پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

درخواست رئیس ذخیره‌گاه میانکاله؛ عاملان آتش سوزی در میانکاله را شناسایی کنید

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، شبه‌جزیره میانکاله شبه‌جزیره‌ای است در منتهی‌الیه جنوب‌شرقی دریای کاسپین در استان مازندران، این شبه‌جزیره در ۱۲ کیلومتری شمال بهشهر قرار دارد و مساحت آن ۶۸ هزار هکتار است، از سال ۴۸ به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و هم اکنون به شکل ذخیرگاه زیست‌کره زیر نظر حفاظت محیط زیست استان مازندران قرار دارد.

میانکاله یکی از شگفتی‌های شمال ایران است، می‌توان گفت محیطی دست‌نخورده در استان مازندران که با ویژگی‌های منحصربفرد طبیعی مانند نگینی در استان و کشور می‌درخشد، تالاب میانکاله با پرندگان مهاجر، جنگل‌های انبوه با درختان توسکا و ازگیل، رویشگاه‌های ساحلی و وجود درختچه‌های انار و بوته‌های تمشک و حضور جانوران و گیاهان با گونه‌ها مختلف، زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است.

*سریال تلخ آتش سوزی در میانکاله

اما سال‌هاست در این منطقه زیبا و منحصربفرد، به خصوص در فصل گرما آتش‌سوزی‌هایی زیادی اتفاق می‌افتد، هربار که آتش به جان جنگل‌ها، مراتع و اراضی ملی می‌افتد دل هر دوستدار طبیعت را به درد می‌آورد، اما سریال تلخ آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده میانکاله گویا از حالت عادی خارج شده چراکه در این منطقه حتی در یک روز، دو یا سه بار آتش سوزی رخ می‌دهد.

مساحت میانکاله ۶۸ هزار هکتار است، ۲۰ هزار و خورده‌ای هکتار از آن خشکی و بقیه آب است اما حریق در این منطقه نفس گیاهان و جانوارن را به شمارش انداخته است، محیط‌بانان در آن هوای گرم و شرجی منطقه، هنوز آتشی که روشن شده را کاملا خاموش نکرده‌اند که آتش بعدی روشن می‌شود، با دستان خالی و بدون امکانات و تجهیزات از جان خود مایه می‌گذارند تا جان طبیعت را نجات دهند.

*محیط‌بانان میانکاله خسته‌اند

گاهی حتی تا صبح برای خاموش کردن کامل آتش تلاش کرده‌اند و صبح حتی بدون اینکه لباس خود را عوض کنند برای مهار آتش بعدی که معلوم نیست چه کسی آن را روشن کرده به نقطه دیگری از این منطقه می‌روند، زیست‌کره میانکاله از لحاظ بروز حریق در این روزها در وضعیت بدی قرار دارد، آتش سوزی‌های مکرر در این منطقه محیط‌بانان میانکاله را خسته کرده است هرچند حتی یک لحظه از خاموش کردن آن غفلت نمی‌کنند، اینها را علی کلانه رییس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله به ما می‌گوید.

*۲۲ فقره آتش سوزی از اول سال تاکنون

وی در گفت‌وگو با ما تعداد آتش‌سوزی‌ها در منطقه میانکاله از ابتدای امسال تاکنون را ۲۲ مورد اعلام می‌کند و می‌گوید: با این آتش‌سوزی‌ها بیش از  ۱۸۹ هکتار از عرصه‌های میانکاله دچار آتش سوزی شده و سوخته است، در سال گذشته تعداد آتش‌سوزی‌ها در این منطقه ۱۶ مورد و به مساحت ۳۸۰ هکتار بوده و با تمهیداتی که محیط‌بانان ما و محیط زیست استان به کار برده‌اند توانستیم حداقل وسعت آتش‌سوزی‌ها را نسبت به سال گذشته کمتر کنیم.

