پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

روایتی از حساسیت کار در آزمایشگاه تشخیص کرونا/ پای جهادی‌ها به آزمایشگاه هم کشیده شد+ فیلم

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس، مازندران ـ سرویس اجتماعی- این روزها که کرونا در صدر اخبار روز جهان قرار دارد، “کادر درمان” قهرمان ملی مردم در هر کشور محسوب می‌شوند‌، این قشر جان افراد زیادی را از مرگ حتمی نجات دادند.

دانشگاه علوم پزشکی در استان مازندران در دو بخش مرکزی و شهرستان بابل از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون اقدامات مؤثر و به موقعی را در برخورد با این ویروس انجام دادند، بطوری که ایثارگری‌ها و خدمات ارزنده‌شان از کسی پوشیده نیست.

ولی بخشی از کادر درمان مظلومانه، در اصلی‌ترین قسمت ماجرای مقابله با کرونا با پوششی عایق مانند مشغول به فعالیت هستند، شغل این افراد که در گذشته از حساسیت زیادی برخوردار بود این روزها پس از حمله ویروس کرونا سخت‌تر از قبل شد.

همان کسانی که مثبت یا منفی‌هایشان دنیایی را زیر و رو می‌کند و حق لمس تک تک سلول‌ها دارند، این افراد در آزمایشگاه‌ها مشغول فعالیت هستند.

پس از شیوع ویروس کرونا، بخشی از تشخیص این بیماری توسط نیروهای علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام می‌شود، از این رو در خبرگزاری فارس گفت‌وگویی با یکی از فعالان در این عرصه ترتیب دادیم، که با هم می‌خوانیم.

 دکتر فرزین صادقی ۳۴ ساله متخصص ویروس شناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه بابل است که در آزمایشگاه “جامع تحقیقاتی خزر” مخصوص کروناویروس در امیرکلای شهرستان بابل فعالیت دارد.

وی در این آزمایشگاه که از اسفند ماه سال گذشته، حسب نیاز برای انجام تحقیقات بر روی کرونا ویروس در بابل افتتاح شد، کار می‌کند، از آنجایی که تخصص دکتر صادقی “ویروس شناسی” است، او برای فعاایت در این آزمایشگاه اعلام آمادگی کرد.

*افتتاح آزمایشگاه جامع خزر

دکتر صادقی می‌گوید؛ با توجه به اینکه نمونه‌ها از افراد مشکوک به کرونا در بابل باید به آزمایشگاهی در تهران ارسال می‌شد و جواب‌دهی به تعویق می‌افتاد با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری بابل در امیرکلا این آزمایشگاه راه‌اندازی شد تا در سریع‌ترین زمان به جواب نمونه‌ها برسیم.

پس از افتتاح آزمایشگاه عضوگیری به صورت جهادی آغاز شد و کار با ۶ نیروی جهادی، چهار نفر از اعضای هیأت علمی و دو کارشناس آغاز شد.

پس از افتتاح آزمایشگاه عضوگیری به صورت جهادی آغاز شد و کار با ۶ نیروی جهادی، چهار نفر از اعضای هیأت علمی و دو کارشناس آغاز شد.

*اولین اشتباه برای ما آخرین است

این متخصص بیان می‌کند؛ کار در این آزمایشگاه از ریسک بالایی برخوردار است، چرا که ما مستقیم با آلودگی سرو کار داریم و اولین اشتباه شاید آخرین باشد‌، نمونه‌ها پس از دریافت طرف ۲۴ الی ۴۸ ساعت توسط کادر این آزمایشگاه جواب‌دهی می‌شوند.

 نمونه‌های اخذ شده از افراد مشکوک، شامل؛ خلط پشت حلق و خون پردازش شده بعد ژنوم مربوطه خارج می‌شود سپس آزمایش PCR انجام شده و جواب قطعی صادر می‌شود، این کار باید طی ساعت‌ها پردازش زیر هود بیولوژیکی مخصوص صورت بگیرد.

*دقت را فدای سرعت می‌کنیم

وی می‌گوید؛ برای کار کردن با این ویروس باید حداکثر امکانات حفاظتی را داشته باشیم، برخی نمونه‌ها دارای میزان ویروس بسیار بالایی هستند، به همین دلیل پرسنل باید طبق پروتکل جامع سلامت، عمل کرده و بسیار محتاط عمل کنند‌، گویی دقت را فدای سرعت می‌کنند.

گاهی به من می‌گفتند در این شرایط حساس دست به کار نشوم ولی به نظر من این تنها کاری است که برای خدمت به مردم می‌توانم انجام بدهم.

صادقی ادامه می‌دهد؛ گاهی به من می‌گفتند در این شرایط حساس دست به کار نشوم ولی به نظر من این تنها کاری است که برای خدمت به مردم می‌توانم انجام بدهم.

* پرسنل آزمایشگاهی درگیر کرونا نداشتیم 

خوشبختانه در بین همکاران تاکنون مورد مشکوک یا مبتلا به کرونا نداشتیم که این نشان دهنده اول لطف خدا و بعد رعایت احتیاط توسط پرسنل آزمایشگاه است.

این متخصص آزمایشگاه یادآور می‌شود؛ اتفاق خوب اینکه نمایندگانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران با تست نمونه‌های کار ما را تأیید کردند، اتفاق بد خاصی هم نداشتیم البته شاید روزی تستی خراب شد که تکرار آن صورت گرفت.

*آمار ورودی تست‌ها از آغاز شیوع کرونا تا به حال در بابل

وی می‌گوید؛ درصدهایی که در بابل داشتیم در روزهای اول شروع کار بین ۶۰ الی ۷۰ درصد تست‌ها مثبت بود، در حال حاضر حدود ۲۰ درصد تست‌ها مثبت است و روزانه ۷۰ الی ۱۰۰ نمونه پذیرش داریم. 

تا به حال نمونه افراد بستری را مورد تست قرار می‌دادیم ولی تصمیم بر آن شد که از این به بعد برای قطع زنجیره انتقال از افراد سرپایی که به کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند، تست گرفته شده و مورد بررسی قرار بگیرد که نتیجه‌اش افزایش تعداد نمونه‌ها خواهد بود. 

صادقی در پایان بیان می‌کند؛ خوشبختانه حمایت‌ها توسط دانشگاه علوم پزشکی بابل و آزمایشگاه جامع سلامت در تهران در بخش تهیه امکانات و موارد دیگر بسیار خوب بوده است.

به گزارش فارس؛ پرسنل خدوم آزمایشگاهی این روزها با لباس‌هایی عایق شده ساعت‌ها مشغول پردازش تست خطرناک‌ترین ویروس  هستند، که به جرأت می‌توان گفت در اصلی‌ترین بخش مقابله با ویروس کرونا فعالیت دارند.

 /۸۶۰۴۸/ج/ح

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.