پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

روایت تلخ و شیرین بانویی که زمین پدری را آباد و کارآفرین شد+عکس

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران| در زندگی هر کسی اتفاقات خوب و بد رقم می‌خورد،  برخی از افراد در پی هر اتفاق بدی از پای افتاده و برخی دیگر با نیرویی دو چندان از نو شروع می‌کنند، در این میان هم هستند افرادی که خود را تسلیم سرنوشت می‌دانند‌.

 

خوداشتغالی و کارآفرینی نیاز به انرژی روحی و جسمی فراوان دارد، و تنها افرادی که از روحیه مدیریتی برخوردارند به انجام این کار روی می‌آورند، استان سرسبز مازندران بنا به بهره‌مندی از نعمات فراوان از ظرفیت‌های خوبی جهت انجام کارهای کشاورزی برخوردار است.

*تلاش در ۵۰ سالگی 

بانوی کشاورز روستای استخرپشت شهرستان نکا که چند سالی را مشغول کشت گل گاوزبان است، یکی از افرادی است که از زندگی پرفراز و نشیبی برخوردار است، وی از ابتدای دوره جوانی فعال اقتصادی بوده و الان که ۵۰ سال سن دارد هم دست از تلاش و کوشش بر نداشته است.

 

نحوه آشنایی ما با سیده معصومه میری به زمانی بر می‌گردد که عکاس خبرگزاری برای عکس‌برداری از جریان برداشت گل گاوزبان به مزرعه روستای استخرپشت، از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا که محل کشت گیاه دارویی و گل گاوزبان است، رفت.

*مزارع روستای استخرپشت میزبان کشت گل و گیاهان دارویی

ناگفته نماند که منطقه هزار جریب با ۴۸۰ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۲ هزار و ۴۰۰ تن گل گاو زبان قطب اول تولید این استان است، در مازندران هم گیاه گل گاوزبان، از گیاهان دارویی و آرام‌بخش بوده که برای درمان تنگی‌نفس، تقویت حواس پنج‌گانه، درمان علائم سرماخوردگی مناسب است و خواص آنتی اکسیدانی دارد. 

همچنین از این گیاه به عنوان مکمل غذایی استفاده شده و جویدن برگ تازه آن برای درمان جوش‌های چرکی‌ دهان مناسب است، همچنین این محصول، ارزش صادراتی دارد.

 

خانم میری استخرپشتی که در شهر نکا زندگی می‌کند، یکی از کشاورزانی است که امسال به رسم سالیان گذشته اقدام به کاشت گل گاوزبان در مزرعه یک هکتاری خود کرده است.

وی در گفت‌وگو با فارس می‌گوید؛ از دوران جوانی پرتلاش و فعال بودم‌، آموزشیار نهضت بودم که با همسرم آشنا شده و ازدواج کردم، ثمره این ازدواج دو دختر و یک پسر بود، بعد از اینکه بچه‌ها از آب و گل درآمدند، کانون ریاضی هوش خلاق در استخر پشت را تأسیس کردم.

 

بیش از یک سال از افتتاح این‌کانون می‌گذشت، پسرم که تنها ۹ سال داشت و در همین کانون تحت آموزش قرار داشت، تا اینکه روزی پسرم با پسرخاله‌اش نزدیک رودخانه بودند که ناگهان دمپایی خواهرزاده‌ام به داخل آب افتاد پسرم به داخل آب رفت تا دمپایی را بردارد و به پسرخاله‌اش بدهد در این حین پسرخاله‌اش هم به داخل آب افتاد جریان آب زیاد بود و هر دو را با خود برد…

*بیان تلخ‌ترین حادثه زندگی

من که به دنبال بچه‌ها می‌گشتم ناگهان هر دو را در آب دیدم، با دیدن این صحنه کمک خواستم مردم به کمک آمدند خواهرزاده‌ام را نجات دادند ولی پسرم غرق شده بود، نمی‌توانم بگویم‌ چه حسی داشتم، ‌انگار همه دنیا روی سرم خراب شد،  برای پیدا کردن پسرم به هر دری زدیم.

 بعد از ۳۵ شبانه روز بی‌خوابی و آشفتگی‌ام امیدم ناامید شد و جنازه پسرم در حالیکه کاملا سالم بود پیدا شد، پسرم که عاشق طبیعت بود در همینجا خاکسپاری شد.

میری با صدایی بغض‌آلود ادامه می‌دهد؛ واقعا نمی‌دانستم غم از دست دادن پسرم را بخورم یا نگران پیدا نشدن پیکرش باشم، کار و زندگی برایم مهم نبود، من عاشق پسرم بودم ولی او به یکباره در اوج ناباوری تنهایم گذاشت، جریان آب پسر دسته گلم را با خودش برد و یک بدن بی جان را به ما برگرداند…
 
*سه سال انزوا و قهر با طبیعت! 