*گلایه از جهادکشاورزی و منابع طبیعی

رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله در ادامه با ابراز گلایه از سازمان جهاد کشاورزی و مجموعه منابع طبیعی استان مازندران که متولی در بحث اطفا حریق اراضی طبیعی و ملی هستند، بیان می‌کند: بزرگترین مشکل ما در بحث آتش‌سوزی‌ها این است که متولی مربوطه که برای این امر، یگان حفاظت و تجهیزات دارد و مهم‌تر اینکه برای مهار و خاموش‌کردن آتش بودجه دریافت می‌کند، هیچ کمکی به ما نمی‌کند، جهاد کشاورزی باید در این زمینه ورود پیدا کرده و در اطفا حریق در میانکاله به ما کمک کند، ما نه تخصص لازم را داریم و مهم‌تر از آن، هیچ تجهیزاتی برای اطفای حریق در منطقه نداریم، یک سری تجهیزات جزیی داریم که محیط زیست استان از محل اعتبارات توانسته برای ما تهیه کند.

*خاموش کردن آتش فقط با یک تراکتور

کلانه به ما می‌گوید که حتی یک ماشین آتش‌نشانی استاندارد ندارند، فقط یک تراکتور دارند که یک تانکر آب به آن وصل کرده و یک پمپ روی آن بسته‌‌اند اما محیط‌بانان با جان و دل با همین امکانات کم آتش را خاموش می‌کنند.

وی در این زمینه می‌گوید: برای جهاد کشاورزی در بحث آتش سوزی، بودجه تعریف شده است و ادارات منابع طبیعی به همین منظور به دستگاه‌های اطفا حریق که مختص این کار است مجهز هستند، ما حتی یک ماشین ساده برای آبرسانی به منطقه نداریم، بندر امیرآباد که در شرح و وظایف آنها هم نیست به ما لطف کرده و با ماشین آتش‌نشانی آب را تا نزدیکی‌های ما می‌رساند.

*لزوم ورود جدی مسؤولان و متولیان امر

رئیس ذخیرگاه زیست‌کره میانکاله تنها تجهیزات‌شان برای خاموش کردن آتش را یک تراکتور و یک کامیونی که کمی به همین منظور تغییر کاربری داده شده است، عنوان می‌کند و می‌گوید: محیط‌بانان ما ماه‌ها است در هوای گرم و شرجی منطقه تا نیمه‌های شب با دستان خالی آتش را خاموش می‌کنند و دوباره صبح فردا به سراغ آتش بعدی که به جان منابع ملی و طبیعت میانکاله می‌افتد می‌روند، از مسؤولین و دستگاه‌های متولی و مرتبط  تقاضا می کنم به کمک ما بیایند و به این مسئله به صورت جدی ورود پیدا کنند.

*درخواست از نهادهای امنیتی برای شناسایی عاملان آتش سوزی

کلانه در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ما، نه تنها از دستگاه‌های متولی درخواست کمک دارد تا در اطفای حریق در منطقه میانکاله ورود پیدا کنند، بلکه از دستگاه‌های امنیتی و قضایی نیز می‌خواهد تا عاملان این آتش‌سوزی‌ها را شناسایی کنند.

وی می‌گوید: ما محیط بانیم و نمی‌توانیم عوامل را شناسایی کنیم، به نظر من افرادی مغرضانه در یک روز دو تا سه بار در نقاط مختلف منطقه آتش سوزی راه می‌اندازند، ۲۲ آتش سوزی در منطقه میانکاله در چند ماه اخیر اتفاق افتاده است که عدد کمی نیست، این آتش سوزی‌ها فقط آتش سوزی ساده نیست بلکه به نظرم دست افرادی ناخلف و قانون شکن در این میان وجود دارد که از دستگاه‌های امنیتی و قضایی خواهش می‌کنیم تا به ما در این مسئله کمک کنند و به داد طبیعت میانکاله برسند.

