پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دفن زباله؛ بلیه زمین و آب و هوای مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، آژیر خطر معضل جمع آوری و چگونگی دفع زباله در مازندران ۲ دهه پیش به صدا درآمد، اگرچه با گذشت این مدت کارهایی صورت گفته است اما هنوز عمده تولید روزانه سه هزارو ۱۰۰ تن زباله استان در مناطق جنگلی یا کنار رودخانه‌ها انبار می‌شود.
مشکل زباله در مازندران این روزها از بلای جان طبیعت فراتر رفته و تبدیل به بلای جان ساکنان این استان شده‌است، طبق آمار همچنان میلیون ها تن زباله در گوشه و کنار مناطق ساحلی و جنگلی مازندران رها شده و با گذشت زمان شیرابه این حجم زباله وارد رودخانه ها و از آنجا وارد زمین‌ها و محصولات کشاورزی و دریا می شود.
کارشناسان منابع طبیعی از جنگل‌های شمال بویژه استان مازندران به عنوان ریه تنفسی کشور یاد می کنند و بر این نکته تاکید دارند که برای خروج از معضل دفع زباله‌ها در جنگل های شمال باید برنامه ریزی اصولی صورت گیرد.
بنا بر آمار آب و فاضلاب مازندران، بیش از ۹۰ درصد آب مازندران از سفره های زیرزمینی تامین می شود و این سفره ها از آب باران و رودخانه تغذیه می شوند و اگر به نحوه دفع شیرابه های زباله ها توجه نشود، بحران بهداشتی ناشی از زباله ها دامنگیر تمامی جمعیت استان و کشور خواهد شد.
حجت الاسلام محمد صادق اکبری عصر روز چهارشنبه در آئین گرامیداشت روز محیط بان مازندران افزود: همه باید در جلوگیری از تخریب محیط زیست مازندران مشارکت کنیم.

وی با بیان اینکه حاکمیت باید در مقوله حفاظت محیط زیست مازندران با جدیت، حساسیت و به صورت گسترده وارد شود، ادامه داد: فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی در مازندران باید متناسب با شرایط محیط زیست باشد.

رئیس کل دادگستری مازندران گفت که برخی ها سودجویانه سراغ محیط زیست مازندران می روند و عرصه های طبیعی به ویژه جنگل، مرتع، سواحل و زمین های حاصلخیز کشاورزی را دست خوش تصرف غیر قانونی قرار می دهند.

وی با اشاره به اینکه در حالی که درختکاری و حفاظت از درخت ارزش و پاداش اخروی دارد، قاچاق چوب جنگلی در استان بیداد می کند، گفت: ماموریت محیط بانان مازندران سخت و مشقت بار است، اما بدانید دستگاه قضایی تمام قد در خدمت شما است.

اکبری تصریح کرد: دستگاه قضایی شما محیط بانان را در برابر متصرفان حفاظت می کند، پس تحت تاثیر نفوذ کننده ها قرار نگیرید و زد و بند بر شما موثر واقع نشود و ماموریت خود را بر اساس مقررات و قوانین انجام بدهید، یقین کنید ما پشتیبان شما هستیم.

همزمان با گرامیداشت روز ملی محیط‌بان، ۱۳ نفر از محیط‌بانان نمونه مازندران عصر امروز چهارشنبه با حضور رییس کل دادگستری مازندران و معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور تجلیل شدند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، مازندران ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار وسعت دارد که یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را اراضی منابع طبیعی تشکیل می دهد.

//1899/۶۹۹۰

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.