پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

روایتی از روزهای پرکار برنج‌کاران مازندرانی

0


به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، پای کرونا به میان جامعه باز شد و مشکلات و دردسرهایی بسیاری به همراه داشت که برای برنج‌کاران استان مازندران نیز روزهای پرتب و تابی رقم زده است.

امسال دومین سالی است که برنج‌کاران مازندران در روزهای کرونایی اقدام به کشت برنج می‌کنند و همین موضوع امسال آنان را زودتر وارد شالیزارها کرد و به پیشواز کشت برنج رفتند.

باتوجه به شیوع ویروس کرونا کشت مکانیزه؛ بهترین گزینه برای کشاورزان بود که البته برایشان مزیت‌هایی به همراه داشت که کشاورزانی که شرایط داشتند از این موضوع استقبال کردند و خیلی به نفع آنان شده است.

در کنار تامین نهاده‌های کشاورزی یکی از مسائلی که این روزها فکر و ذهن برخی از کشاورزان مازندرانی که امکان کشت مکانیزه نداشتند را به خود مشغول کرده بحث هزینه‌های کارگری است که دستمزد ۳۰۰ هزار تومانی برای کارگران نشاکار دردسر جدیدی بوده این روزها در کنار همه مشکلات عرصه را بر کشاورزان تنگ کرده است.

این روزها روزهای پُرکار برنج‌کاران مازندران بوده که با چاشنی افزایش هزینه‌های کارگری عجین شده است، روزهایی که شالیکاران را خیلی زود وارد مزارع کرد، اگر از کشاورزانی که مشکلی برای انجام کشت به‌صورت مکانیزه ندارند و اقدام به این کار کردند بگذریم، برخی از شالیکاران در مزارع سنتی در حال کار هستند که با توجه به اینکه امکان کشت به صورت مکانیزه در اراضی وجود ندارد این روزها کمرشان با توجه به افزایش هزینه‌های کارگری خمیده‌تر شده است.

*کمبود نشا؛ نگرانی شالیکاران

رضا عزیزی کارگر فصلی که این روزها در مزارع برنج مازندران سخت کار می‌کند در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: از فروردین ماه کارمان آغاز می‌شود بذر برنج را در قسمتی از مزرعه با عنوان «تیم‌جار » می‌ریزیم، از زمان نشاندن بذر خواب و خوراک نداریم به‌ویژه باتوجه به تغییرات آب و هوایی طی ماه اخیر مشکلات‌مان بیشتر شد و پس از رشد بذرها، اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه برای نشا استفاده می‌کنیم.

امسال با توجه به بارندگی‌های متوالی کمبود نشا موضوعی است که کشاورزان را نگران کرد؛ به این دلیل که برخی از نشاها رشد نکرده است.

این کارگر اضافه می‌کند: همه جا صحبت از دستگاه مکانیزه نشا  است ولی این دستگاه در مناطقی که بذر را در سینی می‌ریزند کاربرد دارد نه مناطقی که یک عمر در «تیمجار» بذر می‌ریزند.

وی درباره افزایش دستمزد می‌گوید؛ دستمزد آن‌گونه که می‌گویند بالا است، اینگونه که شنیدیم دستمزد برای خانم‌ها ۲۰۰ و آقایان تا ۳۰۰ هزار تومان است ولی شنیدیم می‌گویند تا ۴۰۰ هزار تومان هم دستمزد است که در واقعیت  این طور نیست.

*نشای قرضی؛ چاره کشاورزان برای کاهش هزینه‌ها

البته در برخی روستاها جمعی از صاحبان شالیزارها به نوبت زمین‌ها را نشا کرده و به اصلاحی قرضی می‌گیرند که این کار به صرفه‌‎تر است.

*کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی هزینه ابتدایی با کشت مکانیزه

فرزاد پاکزاد کشاورز دیگر مازندرانی در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: از کودکی با کشاورزی آشنا بودم ولی ۶ سال است به‌صورت صنعتی کار می‌کنم.

البته تا سال گذشته سطح زیرکشت به بالای ۱۲۰ هکتار بوده ولی به‌دلیل بالا بودن هزینه کاشت و حذف یارانه سم و کود امسال به ۷۰ هکتار رسیده است،کشت مکانیزه موجب کاهش ۳۰ تا ۴۰درصدی هزینه ابتدایی نسبت به کشت سنتی می‌شود.

برای هر هکتار ۲۶۰ سینی مصرف می‌کنم، امسال هر سینی برای خودمان ۷ تا ۸ هزار تومان با بذر هزینه دارد ولی اگر یک کشاورز بخواهد از بانک نشا خریداری کند باید بابت هر سینی ۱۷هزار تومان پرداخت کند.

در حالت سنتی برای نشا در هر هکتار باید ۱۴ تا ۱۶ کارگر به‌کارگیری شوند که نشای مکانیزه موجب کاهش دستمزد شده و این کاهش هزینه به نفع کشاورز است.

وی یادآور می‌شود: موضوعی دیگر در نشای مکانیزه این است که تعداد بوته‌ها و فواصل نشا در مزرعه قابل کنترل است.

این کشاورز بیان می‌گوید: ذهنیت و باور غلطی که وجود دارد این است که نشای مکانیزه دیرتر از نشای دستی به عمل می‌آید ولی باید گفت سن بذر در نشای مکانیزه جوان‌تر بوده که باید در مزرعه سپری شود.

*مدیریت آب؛ موضوع مهم در نشای مکانیزه

پاکزاد می‌گوید: موضوع مهم این است در حالت مکانیزه با ۴۰ کیلوگرم شلتوک پاک شده در هکتار پاسخگو است ولی درحالت سنتی این میزان ۶۰ تا ۶۵ کیلوگرم بوده که این خود کاهش هزینه‌ها را درپی دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: تنها عیب و موضوع مهم در کشت مکانیزه، مدیریت آب است که باید مورد توجه قرار گیرد.

*پیش‌بینی سطح نشای مکانیزه به۱۴۰ هزار هکتار

علی‌محمد رمضانی رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: امسال بیشتر کشاورزان مازندران به سمت کشت مکانیزه روی آوردند، به‌طوری‌که سطح نشاکاری مکانیزه به ۱۴۰هزار هکتار رسیده است.

 

وی با اشاره به اینکه الان پیک کار نشاکاری است، افزود: دستمزد کارگری از ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است که در این زمینه کارگران فصلی مازندران مشغول هستند.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تاکید بر استفاده از کارگر بومی است، اضافه کرد: با توجه شرایط کرونایی باتوجه به دستمزد و پایین آوردن هزینه تولید کشاورزان به سمت نشای مکانیزه روی آوردند که در بالا بردن عملکرد در واحد سطح، پایین آمدن هزینه تولید و مبارزه بهتر با آفات و مدیریت مصرف در آبیاری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

رمضانی با اعلام اینکه سال گذشته ۴۵۰ دستگاه نشاکاری به ناوگان اضافه شده است، تصریح کرد: با توجه به تنش آبی مدیریت مصرف مدنظر است.

 /۸۶۰۳۴/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.