به رسته شغلی بانوان برگزیده، خواستار افزایش سقف تسهیلات برای این افراد شد.

 /۸۶۰۴۸/ج/خ




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.