پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رعایت مفاد عزت اسلام در صلح امام حسن(ع)

0

یک کارشناس مذهبی گفت: صلح امام حسن(ع) یک نوع تقابل بود و اگر مفاد صلح به دقت مورد مطالعه قرار گیرد در آن مفاد عزت اسلام حفظ شده است.

حجت الاسلام سیدجعفر حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به کتابی که ازبیانات مقام معظم رهبری به نام انسان ۲۵۰ ساله چاپ شده ائمه اطهار یک منطق داشتند و آن هم هدایت امت بوده است، اظهار کرد: هدایت امت ابزار مخصوص به خودش را می‌خواهد و اگر امکان تشکیل حکومت و نیاز به قدرت برای هدایت مردم داشته باشند، این کار را انجام می‌دهند و دغدغه امام حسن(ع) هم حفظ امت و هدایت امت بود.

وی با بیان اینکه معاویه با عوام فریبی و دسیسه‌های خود عرصه را برای امام حسن(ع) بسیار تنگ کرده بود، تصریح کرد: اکثر مردم مقاومت امام حسن(ع) را برای قدرت تلقی می‌کردند و به همین دلیل وقتی ایشان دیدند که اگربخواهند در مقابل معاویه بایستند هدایت مردم ایجاد نمی‌شود بنابراین برای حفظ سران و اصل شیعه و اصول اسلام مجبور به صلح شدند.

این کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: متاسفانه بعضی افراد صحبت از صلح حسنی و دوران امام حسن(ع) می‌کنند که اصلا قابل مقایسه نیست.

حسینی ادامه داد: مردمی که این همه خون دادند و پای انقلاب و مبارزه با استکبار و مقاومت هزینه‌هایی مانند جانباز و ایثارگر و شهدا برای عظمت وسربلندی اسلام تحمل کردند و اگر شرایط اکنون را با دوران امام حسن(ع) مقایسه کنیم یعنی مردم خود را با مردمان امام حسن(ع) مقایسه کردن اما در آن زمان مردم به دلیل عدم همکاری ونداشتن بینش و بصیرت، امام حسن (ع) مجبور به صلح شد، آیا مردم این زمان هم این گونه هستند، این شعور را ندارند و پای اسلام نیستند، معاویه‌های زمان را نمی‌بینند و نمی‌شناسند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که اگر قرار به تکرار تاریخ باشد، نه عاشورا تکرار خواهد شد نه صلح امام حسن(ع) افزود: مردم پای علم امام حسین(ع) انقلاب و آرمان‌های شهدا را با حضور میلیونی خود حفظ کردند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه تعامل واژه‌ای چند پهلو است، یادآورشد: اگر امروز تعامل به معنی بده و بستان باشد، چنین چیزی در خصوص ائمه و اطهار مصداق ندارد، آن‌ها اهل چنین مذاکرات و تعاملاتی نبودند اما اگر قرار به وارد شدن ضربه به اسلام باشد همان گونه که علی(ع) با خلیفه اول و دوم و سوم ارشاد می‌کردند و جاهایی که اسلام در خطر بود با اینکه حق با ایشان بود، تعامل داشتند و کمک می‌کردند و امام حسن(ع) هم سعی می‌کرد که به اصل اسلام ضربه وارد نشود و صلح‌شان هم برهمین اساس بود.

حسینی با اشاره به اینکه وظیفه امام حفظ اسلام است، بیان کرد: صلح امام حسن(ع) هم یک نوع تقابل بود و اگر مفاد صلح به دقت مورد مطالعه قرار گیرد در آن مفاد عزت اسلام حفظ شده است، هرچند معاویه با عدم رعایت مفاد صلح نامه خیانت کرد.

وی افزود: امام حسن(ع) به جهت حفظ برخی از مسائل و اصل اسلام نمی‌توانستند در مقابل کارهای معاویه ابراز موضع کنند.

این کارشناس مذهبی شرایط زمان امام حسن(ع) را بسیار سخت عنوان کرد و گفت: مظلومیت امام حسن(ع) به گونه‌ای بود که زمانی که به‌عنوان امام جماعت در محراب می‌ایستادند، زره جنگی در زیر لباس برتن داشتند یعنی صف اولی‌های نماز جماعت هم مورد اعتماد نبودند چراکه مردم آن زمان دنیا زده بوده و حتی نزدیکان امام را معاویه با پول خریده بود.

حسینی با اشاره به اینکه صلح امام حسن(ع) سکوت نبود، تصریح کرد: اگر کسی صلح امام حسن(ع) را مساوی با سکوت بداند مفاد صلح نامه را اصلا نخوانده و در کل تاریخ را ورق نزده چون آن مفاد به نفع اصل جامعه اسلامی است.

وی اظهار کرد: سکوت یعنی بی‌تفاوت بودن اما امام حسن(ع) بی‌تفاوت نبودند و قیام کردند، در این قیام چون تنها ماندند و احساس کردند اگر ادامه بدهند ریخته شدن خون خودشان و اصحاب باقی مانده کمکی به اصل اسلام نمی‌کند تصمیم به صلح گرفتند.

این کارشناس مذهبی یادآور شد: ترویج کلام اهل بیت توسط علما و مبلغین باید بیشتر شود، همانگونه که امام رضا(ع) می فرماید اگر مردم محاسن کلام ما را بشناسند از ما تبعیت می‌کنند بنابراین آشنایی جوانان با اهل بیت و کلام‌شان آن‌ها را عاشق اهل بیت می‌کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.