پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رئیس سازمان صنعت و تجارت مازندران: شاخص صادراتی مازندران ارتقا پیدا کند

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، واحدهای تولیدی به عنوان مهم‌ترین ارکان رونق اقتصادی کشور همواره نقش به‌سزایی در توسعه کسب و کار، گردش مالی مفید و سودآور در چرخه تولید و زمینه‌سازی برای افزایش عدالت اقتصادی و توسعه متوازن و متناسب کشور دارند. اما بسیاری از این واحدها به ویژه در مازندران در سال‌های اخیربا مشکلات فراوانی روبه‌رو شدند که رکود و تعطیلی بخشی از عواقب آن بود.

در مازندران بیش از سه هزار و 200 واحد تولیدی صنعتی و 38 شهرک و ناحیه صنعتی فعالیت می‌کنند که تاثیر به‌سزایی در تقویت تولید ملی و بازار اشتغال دارند و بیش از 60 هزار نفر در این شهرک‌ها مشغول به‌کار هستند خبرگزاری تسنیم نیز به عنوان یکی از حامیان و همراهان صنعت و صنعتگران مازندران میزبان محمدپور رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت مازندران بود.

ماحصل گفت‌وگوی خبرنگاران تسنیم با محمدپور را با هم می‌خوانیم:

تسنیم:دلایل نابسامانی در نرخ کرایه‌ها و به دنبال آن قیمت اجناس در بازار چیست؟

امروز اشباع بازار از کشنده که سه برابر میزان مجاز و معقول آمار کشنده‌ها و ناوگان سنگین بالا رفته است که با این روند قیمت‌ها می‌شکند که کامیونداران و رانندگان ما به نوعی هیچ‌گاه حاشیه امنی نداشته و اکنون یک فشاری مانند افزایش قیمت لوازم یدکی یا لاستیک موجب می‌شود.

تسنیم:به نظر شما ریشه‌های مشکلات اقتصادی جامعه ما چیست؟

تصمیم‌گیری‌های اقتصادی ما مبتنی بر مطالعه دقیق بازار و مشورت گرفتن نیست چه خرید کامیون ایجاد شرکت حمل و نقل ایجاد کارخانه صنعتی و چه انجام صادرات باشد که ریشه آن به فرهنگ‌سازی و تربیت دوران تحصیل برمی‌گردد زیرا این دوران بسیار اهمیت دارد که به جای یک سری محفوظات و فرمول به آنان بیاموزیم که در تصمیم‌گیری مهم اقتصادی باید یک مطالعه پیش‌بینی، آینده‌نگری داشته باشند و در این زمینه در نظر گفتن ریسک، مدیریت ریسک و مشورت را آموزش ببینند.

یکی از آفت‌های جامعه این است یک نفر دست به‌کار اقتصادی می‌زند و دیگران نیز از او تقلید می‌کنند به عنوان مثال اوایل انقلاب در روستای ما یکی رفت با شغل باطری‌سازی پیکانی و خانه‌ای در شهر خرید بعد آن صدها نفر از روستا به شغل باطری‌سازی روی آوردند همه نگاها به آن یک نفر بود اما هرگز همه نمی‌توانند مثل آن یک نفر موفق شوند امروز یک نفر تاکسی تلفنی، معاملات ملکی و دیگر مشاغل روی می‌آورد افراد دیگر نیز سریع این کار را انجام می‌دهند شاید سوال شود چرا دولت جلوی این امر را نمی‌گیرد؟ زیرا اکنون اصل آزادی سرمایه است و قانون می‌گوید بخاطر اشباع یک موضوع نمی‌توانیم جلوی یک نفر را بگیریم و اگر جلوی فعالیت گرفته شود کم کم می‌شود خرید و فروش مجوز که متاسفانه این امر که بدون مطالعه باشد سرمایه فرد به هدر می رود و دولت نمی‌تواند ورود کند.

تسنیم:علت نوسانات شدید و مشکلات عدیده بازار ارز چیست؟

چون ریشه‌های جهش دلار صرفا اقتصادی نیست و بحث روانی در آن مهم است که مدیریت روانی جامعه می‌تواند اثر بگذارد.

تسنیم: به نظر شما برای عبور از شرایط سخت باید چه کنیم؟

برای عبور از شرایط سخت که بر ما تحمیل شد و همان جنگ تحمیلی است که برما تحمیل شد یعنی اینکه ما باید روی کمک مردم بیشتر حساب کنیم که اگر مردم توجیه شوند و همراهی کنند بدون هیچ سختی خیلی آسان‌تر و کم هزینه‌تر از این مرحله عبور می‌کنیم و بدون هیچ سختی این تهدیدات به فرصت تبدیل می‌شود.

تصور بنده این است که نه قیمت پارسال برای ارز تکرار می‌شود و نه قیمت این روزها. دلیل آن این است که قیمت ارز به افزایش نقدینگی ربط داشت و دارد اگر تحریم ظالمانه آمریکا و ترامپ هم نبود ما این جهش ارزی را اگر اکنون نداشتیم قطعا یک تا دو سال دیگر داشتیم. دلیلش این است که نقدینگی ما از سال 90 از 200 هزارمیلیارد تومان به هزار و 600 هزارمیلیارد تومان رسید وقتی شما پایه پولی و نقدینگی را به این جهشی افزایش می‌دهید امکان ندارد قیمت کالا و خدمات در سطح‌های گذشته باقی بماند.

تسنیم: در چنین شرایطی راهکار چیست؟

اگر کالایی را به همان قیمت سابق نگه داریم دو راه دارد یکی اینکه به صرفه نیست و تولید باید متوقف شود یا اینکه صادرات را توجیه می‌کند و بازار داخل را رها می‌کند و به سمت صادرات می‌رود. در این صورت وقتی صادرات 10 برابر تولید داخل باشد دیگر توجهی به تولید داخل نمی‌شود. هیچ وقت هم نمی‌شود کشوری را به صورت پلیسی برای هرمحصول و هر بنگاه اقتصادی و بازار هر خریدار هر بازار دولت بیاید تنظیم کند بلکه دولت باید تصمیمات را بگیرد و شاخص‌های کلان اقتصاد را رصد و مدیریت کند.

مصاحبه از قدسیه السادات شعبان پور و حسین قربانی

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.