*ظرفیت و تجهیزات‌مان محدود است

کلانه بیان می‌کند: ما از جان و دل برای حفظ طبیعت میانکاله مایه می‌گذاریم تا جلوی سوختن اراضی طبیعی و ملی منطقه را بگیریم اما ظرفیت و تجهیزات‌مان محدود است، نیروهایمان خسته و فرسوده شده‌اند، مساحت میانکاله ۶۸ هزار هکتار است و ما فقط ۱۹ نفر هستیم که برای حفظ این منطقه انجام وظیفه می‌کنیم، البته همکاران محیط زیست استان نیروهای کمکی برایمان می‌فرستند اما با توجه به شرایط و موقعیت مکانی نیروهایمان واقعا خسته شده‌اند.

رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله می‌گوید: ما دل‌مان برای طبیعت میانکاله می‌سوزد واقعا حیف است که طبیعت این منطقه زیبا و نگین انگشتر مازندران در حال سوختن است و دارد از بین می‌رود، از همه دستگاه‌های متولی و همچنین دستگاه‌های امنیتی می‌خواهم که برای کمک به منابع ملی کشورمان به وسط میدان بیایند.

*دو آتش سوزی در یک روز

به گفته علی کلانه روز شنبه این هفته، دو آتش سوزی در یک روز در میانکاله اتفاق افتاد در یکی از آنها ۵ هکتار و دیگری ۲ هکتار از طبیعت منطقه در آتش سوخت، اولین آتش ظهر روز شنبه اتفاق افتاد که محیط‌بانان میانکاله تا حدود ساعت ۵ بعدازظهر توانستند آتش را مهار کنند و دومی حدود ساعت ۳ بعدازظهر یعنی در همان زمانی که محیط بانان در حال خاموش کردن آتش اول در آن هوای گرم و شرجی منطقه بودند، آتش دوم را هم تا ساعت ۷ غروب مهار کردند و تا صبح روز یک شنبه با تلاش فراوان توانستند آتش در هر دو منطقه را به طور کامل خاموش کردند.

آتش‌سوزی شدیدی دیگری هم روز گذشته در میانکاله رخ داده است که از حوالی ساعت ۱۱ ظهر تا شب‌هنگام محیط بانان با همان امکانات کم و کمبود آب در حال مهار آن آتش‌سوزی گسترده بوده اند.

آتش‌سوزی پی‌درپی و مکرر در این منطقه گویی سناریویی است که قصد نابودی ظرفیت‌های اکولوژیک و طبیعت این زیست‌کره را دارد که می‌طلبد با ورود مسؤولان و متولیان امر و همچنین دستگاه‌های قضایی و انتظامی با تدبیری خاص جلوی این اتفاقات ناگوار و تلخ گرفته شود.

*مسئله محیط زیست و حفظ منابع طبیعی یک مسئله حیاتی است

به گزارش فارس، محیط زیست و منابع طبیعی مقوله‌ای است که در سلامت روح و روان و جسم افراد جامعه تاثیر مستقیم دارد و حفظ آن باید یکی از اولویت‌های همه افراد جامعه چه مردم و چه مسؤولین باشد، در نگاه رهبر انقلاب اسلامی محیط زیست و حفظ و صیانت آن مسئله‌ای حیاتی و برگرفته از تعالیم اسلام است تا آنجا که ایشان این مسئله را یک «وظیفه‌ی حاکمیّتی» می‌دانند و می گویند برای ما مسئله محیط زیست یا حفظ منابع طبیعی، مسئله‌ای تجمّلاتی و درجه دو نیست، یک مسئله حیاتی است.

آیا به گفته رهبر انقلاب این مسئله حیاتی نباید مورد توجه مسؤولان و متولیان امر قرار گیرد؟ می‌طلبد تا مسؤولان و متولیان و دستگاه‌های قضایی با ورود به مسئله آتش سوزی‌ها در منطقه حفاظت شده میانکاله یکی از ده‌ها مشکل محیط زیست استان مازندران را حل و فصل کنند تا مبادا مشکلات و مسائل اینچنینی با سهل‌انگاری و پشت گوش انداختن، روی هم انباشه شود و مانند مسائل خوزستان دیگر نتوان آنها را از راه‌های معمولی و متعارف حل و فصل کرد.

 /۸۶۰۴۱/ج/خ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.