پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

راه‌اندازی معادن تعطیل در مازندران/ آغاز به‌کار معدن گلن دود پس از 3 سال تعطیلی

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، اقلیم منحصر به فرد استان مازندران در کوهپایه، دشت، دریا و ساختار جغرافیائی آن شرایط لازم را برای استقرار انواع تولیدات در استان را فراهم کرده است.

یکی از موارد تولید و ایجاد اشتغال در مازندران معادن استان است که می‌توان با فعالیت درست آن که منافاتی با موضوعات زیست محیطی و منابع طبیعی نداشته باشد به پیشرفت‌هایی در تولید ذخایر معدنی و همچنین ایجاد شغل برای فارغ‌التحصیلان این رشته و دیگر اقشار مردم فراهم آورد.

در بسیاری از کشورهای دنیا با شرایطی مانند استان مازندران، بدون لطمه به محیط زیست و منابع طبیعی، معادن فعالی دارند که با توجه به پیشرفت علم و با بروز رسانی معادن با فعالیت‌های خود دغدغه‌ای برای دوستداران محیط زیست ایجاد نمی‌کنند.

استان مازندران در برخی ذخایر معدنی بسیار غنی است و حتی در مواردی رتبه اول را در کشور دارد. مواد معدنی‌ای که تاکنون در استان مازندران کشف و منجر به معدن شده، شامل ذغالسنگ ، فلورین، سرب و روی، سیلیس، گچ و سنگ‌های تزئینی (گرانیت، مرمریت ، تراورتن و سنگ چینی) باریت، پوکه معدنی ، پوزولان و مصالح ساختمانی است.

*وجود 257 معدن دارای پروانه در مازندران

در همین ارتباط حسینعلی قوانلو رئیس صنعت، معدن و تجارت استان مازندران در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری با اعلام اینکه از جمع ۲۵۷ معدن دارای پروانه در استان مازندران تعداد ۱۱۵ واحد غیرفعال و مابقی فعال و در حال تجهیز هستند، می‌گوید: در بحث اشتغال در بخش معادن ظرفیت نسبتا خوبی داریم و شغل ایجاد شده در حوزه معادن استان مازندران حدود ۴ هزار نفر و ذخیره معادن استان بالغ بر ۹۸۵ میلیون تن است.

وی بیان می‌کند: انواع مواد معدنی در معادن استان شامل ذغال سنگ، سنگ آهک، فلورین، پوکه معدنی، گچ، روی و سرب، گرانیت، مرمریت، تراورتن، سلیسس، پوزولان، باریت، پیروتیت و … هستند.

*در تولید فلورین اول هستیم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه مازندران استانی معدنی محسوب نمی‌شود اما در دو سه مورد مواد معدنی حرف برای گفتن دارد، خاطرنشان می‌کند: ما در تولید و ذخیره زغال سنگ جز ۴ استان اول کشور هستیم و در بحث تولید فلورین در رتبه نخست کشور قرار داریم.

قوانلو با اشاره به اینکه بقیه معادن، مثل شن و ماسه نیز در استان وجود دارد که تعداد آنها نیز زیاد و میزان تولید آنها ۱۴ میلیون تن است که ارزش افزوده ای بالایی تولید نمی‌کند، بیان کرد: در راه‌اندازی معادن راکد دو معدن فلورین را راه‌اندازی کرده‌ایم چراکه فلورین ماده‌ای حیاتی است و ارزش افزوده بالایی دارد.

*راه‌اندازی مجدد 10 واحد معدن تعطیل در مازندران

وی همچنین به راه‌اندازی مجدد ۱۰ واحد معدن تعطیل در مازندران اشاره کرد و افزود: معادن شن و ماسه و زغال سنگ راه‌اندازی شده‌اند اما عمده هدف ما راه‌اندازی معادن زغال سنگ و فلورین است.

*راه‌اندازی معدن‌ گلن‌دود و ایجاد اشتغال

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران ادامه داد: یکی از معادن خوب ما در گلن‌دود بعد از حدود سه سال تعطیلی در یک ماه آینده راه‌اندازی می‌شود و حدود ۱۰۰ و اندی شغل در این زمینه ایجاد خواهد شد.

*برخورد با معادن و برداشت‌های غیرمجاز در مازندران

قوانلو با بیان اینکه کنترل و نظارت از معادن بر عهده ما است، خاطرنشان کرد: برخی برداشت‌ها از زمین‌های کشاورزی اتفاق می‌افتد که متولی آن‌ها امور اراضی و متولی برداشت از رودخانه‌ها نیز آب منطقه‌ای است، اگر معدن غیرمجازی به ما گزارش شود بلافاصله برخورد می‌کنیم حتی اگر معدن دار دارای پروانه، غیرمجاز از معدن برداشت کند با آن برخورد می‌شود.

به گزارش فارس، رعایت مسائل زیست محیطی در هر زمینه‌ای از فعالیت‌ها وظایف همه ما است، اما بحث رونق تولید و ایجاد اشتغال نیز مقوله‌ای است که باید با ارائه راهکارهای کارشناسی و همکاری در بحث معدن و محیط زیست، اقدامی مطلوبی در جهت تولید و ایجاد اشتغال، البته با عدم لطمه به منابع طبیعی و محیط زیست انجام گیرد.

 /۸۶۰۴۱/ج


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.