پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دست‌ و پا زدن کشاورزان شالیکار در دریایی از مشکلات

کشاورزان مازندرانی با همت و تلاش جهادی در راستای افزایش تولید داخلی و خودکفایی برنج در دریایی از مشکلات دست و پا می‌زنند اما مانند رنجرها با مشکلات مقابله می‌کنند.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از فارس، برنج یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی کشور بشمار می‌رود که استان‌های مازندران و گیلان با ۴۲ و ۳۸ درصد تولید کشور برترین تولیدکنندگان این محصول هستند و نقش قابل توجهی در خودکفایی برنج ایرانی دارند.

 

برنج پرزحمت‌ترین محصول کشاورزی است که شالیکاران برای به‌بار نشستن خوشه خوشه‌های طلایی آن شب و روزهای بسیار سختی را پشست‌سر می‌گذارند تا بهترین و سالم‌ترین برنج ایرانی سر سفره‌های مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

 

هرچه از مناطق جلگه‌ای به‌سمت کوه‌پایه‌ها حرکت کنیم شاهد تغییرات در شکل اراضی کشاورزی و روند کشت برنج هستیم که پله‌پله بودن اراضی و حصار دور آنها نشانه‌های آن است.

 

پله‌پله بودن اراضی کشاورزی برای آب‌دهی بهتر به ساقه‌های برنج و تغییر در شیب‌های زمین زحمات شالیکاران در مناطق کوه‌پایه‌ای را دوچندان کرده و موجب طولانی‌شدن مراحل کشت برنج شده است.

 

 

کشاورزی در شرایط سخت

عبور از حاشیه روستای خارخون از توابع دهستان گرماب بخش چهاردانگه ساری و تلاش کشاورزان برای هدایت آب‌های رودخانه برای سرازیر کردن آن به اراضی کشاورزی صحنه‌ای است که توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

 

کشاورزانی که زیر آفتاب شرجی و تا کمر در آب فرو رفته به‌دنبال ایجاد مانعی بر سر جریان رودخانه و هدایت آن به زمین‌های شالیزاری بودند تا عطش زمین‌های شالیزاری را سیراب کنند.

 

کشاورزانی با قابلیت رنجر!

نگاه به عملکرد کشاورزان در مناطق کوه‌پایه‌ای و تلاش‌های بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر آنها ما را به یاد رنجرهای نظامی می‌اندازد که در شرایط بسیار سخت آموزش دیدند و برای رسیدن به هدف خود از هیچ موانعی هراس ندارند.

 

 

با کمی توقف فعالیت سخت و دشوار کشاورزان بخش چهاردانگه ساری در ایجاد کانال آب در حاشیه رودخانه پای صحبت شالیکاران نشستیم.

 

صورت‌هایی که مانند برنج، رنج‌کشیده هستند

چین و چروک روی صورت‌های رمضان فلاح نشان از سال‌ها کار و تلاش در زمین‌های کشاورزی دارد و چهره رنجور او مانند رنج‌برنج سال‌ها رنج‌کشیده و سختی بسیاری در این راه تحمل کرده است.

 

یکی از کشاورزان روستای خارخون که در حال آماده صبحانه برای دیگر شالیکاران بود در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که در حال چه کاری هستند، گفت: برای رسیدن آب به زمین‌های شالیزاری باید از حاشیه رودخانه کانال آبی ایجاد کنیم تا آب رودخانه سرازیر زمین‌های کشاورزی شود.

 

تخریب چندین باره آب‌بندهای سنگ‌چین شده بر اثر سیل

فلاح با بیان اینکه برای رسیدن آب رودخانه به زمین‌های شالیزاری باید مانعی بر سر راه رودخانه ایجاد کنیم، اظهار کرد: از ابتدای آغاز فصل بهار تاکنون سه‌بار مراحل ایجاد مانع و سنگ‌چینی را انجام دادیم که بر اثر طغیان رودخانه و سیل این زیرساخت‌ها از بین رفته است.

