پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

راه‌اندازی ۵ خانه حمایتی توانبخشی برای افراد آسیب‌دیده اجتماعی در مازندران

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، فرزاد گوهردهی صبح امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته بهزیستی، اظهار کرد: یکی از اقدامات انجام شده در سال جاری بحث رشد ۲۷۰ درصدی بودجه جاری سازمان بهزیستی است که با همکاری دولت و مجلس انجام شده یکی از علت اصلی افزایش بودجه موضوع شفافیت و استقرار دولت الکترونیک بوده که در حوزه‌های مختلف عمده خدمات ما با استفاده از سامانه و الکترونیکی است و ۴۰ سامانه الکترونیکی در بهزیستی استان راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه شفافیت در بهزیستی استان گفت: سامانه‌ها ارمغان، دانشجویی، مثبت زندگی در حال راه‌اندازی است و در آینده نزدیک خدمات قابل ارائه سازمان از طریق سامانه مثبت زندگی قابل دریافت است.

مدیرکل بهزیستی مازندران از افزایش قابل توجه مستمری مددجویان خبر داد و گفت: در سال جاری حداقل دستمزد در کشور ۱۹ درصد رشد داشته و شیب افزایش مستمری قابل اعتنا است و نسبت به سال ۹۲ بین ۹ تا ۱۱ درصد شده داشته و قابل توجه بوده و امید داریم در برنامه پنجم ششم توسعه عمده اهداف و برنامه‌های نوشته شده را محقق کنیم.

وی به اقدامات انجام شده در حوزه توانبخشی اشاره کرد و افزود: در این زمینه حدود ۶۱ هزار توانخواه را تحت پوشش داریم و نسبت به سال ۹۲ رشد ۵۰ درصدی داشتیم، اقرار داریم خدمات ما ممکن است بعضی از نیازها را برطرف نکند و ارائه خدمات مسلتزم همکاری همه نهادها و ارگان‌ها و سازمان‌های مردم نهاد است.

گوهردهی میزان مبلغ مستمری پرداختی سال ۹۹ را هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این مبلغ در سال ۹۲ حدود ۸۴ میلیارد ریال بوده است در استان مازندران بالغ هزار و ۶۰۰ نفر از توانخواه در ۲۹ مراکز اقامتی شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند.

وی با اعلام اینکه بحث کوچک‌سازی مراکز توانبخشی در دستور کار است، افزود: در همین زمینه پنج خانه حمایتی توانبخشی فعالیتش را آغاز کرده و این روند را بنا داریم در سال جاری هم پیگیری کنیم.

مدیرکل بهزیستی مازندران درباره پرداخت کمک هزینه به خانواده‌های دارای معلول، گفت: میزان این مبالغ به ۶۱۰ هزار تومان به ازاری هر فرد پرداخت می‌شود البته همه افراد در استان مازندران از این مزیت برخوردار نیست البته همه خانواده‌ها از این ظرفیت استفاده نمی‌کنند به این دلیل که سقف نیازمندی‌های استان در این زمینه تکمیل شده است.

وی با اعلام اینکه پرداخت حق پرستاری به خانواده‌های که داری معلول ضایع نخاعی هستند، افزود: حق پرستاری این خانواده‌ها افزایش پیدا کرده در سال جاری مبلغ یک میلیون تومان پرداخت می‌شود و تقریبا همه خانواده‌ها داری این نوع معلولیت از این مزیت بهره‌برداری می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی مازندران درباره افزایش هزینه‌ها کمک توانبخشی، بیان کرد: در سال ۹۲ به دو هزار و ۳۲۵ نفر خدمات ارائه می‌دهیم در سال ۹۹ به حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر خدمات ارائه شده است.

وی درباره خدمات بهزیستی مازندران در حوزه روستایی، بیان کرد: در سال ۹۹ به ۱۱ هزار و ۸۰۰ نفر جامعه توانخواه استان در روستاها خدمات ارائه کردیم، حمایت‌های تحصیلی از دانشجویان و دانش‌آموزان نیز در دستور کار است.

گوهردهی با اعلام اینکه در حوزه دانش‌آموزی، در سال گذشته ۲ هزار و ۷۵۰ دانش‌آموز را زیر پوشش قرار دادیم، افزود: این خدمات در حوزه دانشجویی حمایت از دانشجویان معلول در دستور کار است که ۵۰۰ نفر زیرپوشش هستند و از خدمات حمایتی و تحصیلی از ما دریافت می‌کنند و پرداخت کمک هزینه تحصیلی برای این افراد در دستور کار است.

وی درباره اقدامات انجام شده برای مناسب‌سازی،گفت: ۱۳۷ درصد در این زمینه رشد داشتیم در سال ۹۹ به ۸۱۱ نفر خدمات ارائه دادیم البته ممکن است نیازمندی‌ها ما در این زمینه بیشتر باشد بهزیستی در حد بضاعت خودش در این حوزه ورود پیدا کرده است در ارتباط با مناسب‌سازی محیط استان مازندران نیازمند حمایت‌های همه ارگان‌ها و نهادهای استان هستیم.

وی درباره توانمندسازی افراد توانخواه، گفت: در بخش اشتغال در طول هشت سال دولت تدبیر و امید نزدیک به ۲۰ هزار شغل برای جامعه هدف ایجاد کنیم و نسبت به سال ۹۲ به طور متوسط رشد ۱۲۷ درصدی را داشتیم و در مجموعه هشت سال دو هزار و ۶۵۴ میلیارد ریال پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی مازندران خاطر نشان کرد: نزدیک به ۶۵ درصد مشاغل ایجاد شده در بهزیستی پایدار بوده است و خانواده‌ها زیرپوشش فعالیت در شغلی که تسهیلات دریافت کرده دارند.

وی با اعلام اینکه در حوزه مسکن نزدیک به ۵ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی را تسهیل‌سازی کنیم، افزود: رشد ۱۶۶ درصدی نسبت به سال ۹۲ داشتیم و نزدیک به ۲۹۹ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

گوهردهی ادامه داد: در هفته بهزیستی ۹۰ واحد مسکونی در اختیار جامعه هدف قرار گرفته این مراسم به صورت همزمان با کشور در اختیار جامعه هدف قرار گرفته است.

 /۸۶۰۰۴/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.