این‌اتفاق در سال 1390 رخ داد، سه سال طول کشید تا من از خانه‌نشینی رها شوم، در این مدت همیشه برای ارتباط با پسرم به مزارش در روستای پدری رفت و آمد می‌کردم، در راه درختان و طبیعت که از نظر من آیات خدا را به تصویر می‌کشد برایم خودنمایی می‌کرد..

 

این کشاورز ابراز می‌کند؛ حضور پسرم در روستا انگیزه‌ای شد، خواستم دوباره با طبیعت آشتی کنم، به همین دلیل زمین پدری‌ام را آباد کرده و به کاشت گل گاوزبان که از گیاهان دارویی است روی آوردم، ‌در سال ۱۳۹۳ برای بار اول گل کاشتم و در سال ۱۳۹۶ برای برداشت محصولات‌مان بیش از ۲۰ نیروی کار در اختیار داشتم.

*آسیب شیوع کرونا به گل گاوزبان

تولید گل گاوزبان‌ کار پردرآمدی است ولی امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا کارگر در زمین حاضر نمی‌شود‌، در حالی که پارسال گل را کیلویی ۲۰۰ هزار تومان به فروش رساندم به‌طوری که در یک زمین ۲۰۰ متری حدود ۵ میلیون درآمد کسب کردم، ولی امسال قیمت گل گاوزبان دچار کاهش شد و به ۱۴۰ هزار تومان رسید.

*آشتی دوباره با طبیعت و جزییات کشت گل گاوزبان

وی می‌گوید؛ کاشت گل گاوزبان در استخرپشت را اوایل تیر ماه آغاز کردیم، دلیل انتخاب این محصول برایم این بود که به لحاظ کیفیت هیچ گلی به این منطقه نمی‌رسد عطر و رنگ و کیفیت بهتری دارد، چون برای هر فصلی یک وجین دارد زمان زیادی برای رسیدگی می‌خواهد، نیمه فروردین تا اواخر خرداد زمان شروع به برداشت گل گاوزبان است.

 

وی به حضور خواهرانش در مزرعه اشاره کرده و بیان می‌کند: به دلیل مشغله کاری همسرم و اینکه دخترانم دانشجو هستند خواهرهایم کمکم می‌کنند.

در داخل زمین، در دشت و بین گل و گیاه که هستم، خدا و آیات مصورش را می‌بینیم، من درد و دل‌هایم را با طبیعت می‌کنم و روح خود را جلا می‌دهم، بهترین خاطره برایم لحظه برداشت گل گاوزبان است چرا که هر لحظه خدا را با خودم می‌بینم، فکرش را نمی‌کردم به طبیعتی برگردم که روزی پسرم را با خودش برد…

*تجربیات دوران کشاورزی 

خانم میری ادامه می‌دهد؛ البته در این راه سختی‌هایی هم وجود دارد، یکی اینکه شخصی با عنوان واسطه به زمین ما می‌آمد و گل گاوزبان را به صورت نسیه خرید می‌کرد بتدریج به او اطمینان گرفتیم ولی بار آخری که آمد حجم بالایی از گل که ارزش میلیونی داشت را گرفت با خود برد و هنوز هم اثری از او نیست.

 

طبق تجربیاتی که در این کار به‌دست آوردم، سود کلان از درآمد ما فقط نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود، این وسط کشاورزی که جسم و روح خود را به زحمت می‌اندازد و با دغدغه فراوان به امید درآمد پایدار در سرما و گرما استقامت می‌کند، سود چندانی نمی‌برد، برای گواه این حرفم به قیمت سه برابری گل گاوزبان در بازار سرپوشیده تبریز اشاره می‌کنم که با چشم‌های خودم شاهد قیمت بالای همین نوع گل بودم.

*حضور در مزرعه و اغنای روح و جسم 

وی ادامه می‌دهد: مشکلات مادی و معنوی من با کاش گل گاوزبان و حضور در مزرعه در روستای پدری‌ام کمتر شد‌، از آموزشیاری به کشاورزی رسیدم، به نظر من مفید بودن حس خوبی دارد و روح و جسم را جلا می‌دهد،  منزوی بودن و افکار ناامید کننده همچون سمی است که رفته رفته انسان را ضعیف‌تر می‌کند.

 

به گزارش فارس، خانم میری حدود پنج سالی است که به کشت گل گاوزبان مشغول است، در این مدت غم از دست دادن پسرش و مشکلات و روزمرگی ها در خاطرش کمرنگ‌تر شد، چرا که او در طبیعت خودش را در پیشگاه خداوند دیده و امید بیشتری به مصلحت و حکمت خالقش پیدا کرده از طرفی با کشت این گیاه دارویی به اقتصاد خودش و جامعه کمک بزرگی کرده است.

 /۸۶۰۴۸/ج/و

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.