پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دود سیگار و قلیان یکی از عوامل بزرگی لوزه‌های کودکان

0

متخصص گوش، حلق و بینی گفت: دود سیگار و قلیان یکی از عوامل بزرگی لوزه های کودکان است.

محمد توسلی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: شایع ترین علت انسداد راه هوایی فوقانی به صورت مزمن و طولانی مدت در کودکان، بزرگی لوزه های کامی و لوزه سوم است که در اثر عفونت و سرما خوردگی های مکرر، آلر‍‍ژی و مواد محرک تنفسی خصوصا دود سیگار و قلیان می توانند تشدید شده و بزرگ تر شوند.

وی  با اشاره به اینکه علائم آن می تواند به صورت تنفس دهانی هنگام خواب و بیداری، خروپف و حتی در بعضی از بیماران به صورت وقفه‌های تنفسی در هنگام خواب باشد که برای سلامتی قلب و ریه بیمار بسیار مضر است، یادآور شد: گلو دردهای مکرر و رینو سینوزیت‌های مکرر و کاهش شنوائی در اثر تجمع مایع در گوش میانی  به علت بزرگی بیش از حد لوزه ها می‌تواند ایجاد شود.

توسلی افزود: این کودکان معمولا 6 تا 8  بار در سال دچار سرماخوردگی‌های ویروسی و باکتریایی می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: بهترین و دقیق ترین روش تشخیصی برای لوزه سوم آندوسکوپی ناحیه بینی و نازوفارنکس است؛ همچنین گرافی لترال گردن و قسمت انتهائی بینی نیز در تشخیص بزرگی لوزه ها کمک کننده خواهد بود.

توسلی با اشاره به اینکه در بسیاری از این بیماران، صورت کشیده و دراز، کوچکی فک تحتانی و دهان باز دیده می شود، گفت: اکثر تحقیقات و مطالعات در این مورد، نشان داده است که برداشتن لوزه ها به صورت مشخصی، باعث بهبود و تقویت وضعیت تنفسی و کاهش عفونت های لوزه شده است.

وی تصریح کرد: احتمال افزایش اندازه لوزه سوم خصوصا در بیمارانی که در مکان هایی با مواد محرک همچون دود سیگار و قلیان هستند وجود دارد،  زیرا لوزه سوم فقط شامل بافت لنفوئیدی بوده و یک ارگان مشخص و جداگانه نیست.

این متخصص گوش و حلق و بینی افزود: پس از جراحی، توصیه به مصرف غذاهای نرم و خنک به مدت 10 تا 14  روز شده و بازگشت به فعالیت‌های طبیعی، به تدریج باید صورت گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: وقفه های تنفسی در خواب می تواند باعث کاهش رشد، شب ادرای، کاهش یادگیری در مدرسه، اختلالات رفتاری و هیجانی، بیش فعالی و رفتارهای تهاجمی در کودک شود.

وی یادآور شد: خونریزی پس از عمل در 1 تا 3درصد بیماران می تواند دیده شود که شایع ترین عارضه مهم جراحی لوزه‌ها است؛ اکثر اوقات طی 24 ساعت اول رخ می دهد و سپس تا 2 هفته پس از جراحی نیز ممکن است با احتمال کمتری رخ دهد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.