پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رای داوران حرفه‌ای باید عالمانه، متقن و عادلانه باشد

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، رئیس مرکزحل اختلاف قوه قضائیه به نقش داوری حرفه‌ای (حکمیت) در نظام قضایی و حقوقی کشور اشاره کرد و گفت: رای داوران حرفه‌ای باید عالمانه، متقن و عادلانه باشد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا به نقل از روابط عمومی دادگستری استان مازندران، حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی امروز ۲۷ خرداد در همایش استانی نقش داوری حرفه‌ای (حکمیت) در نظام قضایی وحقوقی کشور، اظهار کرد: بیش از یکصد سال است که در مورد داوری قانون وجود دارد اما داوری به دلایل بسیاری از جمله بدبینی قضات و مردم نسبت به داوران و نداشتن متولی، مهجور مانده و حتی فصول آن در آیین دادرسی مدنی در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شد.

وی افزود: تنها در ۴سال اخیر داوری متولی پیدا کرده است و در راستای ساماندهی و ارتقای نظام داوری به عنوان یکی از راهکارهای «توسعه روش‌های حل اختلاف جایگزین رسیدگی قضایی» مندرج در فصل دوم سند تحول قضایی و به منظور افزایش مشارکت مردم در حل و فصل دعاوی و کاهش مراجعه شهروندان به مراجع قضائی فعالیت می‌کند.

رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه خاطر نشان کرد: مشخصه داور حرفه‌ای آن است که رای عالمانه، متقن و عادلانه صادر کند.

وی تصریح کرد: اولین کسی که باید به حوزه داوری حرفه‌ای اعتبار ببخشد خود داوران حرفه‌ای هستند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی بر اهمیت نقش داوران حرفه‌ای تاکید کرد و گفت: مساله داوری باید جدی گرفته شود؛ داوران نیز علاوه بر داوری در برقراری صلح و سازش و میانجیگری حقوقی تلاش کنند.

رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه با بیان اینکه به زودی در استان مازندران و در تمام استان‌ها کانون داوری تشکیل می‌شود، اظهار کرد: هیئت مدیره کانون داوران حرفه‌ای باید از میان افراد خوشنام، معتبر از قضات و باز نشستگان یا اساتید تراز بالا انتخاب شوند.

وی تصریح کرد: استان مازندران ظرفیت بسیار بالایی در حوزه داوری دارد و از این ظرفیت با ارزش می‌تواند به خوبی در اعتبار بخشی و ایجاد فضای کاملا حرفه‌ای و معتبر کانون داوری استفاده کند.

رئیس کل دادگستری مازندران نیز در سخنانی با بیان اینکه مازندران مهد حقوق ایران است، گفت: تعداد بسیار زیادی از قضات دستگاه قضایی کشور از استان مازندران هستند و ما باید حرمت علم حقوق در این استان را حفظ کنیم.

وی به نقش مهم داوری در کاهش ورودی پرونده‌ها اشاره و اظهار کرد: داوری از مصادیق بارز جایگزین رسیدگی‌های قضایی است و یکی از بهترین راهکارها برای کاهش ورودی پرونده‌ها است.

عباس پوریانی تصریح کرد: مواد ۴۵۴ تا۵۰۱ آئین دادرسی مدنی به داوری اختصاص دارد متاسفانه نقش داور و داوری در کشور ما مورد غفلت واقع شده و اگر به درستی از آن استفاده شود بسیاری از مشکلات محاکم ‌ناشی از تراکم پرونده‌ها حل خواهد شد.

وی بر نهادینه کردن فرهنگ حکمیت در جامعه تاکید کرد و گفت: اگر فرهنگ حکمیت در جامعه ساری و جاری شود خیلی از اختلافات بین افراد حل می‌شود و شاهد این حجم ورودی پرونده‌ها ‌وتراکم  پرونده در شعب نخواهیم بود.

رئیس کل دادگستری مازندران افزود: به عنوان نمونه در دعاوی خانوادگی بین زن وشوهر اگر کسی به عنوان داور بین این دو انتخاب شود مانع از تشکیل پرونده‌های متعدد خواهد شد.

پوریانی خاطر نشان کرد: داوران باید نسبت به قوانین و مقررات اشراف و نگاه حقوقی به مسائل داشته باشند و رای‌های داور نیز چارچوب حقوقی داشته مستند، سلیس، قابل فهم و بدون ابهام باشد.

رای داوران حرفه‌ای باید عالمانه، متقن و عادلانه باشد

بنا بر این گزارش، همایش استانی‌ نقش داوری حرفه‌ای (حکمیت) در نظام قضایی وحقوقی کشور در مجتمع آموزشی نفت شهرستان محمود آباد برگزار شد، همچنین «ابراهیم علیزاده نیکو» معاون حل اختلاف رئیس کل دادگستری مازندران گزارشی از عملکرد این معاونت ارائه کرد و در پایان،  آئین تحلیف تعداد ۹۱ نفر از داوران حرفه‌ای استان مازندران برگزار شد. از این تعداد ۳۳ نفر از قضات بازنشسته (مشمول ماده‌ ۵ شیوه‌نامه‌ی نحوه‌ی جذب، آموزش، صدور و لغو پروانه‌ی داوری و تأسیس نهادهای داوری) و تعداد ۵۸ نفر از متقاضیان پذیرفته‌شده‌ از طریق آزمون جامع بودند.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.