 

 

این کشاورز به وجود چشمه «گرداو» در روستای خارخون اشاره کرد و افزود: این چشمه از دل زمین و از میان قلوه سنگ‌ها می‌غرد و آبش را بی‌منت به مردم روستا هدیه می‌کند که باعث رونق کشاورزی و آبادانی شده است.

 

مسؤولان جواب زحمات کشاورزان را با گرانی سموم می‌دهند

دیگر کشاورز که از حضور خبرنگار فارس در محل انجام فعالیت استقبال کرده بود با گلایه‌مندی از مسؤولان حوزه کشاورزی کشور گفت: در چنین شرایط سختی در حال شالیکاری هستیم اما هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شویم و جواب زحمات ما را با افزایش بی‌رویه کود و سموم کشاورزی می‌دهند.

 

علی‌اکبر اسداللهی با بیان اینکه وجود کارخانه سنگ‌شکن و برداشت بی‌رویه سنگ در حاشیه رودخانه روستای خارخون موجب طغیان رودخانه و تخریب زیرساخت‌های کشاورزی شده است، اظهار کرد: این مسئله را بارها به شرکت سنگ‌شکن گوش‌زد کردیم اما وعده‌های تکراری رئیس هیچ‌گاه عملی نشد.

 

 

وی با اشاره به شرایط دشوار در به‌بار نشستن برنج در مناطق کوهستانی، ادامه داد: زمین‌های مناطق کوه‌پایه‌ای دارای شیب است و به دلیل این شیب‌ها وادار به پله‌پله کردن اراضی هستیم و این مسأله موجب افزایش طولانی شدن مراحل کار و استفاده از نیروی انسانی به‌جار بهره‌گیری از ماشین‌های مکانیزه شده است.

 

روند شالیکاری با قیمت برنج هم‌خوانی ندارد

این کشاورز با اعلام اینکه روند شالیکاری با قیمت برنج همخوانی ندارد، عنوان کرد: بیشترین زحمت از سوی کشاورز در شالیزارها کشیده می‌شود اما بهترین استفاده و سود را دلال‌ها و واسطه‌ها می‌برند که این مسئله از انصاف خارج است.

 

همه ساله روند قیمت‌گذاری برنج و عدم حمایت مسؤولان از کشاورزان مورد انتقاد کشاورزان و مسؤولان ارشد استان قرار می‌گیرد اما گوش شنوایی برای حمایت از شالیکاران در دولت‌ها وجود ندارد.

 

انتقاد آیت‌الله طبرسی از روند قیمت‌گذاری برنج

نماینده ولی‌فقیه در مازندران در جدیدترین سخنرانی با تأکید بر اینکه برنج با رنج و زحمت تهیه می‌شود و باید قدر آن را بدانیم، گفت: چرا باید قیمت را اداره بازرگانی به‌جای جهاد کشاورزی که متولی تولید برنج است، تعیین کند.

 

آیت‌الله نورالله طبرسی با هشدار نسبت به تغییر کاربری اراضی کشاورزی، اظهار کرد: بیشتر زمین‌های کشاورزی مازندران فروخته شد که باید با مدیریت درست زمین‌ها را حفظ کنیم.

 

مسؤولان انگیزه کشاورزان را از بین نبرند

وی با بیان اینکه مسؤولان باید همت کنند تا انگیزه کشاورزان برای تولید محصولات از بین نرود، تصریح کرد: این استان از خاک حاصلخیزی برخودار است و بیشتر مردم به کشاورزی اشتغال دارند که باید با حساسیت بیشتری به مشکلات این بخش رسیدگی شود.

 

با مشاهده تصاویر مراحل کشاورزی در مناطق کوه‌پایه‌ای می‌توان به آسانی دریافت که کشاورزان مازندرانی با وجود همت و تلاش جهادی در راستای افزایش تولید داخلی و خودکفایی برنج در دریایی از مشکلات دست و پا می‌زنند.

 

گزارش و عکس از: صاحب نجفی

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.