پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رفع گره‌های معدن با مصوبات دستگاه قضا/ بازگشت بارقه‌های امید به معدن خطیرکوه

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، وارد راهی شدند که پرفراز و نشیب و پستی و بلندی است اما تمام تلاش و پشتکارشان را به‌کار می‌گیرند تا در این مسیر بمانند و توانستند نه تنها برای خود بلکه زمینه اشتغال افراد دیگری را فراهم کنند.

در این گزارش به سراغ عبدالرضا سرمستی رئیس انجمن معدن خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران رفتیم که مسؤولیت دو معدن  شن و ماسه و فلورین را در خطیرکوه برعهده دارد.

از سال ۷۱ اقدامات لازم برای دریافت پروانه بهره‌برداری را در دستور کار خود قرار داده و از سال ۸۲ فعالیت تولیدی را آغاز کرده است.

عبدالرضا سرمستی رئیس انجمن معدن خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: درست است کار کردن در بحث معدن مشکلات خاص خود را دارد ولی با تمام علاقه و پشتکار وارد این مسیر شدم؛ معدن سنگ است و سنگ و ما در دل کوه کار می‌کنیم.

*حادثه مرا از تولید دور نکرد

طی ۱۸ سال گذشته دوبار در سال‌های ۸۸ و سال ۹۵ دچار حادثه شدم به‌طوری‌که در سال ۹۵ به کما رفتم و ۱۰ روز در این حال بودم ولی خداراشکر می‌کنم به زندگی بازگشتم؛ تمام مدت طول دوران تنها فکر و ذکرم این بود زودتر بتوانم به کار بازگردم.

سال ۹۵ در حین تعمیر دستگاه بودم که دچار حادثه شدم و این حادثه برایم رقم خورد ولی با این وجود عاشقانه در کار تولید هستم و هرگز حتی در خیال هم به این هم فکر نمی‌کنم که کار تولید را رها کنم.

*نبود ایمنی؛ مهمترین مشکل

رئیس انجمن معدن خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران  می‌گوید: البته مشکلات معدن‌کاران زیاد است به اعتقاد من بیشترین مشکل در بحث معدن، نبود ایمنی است که دلیل آن نیز به مشکلات واگذاری معادن برمی‌گردد؛ باوجود اینکه در پروانه بهره‌برداری وسعت معادن قید شده اما در عمل یک هکتار یک هکتار واگذار می‌شود که خودبه خود این موضوع ایمنی معادن را زیرسوال می‌برد.

 

 حریم معادن براساس طرح به ما واگذار نمی‌شود که مشکل اصلی و همچنین دغدغه اصلی مسوولان است که باتوجه به پیگیری‌های انجام شده مقرر شد براساس طرح واگذاری‌ها صورت گیرد.

*رفع بسیاری از مشکلات در دستگاه قضا

سرمستی یادآور شد: باتوجه به این مشکل از بالادست بسیاری معاون درحال رانش هستند که با تمهیدات اندیشیده شده ازسویی رئیس قوه قضاییه بسیاری از مشکلات تولید حل شده است.

طی ماه‌های گذشته با مصوبات خوبی که ازسوی دستگاه قضا تصویب شد به بحث تولید کمک کرد به طوری‌که وضعیت تولید بهتر شد و کسب و کارمان رونق گرفت و بارقه‌های امید به واحد تولیدی ما بازگشت.

امیدواریم تولید همانند ماه‌های گذشته همواره ارجح قرار گیرد که در این صورت مشکلات بسیاری حل خواهد شد کما اینکه در این دوران در دستگاه قضایی شاهد رفع مشکلات بسیاری بودیم که به کسب و کارمان رونق داده است.

 

وی اضافه می‌کند: از مشکلات نمی‌توان گذشت موضوع دیگر اینکه متولی معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت است ولی در عمل با ارگان‌های مختلفی از جمله محیط زیست، منابع طبیعی و سایر دخیل هستیم که درخواست ما این است که مسائل مطرح شده ازسوی ارگان‌های مختلف باعث وقفه در تولید می‌شود که درخواست ما این است همه مسائل به‌صورت واحد ازسوی دستگاه متولی مطرح شود که در واقع اگر این مشکل حل شود بسیاری از مشکلا برطرف خواهد شد.

* همواره در مسیر تولید خواهم ماند

رئیس انجمن معدن خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران خاطرنشان می‌کند: وارد مقوله تولید شدم و به‌عنوان یکی از معدن استاندارد با تولید استاندارد به فعالیت ادامه خواهم دادو همواره در مسیر تولید خواهم ماند.

*رفع موانع از بخش معدن و پشتیبانی از تولید امری مهم است

غلامرضا شریعتی عضو مجمع نمایندگان مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: از معادن و ظرفیت‌های این بخش در استان باید به نحو مطلوب بهره‌گیری شود.

وی با بیان اینکه رفع موانع از بخش معدن و پشتیبانی از تولید امری مهم است، افزود: در حوزه ارزش افزوده بخش معدن مازندران مغفول واقع شدند؛ چراکه معادن دارای ظرفیت‌های خوبی برای ثروت‌آفرینی است که باید از این ظرفیت‌ها در منطقه و رونق اقتصادی بهره‌گیری شود.

این عضو مجمع نمایندگان مازندران با اشاره به اینکه متصدیان مختلفی در حوزه معدن دخیل هستند، اضافه کرد: بحث معدن حساسیت‌های خاص خود را دارد و اینکه متعلق به همه مردم است و موضوع مهم اینکه باید بحث واگذاری‌ها با دقت لازم صورت گیرد.

شریعتی ادامه داد: در بحث واگذاری  برابر قانون بعد از موافقت اصولی برای بهره برداری باید قطعه قطعه واگذار شود تا تخلف در عرصه معدنی صورت نگیرد البته براساس مصوبات در جلسه شورای عالی معادن و با کمک دستگاه قضا به شرط توجیهات فنی عرصه بیشتری در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با وضعیت معادن استان ازلحاظ ایمنی، تصریح کرد: در بحث معادن روباز ایمنی معادن مشکلی ندارد ولی در بحث  معادن زیر زمینی تاکیدمان رعایت استانداردهای لازم است که می‌توان گفت وضعیت معادن استان در سطح کشور قابل قبول است ولی لازم است به حد ایده‌آل برسد ؛ چراکه هرچه برای ایمنی کار شود باز هم کم است.

* لزوم فعال سازی معادن راکد و غیرفعال و بازگرداندن آن به چرخه تولید

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی با تاکید  بر لزوم فعال سازی معادن راکد و غیرفعال و بازگرداندن آن به چرخه تولید، خاطرنشان کرد: جدیت متولیان امر برای رفع مشکل بیکاری و اشتغال در این حوزه ضروری است.

 

به گزارش فارس،  این روزها همه به نوعی با انتخابات درگیر هستند و این موضوع ذهن همه مردم را درگیر کرده است اما این تولیدکننده و کارگرانش که طی ماه‌های گذشته شاهد بهتر شدن وضعیت کسب و کار خود با مصوبات دستگاه قضا بودند امیدوار هستند که کسی بر صندلی قوه مجریه بنشیند که بتوانددغدغه‌های تولیدکنندگان را از بین برود و به چرخه تولید کمک کند.

 /۸۶۰۳۴/ج/خ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.