پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

درخواست افزایش سهمیه واکسن کرونا به بیماران تالاسمی/ کمتر از ۲۰ درصد واکسینه شدند

0


به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، پایکروناکه میان جامعه باز شد دردی بر دردهای بیمارانی افزود که جدا از نگرانی و دردسرهای دارویی اکنون باید منتظر اتفاقاتی باشند که کرونا برای آنان رقم زده است.

رنج این روزهای بیماران خاص با توجه به نگرانی‌های کرونایی چندین برابر شده است، بیمارانی که برای رهایی از دردو رنج بیماری خود  باید با استرس و نگرانی کرونایی را به جان بخرند.

تالاسمی جز بیماری‌های خاص است که همانند سایر بیماران خاص، بیماران مبتلا روزانه باید تحت درمان باشند و دارو مصرف کنند و اگر داروی موردنیاز به بدن‌شان نرسد دچار عوارض جبران‌ناپذیری می‌شوند که این روزها در کنار مشکلات، دردسرهای کرونایی نیز بر رنج‌های آنان اضافه شده است.

*کرونا و چندبن برابر شدن مشکلات بیماران

پرفسور مهرنوش کوثریان رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران تالاسمی استان مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: مشکلات بیماران تالاسمی از زمانی‌که پای کرونا به میان جامعه باز شد چندین برابر شده است.

وی گفت: کمبود وسایل ضدعفونی و ماسک، کمبودهای دارویی و کمبود گروه خونی منفی بار مضاعفی  بوده که بر بیماران تحمیل شده است و این روزها نیز بحثواکسن کرونامشکلی بوده که بر رنج‌هایشان اضافه شده است.

*اختصاص واکسن بیشتر به بیماران خاص

رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران تالاسمی استان مازندران افزود: در کنار مشکلات کاهش اهدای خون، بحث واکسیناسیون شروع شده درحالی‌که درصد زیادی از بیماران واکسیناسیون نشدند که امیدواریم واکسن بیشتری به این بیماران اختصاص یابد.

این مسؤول ادامه داد: بیماران تالاسمی جز گروه‌های پرخطر هستند ولی از ۲ هزار بیمار تالاسمی در استان کمتر از ۲۰ درصد جمعیت بیماران واکسیناسیون صورت گرفته است.

*ترس و نگرانی بیماران تالاسمی از اتاق ایزوله 

کوثریان با اشاره به اینکه ترس و نگرانی بیماران تالاسمی از اتاق ایزوله کماکان به قوت خود باقی است، اضافه کرد: این اتاق برای ایزوله و ایمنی بیشتر بیماران بوده اما نکته جالب این است برخی از بیماران حتی عوارض و بیماری خود را مخفی می‌کنند که پایشان به این اتاق نرسد؛ تب و علائم بیماری کرونایی تبدیل به انگ اجتماعی شده که از آن هراس دارند.

وی ادامه داد: این اتاق جداگانه ایزوله تنفسی وجود دارد که برای محافظت بیماران تعبیه شده ولی متاسفانه بیماران تمایل ندارند وارد اتاق شوند و حتی برخی باوجود علائم تب و بیماری باز هم این علائم را مخفی می‌کنند درحالی‌که باید بدانند با این کار جان بسیاری از افراد دیگر را به خطر می‌اندازند ولی نمی‌خواهند این موضوع را قبول کنند.

رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران تالاسمی استان مازندران تصریح کرد: اقدامات پیشگیرانه در بحث بیماری تالاسمی موثر واقع شده به طوری‌که تعداد بیماران زیر ۱۵ سال بسیار کم است و بیشتر بیماران در گروه سنی ۳۴ و ۳۵ سال هستند.

*کرونا و عوارض خطرناک بیماری

کوثریان افزود: در ارتباط با بیمارانی که برای دریافت خون مراجعه می‌کنند طی ماه مراجعه کرده و خون دریافت می‌کنند اما در ارتباط با بیماران اینتر مدیا نگران هستیم؛ چراکه به‌دلیل شیوع کرونا و بحث قرنطینه کمتر مراجعه می‌کنند و  همین موضوع نگرانی‌ها را بیشتر کرده است درحالی‌که نگران عوارض خطرناک بیماری هستیم.

*مشکلات دارویی نیز کماکان وجود دارد

وی با اعلام اینکه مشکلات دارویی نیز کماکان وجود دارد، خاطرنشان کرد: چندین سال است دارو به آن حدی که بیماران تالاسمی انتظار دارند با کمبود مواجه بوده و میزان داروهای دفع آهن ایده‌آل نیست.

رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران تالاسمی استان مازندران  در پایان یادآور شد: این روزها مردم مااهدای خونرا فراموش نکنند چراکه در ماه مبارک رمضان با کمبود ذخایر خونی مواجه می‌شویم باید بدانیم این روزها بیماران خاص بیش از گذشته چشم انتظار اهدای خون هستند.

 /۸۶۰۳۴/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.